שוויון זכויות לנשים: החרדים הצביעו בעד, 'יש עתיד' הצביעה נגד

חברי הכנסת החרדים הצטרפו להצעת חוק בעד שוויון לנשים. לעומתם, דווקא חברי סיעת ''יש עתיד'' הפילו את הצעת החוק המיועדת להשוות את זכויות הנשים לגברים (אקטואליה)

ניסים פרץ | כיכר השבת |
לפיד, הצביע נגד החוק (צילום: פלאש 90)

ברוב של 44 מתנגדים לעומת 34 תומכים, הפילה הממשלה היום בצהריים הצעת חוק של ח"כ זהבה גלאון, שנועדה לבטל את "אחת האפליות השוביניסטיות והמקוממות ביותר בחוק הישראלי", כהגדרתה של ח"כ גלאון. על פי המצב כיום, אישה נשואה שיצאה משוק העבודה לארבע שנים הופכת מבחינת המדינה ל"עקרת בית", וכל מה שעשתה לפני כן נמחק.

לעומתה, גבר שיצא משוק העבודה, ממשיך להיחשב כעורך-דין, נגר, או מורה, גם אם הפסיק לעבוד למשך זמן בלתי מוגבל.

גם חברי הכנסת החרדים אורי מקלב, מאיר פרוש, ישראל אייכלר ויעקב ליצמן תמכו בחוק כמו גם חברי הכנסת מש"ס. אלא, שלעומתם, הפתיעו חברי הכנסת של "יש עתיד" שהתנגדו לחוק.

זהו לא הניסיון הראשון בכנסת לשנות את החקיקה בעניינה של "עקרת בית" נכה בביטוח הלאומי. מספר רב של הצעות חוק כבר הוגשו לשולחן הכנסת בהצעה לבטל את ההבחנה הקיימת בין אישה וגבר בעניין זה, ולקבוע שהקריטריון לקבל קצבה ייקבע, לגבר ולאישה, על פי כושר ההשתכרות בלבד.

תמכו בהצעה, מקלב וליצמן (פלאש 90)

''הצבת החסמים המשמעותיים בפני עקרת בית לקבלת קיצבת נכות חוסכים תשלום קיצבאות ומדובר בתנאים מקוממים ובלתי סבירים.'' אומרת עו"ד שרונה תגר, העוסקת בתביעות ביטוח לאומי. "לפי חוק הביטוח לאומי, אישה נכה אשר אינה עובדת מחוץ למשק ביתה ונישאת, מקבלת מעמד של עקרת בית נכה וככזו - לא נבדקת יכולת ההשתכרות שלה, אלא יכולתה לתפקד במשק בית".

"ההנחה בבסיס החוק היא שבן הזוג יפרנס את האישה, ולכן לא נבדקת יכולת השתכרותה, בעוד שבמצב הפוך - קבלת הקצבה לגבר נכה – נמדדת על פי כושר השתכרותו"

מה שמקומם במיוחד, ואותו נכשלה הבוקר הכנסת בניסון לשנות, היא העובדה שגם אם האישה הנשואה עבדה בעבר, לאחר ארבע שנים בהן הייתה עקרת בית והקדישה את זמנה לבית ולילדים - היא עדיין נדרשת לעמוד בקריטריונים המחמירים ולא עומדות לזכותה שנות עבודתה, גם אם היו רבות.

על פי חוק הביטוח הלאומי, מינימום שיעור הנכות הרפואית הנדרש מאישה עובדת או מגבר הוא 40%, ואילו לעקרת בית נדרש מינימום של 50% נכות. בהמשך נדרשים האישה העובדת/הגבר (עובד או לא עובד) להוכיח כי איבדו 50% מכושר העבודה שלהם, אין ספק שלגבי אדם עובד מדובר בגורם מדיד (לפי שעות עבודה, הכנסה, אובדן מומחיות עקב מחלה וכיוצ"ב). צריך גם לזכור כי קצבת נכות כללית מקסימאלית, ללא תוספת תלויים וילדים עומדת כיום על 2400 ₪ בלבד.

לעומת זאת, עקרת הבית נדרשת להוכיח שאינה יכולה להמשיך ולטפל במשק הבית כפי שעשתה בעבר. "וזהו קריטריון מחמיר במיוחד" אומרת עו"ד תגר, "משום שהוא קשה מאד להוכחה. מבחן תפקודי זה, הוא שמונע מעקרת הבית, לרוב, לקבל את הקצבה המגיעה לה".

בולטים בתמיכתם בשיפור מעמדה של עקרת הבית, הם חברי הכנסת החרדים המודעים לתפקידה החשוב של האישה, כנראה אף יותר מאשר חברות הכנסת הנכבדות שהתנגדו להצעה.

ח"כ גלאון הגיבה להפלת החוק ואמרה: "לא ברור אם שר הרווחה וחבריו לממשלה החליטו למסמס את הנושא כדי לחסוך עוד כמה שקלים על גבן של נשים, או סתם מתוך שיקולים פוליטיים צרים, אבל שני דברים ברורים מאוד – אסור שנסכים לאפליה כל כך בוטה בין גברים לנשים בישראל, ואסור שנסכים שהממשלה שלנו תורכב מפוליטיקאים שלא עושים כלום כדי לשנות אותה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר