הניצחון של קובי ברנר

כוכב המאבק בת"א: אני נאבק לשהות עם משפחתי בשבת

פסיקת בג"ץ הקוראת לאכיפת חוק העזר האוסר פתיחת עסקים בת"א במהלך השבת - מעוררת סערה. קובי ברמר, בעל המכולת שהשקיע הון עתק במאבק למען השבת זוקף את הניצחון לטובת השבת, וטוען כי המאבק הוא סוציאלי, כדי שיוכל לשהות עם ילדיו בסופי השבוע (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
קובי ברנר, הכוכב הראשי (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

הניצחון הגדול של השבת: שעות לאחר הפסיקה התקדימית, הקוראת לעיריית תל אביב לאכוף את חוק העזר העירוני האוסר על פתיחת עסקים ביום השבת, הכוכב המרכזי של המאבק, קובי ברמר, יושב במכולת קטנה באמצע רחוב שנקין, וזוכה לברכות ולחיבוקים מצד לקוחותיו, דתיים ושאינם.

כלי תקשורת שונים פונים אליו לאורך השעות האחרונות, בכדי שיספר להם על המאבק שניהל, ועל הניצחון המרשים שהשיג בסיומו.

ברנר, זוקף הכל לזכות השבת למענה נלחם, ואומר בשיחה ל'כיכר השבת': "זה לא היה מאבק פשוט, לא היה לי כסף, לא היה לי ממון, שש שנים נלחמתי, אבל היום אני מרגיש טוב". הוא אומר כשחיוך על פניו.

מאושר, קובי ברנר בשיחה ל'כיכר השבת' (צילום: ישראל כהן)

העובדה כי הפסק התקדימי התקבל דווקא ביום צום י"ז בתמוז, מרגש את ברנר עוד יותר: "בפרט בצום הזה, זה היה בשבילי סיום שמח של הצום, הנה אני מחייך בגלל ההצלחה" הוא אומר ושואל, "פעם חייכת באמצע צום?".

ברנר מציין כי עבריין מוכר שסייע לו כספית במאבק למען השבת, ניצל בזכות התרומה, כאשר יום למחרת הסיוע למאבק, הוא ניצל מניסיון חיסול באמצע רחוב מרכזי בגוש דן.

"אני אמשיך עם זה, אנשים מעודדים אותי", הוא אומר לסיום ומדגיש כי מדובר במאבק סוציאלי כדי שיוכל לשהות עם ילדיו ומשפחתו בימי השבת ובסופי השבוע.

ספיר שמשון, מ'איגוד המכולות', אומר בשיחה ל'כיכר השבת': אני שמח על ההחלטה היום, שבית הדין העליון החליט, אני מקווה שלכולם תהיה רק הצלחה מזה", לדבריו, קהל לקוחותיו המונה ציבור דתי וחילוני, מרוצה מההחלטה של בג"צ.

כאמור, ברחוב החילוני הרוחות סוערות לאור ההחלטה התקדימית, וארגונים חילוניים כבר קראו לשינוי חוק העזר העירוני, ולאפשר את פתיחתם של עסקים בחוק.

מרוצה מההחלטה, ספיר שמשון (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

מנכ"ל עמותת חדו"ש עו"ד אורי רגב, קרא אמש (שלישי) לעיריית תל אביב לשנות בהקדם את החוק ולאפשר חילול שבת בעיר.

רגב קרא לעירייה: "לשנות כבר בישיבתה הקרובה את חוק העזר כך שיתיר פתיחת חנויות נוחות ומינימרקטים קטנים בשבתות ובחגים. זאת, כפי שהציעה שופטת בית המשפט העליון מרים נאור בפסק הדין שלה, שדרש מהעירייה לאכוף את חוק העזר האוסר על הפעלת עסקים בשבת".

לדבריו של רגב: "חנויות הנוחות הפכו לחלק מאיכות החיים בסופי שבוע ברבות מערי הארץ. הן מהוות איזון נאות בין שמירה על אוירת שבת לצורך בקניות דחופות. אם חוק העזר העירוני בתל אביב אינו מאפשר זאת יש להתאים את חוק העזר לרוח הזמן".

"הסטטוס קוו עובד רק בכיוון אחד"

ב'ישראל חופשית' הביעו גם כן אכזבה מהחלטת בית המשפט, ואמרו כי "מסתבר שהסטטוס קוו עובד רק בכיוון אחד".

גורם ב'ישראל חופשית' אמר בשיחה ל'כיכר השבת': "אנחנו לא כועסים על בית המשפט, אנחנו קוראים לשנות את חוק העזר העירוני, ולאפשר לתושבים שמעוניינים לקנות מוצרים במהלך השבת לעשות זאת".

רשת 'טיב טעם', תיסגר בשבת? (צילום: פלאש 90)

בנוסף, ברשת הפייסבוק נפתח דף אירוע מיוחד, הקורא לאזרחים בתל אביב להתאחד, ולבקש מהעיריה לשנות את החוק האוסר את פתיחתם של עסקים בתל אביב, לפי פותח האירוע "החלטה זו מאיימת להחזיר אותנו לימים בהם היינו צריכים לחכות לצאת השבת אם היינו נתקעים בלי חלב, או שהיינו חייבים לרוץ ביום שישי בבוקר לחנות, כי תכף נכנסת השבת והסניף נסגר עד יום ראשון".

בית המשפט הפתיע

כזכור, אמש החליט בית המשפט לקבל את ערעורם של בעלי עסקים בעיר, וקרא לעיריית ת"א לאכוף את חוק העזר העירוני האוסר את פתיחתם של עסקים במהלך יום השבת.

"אם עמדת העירייה הינה שאין הצדקה לחוק העזר המורה על סגירת עסקים בשבת וראוי לאפשר לחנויות לפתוח את שעריהן בשבתות, אז מה הטעם להטיל על בעליהן קנס כספי? ואם יש הצדקה לחוק העזר המורה על סגירת עסקים בשבת הרי שיש לשקול שימוש באמצעי אכיפה נוספים ולא להסתפק בהטלת קנסות" אמרו השופטים.

השופטים הוסיפו ומתחו ביקורת חריפה על העירייה וכתבו כי "אי אכיפת חוקי המנוחה בשבת פוגעת בשלטון החוק ונובעת ממדיניות עיריית ת"א לגרוף רווחים מהפרת החוק".

יצוין כי השופט הדתי אליקים רובינשטיין אף היה נחרץ יותר וכינה את התנהגותה של עיריית תל-אביב "ישראבלוף ברשות התורה".

רובינשטיין הדגיש את מעלתה של השבת בתורת ישראל והרבה בציטוטים מן המקורות, כשקבע כי "העירייה מפרשת את חובתה לאכיפת חוק העזר באופן המרוקן אותו מתוכנו ומעזה לכנות את הדבר הזה בשם אכיפה".

השופט אליקים רובינשטיין, הפתיע (צילום: פלאש 90)

"הסוחרים הקטנים עושים כפי שעשו אבות אבותיהם ושובתים בשבת, אולם באותה עת לקוחותיהם החילונים אצים אל המרכול הפתוח שהעירייה גובה ממנו את "מס השבת" (שומו שמיים) ע"י הקנס השבועי וישישו בני מעייה של העירייה על קיום חוק העזר כביכול".

"למרכולים (לרשתות הגדולות) הרי זה כשבריר מהכנסתם, כאדווה קלה על פני המים, כמעט "חוב אבוד" ובא למרכול גואל ולעירייה שלום על ישראל ובינתיים דלת המכולות תינעל והשבת תיגעל", קבע רובינשטיין והוסיף והביע תקווה כי יימצא פתרון אכיפה שיכבד את החוק, את השבת ואת תושבי תל אביב ההגונים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר