פרופיל מיוחד

הגביר החרדי שיציל את נוחי דנקנר מהתרסקות

על רקע המגעים של הגביר החרדי ר' אדוארדו אלשטיין, עם חברת אי.די.בי אחזקות של איש העסקים נוחי דנקנר, על השליטה בחברה, גנדן הולדינגס - יצאנו לבדוק מיהו הגביר שמעסיק את אתרי הכלכלה בישראל, ולא רק. אלשטיין, מסתבר, הוא איש חסד בעל היקף עולמי שעל שמו חתומות פעולות קירוב גדולות (בארץ)

מנחם כץ | כיכר השבת |
איש עסקים ובעל חסד. אלשטיין (צילום: אתר חב"ד COL)

הגביר החרדי מארגנטינה ר' אדוארדו אלשטיין מקיים בימים האחרונים מגעים עם חברת אי.די.בי אחזקות של איש העסקים נוחי דנקנר, על השליטה בחברה, גנדן הולדינגס.

על-פי הערכות, אלשטיין אמור להעביר בימים הקרובים 25 מיליון דולר לקופת גנדן - אחת מחברות האחזקה שבבעלותו של דנקנר, ובכך ייכנס כשותף ברכישת 9.5% מהחברה.

מההודעה לבורסה של חברת אי.די.בי, עולה כי ייתכן ועד שנה אלשטיין ירכוש אחוזים נוספים. בין "הצדדים הגיעו להבנות עקרוניות לפיהן הסכום שיושקע יהיה בסך של 25 מיליון דולר עד 100 מיליון דולר, שיקנו למשקיע בין כ-10% לבין כ-30%, בהתאמה, בגנדן, אולם טרם הושגו הסכמות בנושאים חשובים מסוימים, ביניהם עניינים הנוגעים להסכם בעלי המניות בגנדן", נכתב בהודעת החברה.

בחברה הבהירו כי "בשלב זה המשא ומתן בין הצדדים עדיין מתנהל, לרבות ביחס להבנות העקרוניות האמורות, וכי אין כל וודאות כי מגעים כאמור יבשילו לכדי עסקה מחייבת".

כזכור, בחודש שעבר נחשף לראשונה כי קבוצת אי.די.בי נקלעה למשבר קשה. לדוחות הכספיים של החברה הוצמדה הערת "עסק חי". משמעות ההערה היא שאין בקופת החברה מספיק משאבים כדי לשלם את חובותיה.

על-פי הדו"ח, היקף ההפסד של החברה, הסתכם במיליארד ו-300 מיליון שקלים ברבעון השני של השנה.

הטיפ של הרבי

מעטים הדיווחים בתקשורת על אלשטיין, חסיד חב"ד. הגביר הצנוע ממעט להשתתף באירוע יוקרה. האירועים היחידים בהם הוא נצפה, היו אלה אירועים מקומיים של חב"ד בעולם. אלשטיין נחשב ליהודי העשיר ביותר בארגנטינה.

אלשטיין קשור לחב"ד עוד מתקופת חייו של הרבי מליובאוויטש זצוק"ל. בראיון ל'כלכליסט' לפני מספר שנים, חשף אלשטיין כי הרבי השפיע על עסקיו בצורה משמעותית.

"זה היה בערך ב־1991", סיפר אלשטיין. "היתה לי פגישה ראשונה עם הרבי, ואמרתי לו: 'יש לי השקעה גדולה של 45 מיליון דולר במניות בבורסה של ניו יורק. מה לעשות איתה?'.

,,בביקור בבית-חב"ד בפרו (צילום ארכיון: אתר COL)

"הוא אמר לי: 'הבורסה בניו יורק, אין לה רוח הנפש. הבורסה לוקחת לך מזמן השינה, הבורסה לא מחזקת את הנשמה, ואם אתה לא ישן טוב אפילו לילה אחד בגלל השקעה בבורסה, אינך מגשים את הציווי היהודי'. בפשטות, הוא אמר לי: 'תמכור את כל המניות לאט, ותקנה במקום נכסים'".

ומה אלשטיין עשה? "לא היתה לי ברירה. מכרתי את כל המניות. אם כבר הלכתי לשאול בעצתו של הרבי, אני חייב לקבל את תשובתו. אם אתה לא שואל, אז אתה לא שואל. אבל אם אתה כבר שואל, אז כדאי שתעשה מה שאומרים לך, אחרת אתה במקום הגרוע ביותר".

והוא ראה הצלחה. "מכרתי הכל, והתחלתי לקנות נכסים בארגנטינה במקום. שבועות אחר כך צנח השוק בניו יורק ב־65%, בעוד הערך של הנכסים שלי עלה ב־50% בתוך שנה".

הפצת יהדות

לאלשטיין עסקים רבים בארגנטינה. הוא עומד בראש חברת נדל"ן גדולה במדינה, לה חברות-בת גדולות. אבל עסקיו חצו מזמן את ארגנטינה. בבעלותו אלפי חדרי מלון בניו-יורק, לצד עסקים נוספים.

אבל יחד עם עסקיו, הוא מנהל גם פעילות יהודית ענפה, בצורה שקטה. בעשורים האחרונים מנצל אלשטיין את הצלחתו הגדולה בעסקיו להפצת יהדות.

כך, למשל, בעיצומה של בניית מרכז הקניות הגדול של ארגנטינה הממוקם במרכז בואנוס איירס, ביקש הבעלים אלשטיין שסניף הרשת הפופולרית 'מקדונלד'ס' לממכר מזון מהיר, תהיה כשרה למהדרין.

הבקשה התקבלה בהתנגדות מצד החברה בטענה "שאין די קליינטורה". אלשטיין החליט לקחת על עצמו את ההפסדים, במקרה ויהיו. לימים, התברר, כי בסוף כל חודש המסעדה הכשרה מביאה תפוקה של למעלה מפי שניים מכל מסעדה אחרת בקניון.

,,עם הרב משה קוטלרסקי יו"ר מערך פעילות חב"ד בעולם. (ברלה שיינר, COL)

אלשטיין החב"דניק בורח מאור הזרקורים. הוא נהג לדחות הצעות לראיונות לעיתונים שונים בארץ ובעולם. דווקא באתר חב"ד COL, ניתן לראות מעט מפעילותו החובקת-עולם, בעיקר בתחום של הפצת יהדות.

באתר, ניתן לראותו רוקד עם ספר-התורה של ילדי ישראל לפני 7 שנים, מתוועד לפני כחודש בבית-חב"ד בארגנטינה, ואף מחלק 'לחיים' לחוגגים בחנוכת אגף חדש במוסדות חב"ד במגדל-העמק לפני חודשים ספורים.

תמיכה בפעילות

פעילותו של אלשטיין חוצה יבשות. לפני שש שנים הוא השתתף בחנוכת בית-ספר חב"ד בקייב כאחד מאורחי הכבוד. בשנת תשס"ח, לפני חמש שנים, הוא השתתף בכינוס שלוחי חב"ד העולמי בניו-יורק, שם בישר לשלוחים כי "קרן המוצ'לירוס" [=מטיילים] תמשיך לתמוך בחמישה בתי-חב"ד לישראליים הפועלים בדרום אמריקה".

אלשטיין נכח באותה שנה בסדנאות פרטיות שערכו השלוחים, ועסקו בהתרחבות הפעילות עם המטיילים. באותו כינוס, השתתף אלשטיין כמעט בכל הדיונים וההרצאות של השלוחים.

הקשר של אלשטיין לבתי-חב"ד שהוקמו עבור המטיילים, עמוקה. בשנים האחרונות הוא נצפה בחגיגות משפחתיות של השלוחים באותם בתי-חב"ד, ולא-פעם גם השתתף בתרומת ספרי-תורה לתפילות.

למרות מעמדו המכובד, אלשטיין מסרב בקביעות לשבת בבימת הכבוד באירועי יוקרה, למעט מקרים נדירים.

תפילה על קברי צדיקים

אלשטיין מעורה היטב בחיי הקהילה היהודית בארגנטינה. "הוא לא מתנשא, הוא חלק מהם", סיפר ל'כיכר השבת' יהודי מקומי.

כראייה, אפשר לראות את הצטרפותו למסע השנתי של קבוצת יהודים מארגנטינה לקברי צדיקים באוקראינה, ובניהם של גדולי החסידות במז'יבוז' (שם קבור הבעל שם-טוב מייסד החסידות) והאדיטש (שם קבור מייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן מילאדי, 'האדמו"ר הזקן')/

,,בהכנסת ספר-תורה בירושלים (צילום ארכיון: מאיר דהן, COL)

החיבה שרחש אלשטיין לקברי צדיקים, הביאה אותו לתרום ספרי-תורה עבור המתפללים. בחלק מחגיגות הכנסת ספר-התורה, נכח אלשטיין בעצמו.

בשנים האחרונות נהג אלשטיין להגיע פעמים רבות לארץ-הקודש והתמיד לפקוד קברי צדיקים, שם נשא תפילה.

פעמים רבות תרם אלשטיין לפעולות שונות לקירוב יהודים בארגנטינה, אולם רובם נשארו עלומות, מספר רב יהודי במדינה העומד איתו בקשר קבוע. "הוא לא אוהב פרסום, הוא אפילו נגד פרסום, וספק רב אם הוא יאהב את מה שאתם תכתבו עליו", הוא אומר.

קשר עם רבנים

אלשטיין, או בשמו המלא יעקב זיסל, נוהג ללבוש כיפה שחורה גדולה. במהלך העשורים האחרונים פיתח אלשטיין קשר אישי עם רבנים רבים בארץ ובעולם.

בתקשורת דווח כי המגעים בינו לדנקנר החלו בזכות האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו. יודעי דבר המקורבים לאלשטיין לא שוללים עובדה זו.

,,בהתוועדות בבולגריה (צילום: אתר חב"ד, COL)

לפני שבועיים, לאחר המסע שערך הרב פינטו בבולגריה, בקברו של בעל ה"פלא יועץ", נערכה התוועדות חסידית לרגל יום ח"י אלול (יום הולדת של הבעל שם-טוב והאדמו"ר הזקן) במלון 'דנובה' בסיליסטריה שבולגריה.

בהתוועדות השתתף אלשטיין, לצד רבנים מקומיים, שלוחי חב"ד ומקורבים לרב פינטו. שנה קודם לכן, באותה התוועדות, השתתף גם הרב פינטו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר