לפיד: הקיצוץ בקצבאות הילדים הוא לא כורח תקציבי אלא החלטה מוסרית

שר האוצר יאיר לפיד נאם במליאת הכנסת בטרם החלה ההצבעה על תקציב הגזירות שהגיש ואמר כי הקיצוץ בקצבאות הילדים הוא לא כורח תקציבי אלא החלטה מוסרית. יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה את לפיד והטיחה בו כי הפך לפרזנטור של התקציב הרע (כלכלה)

יוני גבאי | כיכר השבת |
קיצוץ בקצבאות הילדים - החלטה מוסרית. לפיד (צילום: באדיבות ערוץ הכנסת. תמונה: פלאש 90)

"הקיצוץ בקצבאות הילדים הוא לא כורח תקציבי אלא החלטה מוסרית", כך הבהיר היום (שני) שר האוצר יאיר לפיד, במהלך הדיון במליאת הכנסת על תקציב המדינה, לפני תחילת ההצבעה.

"הייתי רוצה תקציב של לתת ולתת ולתת", אמר לפיד בנאומו, "לתת למרכז ולפריפריה, לצעירים ולזקנים, להוריד מס הכנסה לשני אחוז, לבטל את המע"מ, מכונית לכל פועל ומטוס לכל משפחה. וכשסיימנו עם עולם הפנטזיות, עכשיו נחזור לעולם האמיתי, עם תקציב אמיתי שצריך להגיש לכנסת אמיתית".

לפיד המשיך ואמר כי "התקציב הזה עסק בשאלה 'איפה הכסף' ולסגור בור תקציבי של 35 מיליארד שקל - בעיה שאיש לא רצה להתעסק איתה. התעסקנו עם אלה שהאופוזיציה העדיפה להתעלם מהם, לעצום עיניים ולחשוב שזה לא קיים. היינו צריכים להחליט האם לתת לעסק להתפרק סביבנו, העיקר שלא יכעסו עלינו ולא לחשוב על המחר אלא רק על מה שיכתבו עלינו בעיתון - או לגלות מנהיגות שמתחשבת בעולם האמיתי ולא בעולם הפנטזיות".

דבריו של לפיד על עולם הפנטזיות של חברי האופוזיציה. ח"כ איתן כבל קרא לעבר לפיד: "לא קראת את המציאות, לא הבנת אותה. מתי גילית את האור? מתי הבנת שבקמפיין שלך דיברת שטויות? אתה גם חיית בעולם של פנטזיה כי היית נגד המדיניות הזו! מתי התפכחת?". ח"כ ניצן הורוביץ קרא לעבר לפיד: " עולם הפנטזיות? עולם הפייסבוק! הרי רק זה מה שאתה מכיר".

"גיבשנו תקציב קשה ועדיין שמנו את מעמד הביניים במרכז", טען לפיד, "זה תקציב שאומר למעמד הביניים הישראלי - 'יש מי שמייצג אותך'. גם בימים קשים אלה הגדלנו את תקציבי הרווחה, הבריאות, החינוך, התחבורה... הוספנו כספים לניצולי שואה. עשינו את מה שאפשר בעולם האמיתי שבו חיים האנשים האמיתיים".

בשלב זה עבר לפיד להטיח את אמונתו אותה הוא מבקש לכפות. "מי שיעבוד יקבל. עבודה היא הבסיס לחברה בריאה", אמר לפיד, "מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה זה הבסיס לכל כלכלה".

"הקיצוץ בקצבאות הילדים הוא לא כורח תקציבי אלא החלטה מוסרית", הוסיף לפיד, "התפקיד שלנו הוא שלא יהיו ילדים רעבים בישראל - אבל אם מישהו מביא ילדים לעולם הזה הוא אחראי עליהם, לא המדינה".

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה בנאומה את לפיד ואמרה כי "לפיד הפגין ורכב על גלי המחאה למשרדו הרם, והיום הפך לפרזנטור של התקציב הרע הזה".

"לעגת לבנימין נתניהו, התחייבת לעשות ההיפך ממנו. אתה גם מזכיר לנו כל הזמן איזו ירושה נוראה הוא השאיר לך", פנתה יחימוביץ' ללפיד, "כשהבנתי בפעם הראשונה איך נראים התקציב וחוק ההסדרים של לפיד הייתה לי תחושת דז'ה וו חזקה. נזכרתי בשר אוצר אחר, שר אוצר שחשב שאם ניתן לעשירים הרבה - אבל ממש הרבה מאוד - מתישהו יהיה פה יותר טוב. שאם נפריט הכול, הכול יהיה כאן טוב יותר".

"אני מניחה ששר האוצר יאיר לפיד יודע למי אני מתכוונת. הוא מכיר אותו היטב. הוא הפגין נגדו. היום הוא יושב לידו בשולחן הממשלה. זה רה"מ בנימין נתניהו", אמרה יחימוביץ' והוסיפה כי "משרד הפרסום ששכר נתניהו כדי לספר כמה טוב למעמד הביניים לא עובד. המסקנה: דרוש קמפיין חדש. חייבים פרזנטור אחר, צעיר יותר, רצוי עם ניסיון טלוויזיוני, אחד שכבר עשה קמפיינים ואין לו בעיה למכור כל דבר".

"ההתנהלות שלך כ"כ מוזרה שלפעמים נדמה שבאת לשנות וכבר שינית", תקפה יחימוביץ' את לפיד, "מבחינתך מחירי הדירות כבר ירדו כי הקמת ועדה. מבחינתך תאגידי הענק כבר משלמים מסים כי נפגשת עם ג'רמי לוין. מבחינתך ריקי כהן כבר הסתדרה כי הבטחת לה שבעוד שנתיים יהיה בסדר. המציאות היא לא טור בעיתון שאפשר לכתוב בו הכל. מעלת קשות באמון הציבור".

בסיכום דבריה, בירכה יחימוביץ' על חידוש המו"מ עם הפלסטינים והוסיפה כי "נילחם על התקציב כאילו אין תהליך מדיני, ונתמוך בתהליך המדיני כאילו אין תקציב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר