כ-300 בני אדם הפגינו נגד ההתעללות במשחטת 'זוגלובק'

מאות בני אדם הפגינו בתל אביב נגד התעללות בבעלי חיים שנחשפה בתחקיר כלבוטק. "לסגור את המשחטה" קראו המפגינים שהניפו שלטים עם הכיתוב: "זוגלובק – עושים לחיות את המוות" (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ההפגנה בשישי האחרון (צילום: מרינה גרודינסקי)

תחקיר "כלבוטק" במשחטת "זוגלובק" בשלומי, מעורר סערה ציבורית: כ-300 איש הפגינו בסוף השבוע (שישי) בתל-אביב במחאה על ההתעללות בתרנגולים ובתרנגולי הודו. המפגינים קראו "המציאות יצאה לאור, את זוגלובק צריך לסגור!", ונשאו שלטים עם הכיתוב "זוגלובק – עושים לחיות את המוות".

"אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" פנו למשרד החקלאות בדרישה לסגור את המשחטה, והודיעו כי אם לא יפעל בעניין יעתרו לבג"ץ. עו"ד אפרת אביאני מהמחלקה המשפטית במשרד החקלאות כתבה לארגונים, כי אין בכוונתם להשעות את היתרי ההובלה למשחטה טרם התקיים שימוע למנהליה. יחד עם זאת ציינה אביאני כי ביום חמישי הושבתה פעילות המשחטה, זאת עקב הוראת הווטרינרית המרחבית מטעם השירותים הווטרינריים להחליף את הכלובים הפגומים שהשימוש בהם מנוגד לחוק צער בעלי-חיים (תקנות הובלת עופות).

כתב "כלבוטק" ופעיל "אנונימוס", רונן בר, חשף את שגרת העבודה באחת ממשחטות העופות הגדולות בישראל, בה נשחטים מדי יום כ-30 אלף תרנגולים וכ-8,000 תרנגולי הודו. התרנגולים מוחזקים בכלובים צפופים ומטונפים, חלקם עקומים, שבורים וחלודים, במשך שעות ארוכות – התחקיר תיעד המתנה שהגיעה עד 19 שעות. הכלובים מורמים באמצעות מלגזה ומועברים למכונה, המשליכה את התרנגולים מגובה רב לסרט נע המוביל אותם לשחיטה. חלק מהתרנגולים נשארים תלויים באוויר מהראש, הרגל או הכנף, שנלכדו בין הסורגים, עד שהעובדים מושכים אותם – לעתים תוך תלישת אבריהם - ומשליכים אותם מרחוק לסרט הנע.

תרנגול לכוד בין סורגי הכלוב (צילום: מתוך התחקיר בכלבוטק)

"מדובר בהפרות שיטתיות של החוק ושל התקנות, שכרוכות בהתעללות אכזרית במיוחד במספר גדול של בעלי-חיים", כתבו "אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" לשירותים הווטרינריים בדרישתן להשעות את היתרי ההובלה למשחטה ולסגור את שעריה. "ההפרות מעוגנות במכשור של המשחטה, בציוד שמשמש אותה ובנהלי העבודה שלה (כגון שעות קליטת העופות ושעות השחיטה). ובמלים אחרות: לא מדובר במעשים חריגים של עובד כזה או אחר אלא בהתעלמות גורפת של הנהלת המשחטה מהוראות החוק. זאת ועוד, מאחר שההתעללות נובעת, בין היתר, ממבנה הציוד ומהסדרי העבודה הבסיסיים במקום, כמו גם מתרבות עבריינית מושרשת שיסודה בדרג המנהל, אין יסוד לחשוב שהיא תיעלם בין לילה. התגובה המתחייבת להתנהלות זו, כדי למנוע התעללות נוספת בבעלי-החיים, היא התלייה, לעת עתה, של האישור להפעלת המשחטה".

חגי כהן, מעמותת "אנונימוס" אמר: "לא נעבור לסדר היום על הזוועות שנחשפו. המשחטה אינה עומדת אפילו בסטנדרטים המינימליים שמתחייבים על-פי חוק. 'זוגלובק' צריכה לתת את הדין, ולא ייתכן שפקחי משרד החקלאות לא ראו ולא שמעו. ההתעללות שתועדה היא לא מקרה חריג כתוצאה מהתנהגות סאדיסטית של עובד זה או אחר, אלא התעללות שיטתית. המשחטה הזאת צריכה להיסגר, ומיד. אם משרד החקלאות לא יפעל בעניין, נעתור לבג"ץ. אנו קוראים לצרכנים לא לתמוך בפגיעה בבעלי-חיים חסרי ישע, ולהוציא את ההתעללות מהצלחת".

כזכור, בתגובה לתחקיר, אמר פיני קמרי, מנכ"ל חברת זוגלובק: "אנו מביעים צער ומתנצלים על הדברים שנראו בכלבוטק, אשר אינם משקפים את רוח חברת זוגלובק ומדיניותה. הארועים שהוצגו בתחקיר לא נעשו במזיד או מתוך כוונה רעה. אנחנו רואים את המקרה בחומרה רבה ולכן טיפלנו במיידית".

"מיד עם היוודע המקרה החלפנו במיידית את המתקן במשחטה. למרות שהמתקן במשחטה עמד בתקנים ובסטנדרטים בארץ ובעולם החלטנו להפסיק מיידית את עבודתו ולהחליפו בתהליך בעל סטנדרטים מחמירים ביותר. אנו ננקוט בכל האמצעים על מנת שמקרה כזה לא יחזור בשנית. חשוב לנו להדגיש שהארוע אינו קשור לאיכות מוצרי החברה. המוצרים איכותיים ובטוחים כתמיד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר