52 ח"כים, 4,700 הסתייגויות

ההצבעה על התקציב: ליל שימורים ביוזמת האופוזיציה

הכנסת ממשיכה באישור 'חוק ההסדרים' בצל 4,700 ההסתייגויות שהגישו 52 חברי כנסת מהאופוזיציה, כאשר הח"כים הכינו מראש בקשות להצבעה שמית על ההסתייגויות, מה שיאריך בשעות רבות את ההצבעה והח"כים נערכים ללילה ארוך. בצהריים, אישרה מליאת הכנסת את ביטול 'חוק נהרי' (חדשות, בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
שר האוצר יאיר לפיד במליאת הכנסת (צילום: פלאש 90)

מליאת הכנסת ממשיכה באישור 'חוק ההסדרים' בצל 4,700 ההסתייגויות שהגישו 52 חברי כנסת מהאופוזיציה, כאשר הח"כים הכינו מראש בקשות להצבעה שמית על ההסתייגויות, מה שיאריך בשעות רבות את ההצבעה.

עוזרי הח"כים הצטיידו בשקי שינה ושמיכות לקראת לילה ארוך במליאה במהלכו יעלו להצבעה בזה אחר זה הסעיפים בחוק ההסדרים וההסתייגויות.

הסיבות למהלך של האופוזיציה היא זעמם על אופן התנהלות הקואליציה במהלך דיוני התקציב. בנוסף, ש"ס ויהדות התורה מנסים להוביל הקטנה בקיצוץ תקציב הישיבות. במקביל, זועמים באופוזיציה על חוק המשילות שיעלה ביום רביעי לקריאה ראשונה במליאת הכנסת, וקובע כי אחוז החסימה יעלה ב-4 אחוז.

בשעה 15:00 יצאה מליאת הכנסת להפסקה, בהוראת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, וזאת לבקשת חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, שביקשו הפסקה לתפילת מנחה.

בהודעה משותפת, שנוסחה על ידי ח"כים מהאופוזיציה, נכתב כי "נתניהו ולפיד נחושים לרסק את החברה הישראלית לטובת האינטרסים של הטייקונים ובעלי הכוח, ליברמן נחוש לגנוב את שיטת הממשל במחטף לטובת האינטרסים הפוליטיים הצרים שלו - ואל מול הניסיונות האלה אנחנו, חברי האופוזיציה, הולכים לעמוד היום כחומת המגן של אזרחי ישראל".

"לא ניתן לתקציב הגזירות לעבור", מבטיחים הח"כים ומוסיפים כי "הדרישה שלנו פשוטה - על כל סעיף מהותי בתקציב נדרוש לקיים הצבעה שמית. כל חבר כנסת שמוכן לקחת חלק בריסוק החברה הישראלית יצטרך להכריז על כך בקולו ובאופן אישי. כך יידעו הישראלים מי הצביע בעדם ומי נגדם".

בתוך כך, במסגרת ההצבעות על חוק ההסדרים, אישרה בצהריים מליאת הכנסת את ביטול 'חוק נהרי' שחייב את הרשויות המקומיות לתקצב מוסדות מוכרים שאינם רשמיים הפועלים בתחומם, קרי: מוסדות החינוך החרדיים.

עם זאת, בביטול החוק נקבע כי הרשויות יהיו רשאיות להמשיך ולתקצב את מוסדות החינוך הללו תוך הפעלת שיקול דעת והצבת אמות מידה הגיוניות ושוויוניות.

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ עמם מצנע (התנועה) אמר כי "מדובר בצעד ראשון ברשימת הצעדים הנמצאים על שולחן הוועדה שמטרתם חיזוק החינוך הציבורי הממלכתי".

בתחילת הדיון, נשא דברים שר האוצר יאיר לפיד, שאמר כי "הייתי רוצה תקציב של לתת ולתת ולתת, לתת למרכז ולפריפריה, לצעירים ולזקנים, להוריד מס הכנסה לשני אחוז, לבטל את המע"מ, מכונית לכל פועל ומטוס לכל משפחה. וכשסיימנו עם עולם הפנטזיות, עכשיו נחזור לעולם האמיתי, עם תקציב אמיתי שצריך להגיש לכנסת אמיתית".

לפיד המשיך ופרס את משנתו ואמר כי "מי שיעבוד יקבל. עבודה היא הבסיס לחברה בריאה, מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה זה הבסיס לכל כלכלה".

"הקיצוץ בקצבאות הילדים הוא לא כורח תקציבי אלא החלטה מוסרית", הוסיף לפיד, "התפקיד שלנו הוא שלא יהיו ילדים רעבים בישראל - אבל אם מישהו מביא ילדים לעולם הזה הוא אחראי עליהם, לא המדינה".

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ', תקפה בנאומה את לפיד ואמרה כי "לפיד הפגין ורכב על גלי המחאה למשרדו הרם, והיום הפך לפרזנטור של התקציב הרע הזה".

"לעגת לבנימין נתניהו, התחייבת לעשות ההיפך ממנו. אתה גם מזכיר לנו כל הזמן איזו ירושה נוראה הוא השאיר לך", פנתה יחימוביץ' ללפיד, "כשהבנתי בפעם הראשונה איך נראים התקציב וחוק ההסדרים של לפיד הייתה לי תחושת דז'ה וו חזקה. נזכרתי בשר אוצר אחר, שר אוצר שחשב שאם ניתן לעשירים הרבה - אבל ממש הרבה מאוד - מתישהו יהיה פה יותר טוב. שאם נפריט הכול, הכול יהיה כאן טוב יותר".

"ההתנהלות שלך כ"כ מוזרה שלפעמים נדמה שבאת לשנות וכבר שינית", תקפה יחימוביץ' את לפיד, "מבחינתך מחירי הדירות כבר ירדו כי הקמת ועדה. מבחינתך תאגידי הענק כבר משלמים מסים כי נפגשת עם ג'רמי לוין. מבחינתך ריקי כהן כבר הסתדרה כי הבטחת לה שבעוד שנתיים יהיה בסדר. המציאות היא לא טור בעיתון שאפשר לכתוב בו הכל. מעלת קשות באמון הציבור".

בסיכום דבריה, בירכה יחימוביץ' על חידוש המו"מ עם הפלסטינים והוסיפה כי "נילחם על התקציב כאילו אין תהליך מדיני, ונתמוך בתהליך המדיני כאילו אין תקציב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר