לפיד על התקציב:

"נכניס גברים חרדים ונשים ערביות - למעגל העבודה"

שר האוצר ויו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, תוקף בחריפות את ההחלטה לספח 4,000 דונם בגוש עציון ואומר כי "מדובר במחטף שגורם נזק". בנאום שנשא בוועידת כלכליסט, התייחס לפיד לתקציב 2015 והבהיר כי לא יעלו מיסים ופירט כי התקציב יכלול גם הכנסת גברים חרדים ונשים ערביות - למעגל העבודה (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
שר האוצר יאיר לפיד (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

יו"ר 'יש עתיד', שר האוצר, יאיר לפיד יוצא הבוקר (שלישי) נגד הודעת מתאם פעולות הממשלה בשטחים על הכוונה להפקיע 4,000 דונמים באזור היישוב 'גבעות' בגוש עציון, ואומר: "בשביל מה זה היה טוב דווקא עכשיו? מדובר במחטף שלא הועבר לקבינט וגורם נזק למדינת ישראל".

במהלך נאום בוועידת 'כלכליסט' אמר לפיד: "אנחנו אחרי מבצע צבאי, החזית רגישה, גם ככה היה קשה לשמור על תמיכת העולם. מה היה דחוף לייצר עוד משבר עם האמריקנים והקהילה הבינלאומית?".

"אנחנו זקוקים להתנהלות מדינית שקולה יותר ולא לייצר מריבות מיותרות עם ארצות הברית ועם הקהילה הבינלאומית", אמר לפיד והבהיר: "תמכתי ואני אתמוך בעתיד בגושי ההתיישבות ביו"ש אבל חלק מהתנהגות שקולה היא מתי ואיך עושים דברים".

לפיד חזר על תוכניתו שהציג מספר פעמים בימים האחרונים לכינון ועידה אזורית ואמר: "אם אנחנו לא רוצים לחזור אחורה, מבצע צוק איתן לא יכול להסתיים בהפסקת אש. אנחנו צריכים לצאת ממנו לוועידה אזורית, שתכלול את מדינות ערב המתונות - שחוששות לא פחות מאתנו מן האסלאם הרדיקלי - ותוביל למשוואה האומרת שאין שיקום בלי פירוז. אם עזה רוצה להיבנות מחדש, היא תצטרך להתפרק מנשקה".

באשר לתקציב הביטחון לאחר המבצע הצבאי אמר שר האוצר לפיד: "יש במערכת הביטחון מקומות שבהם אפשר לייעל ולחסוך אבל אנחנו לא נחסוך אגורה על חיי אזרחים או חיילים שלנו".

באשר לתקציב 2015, אמר לפיד כי "אסור לנו כמובן להתעלם מן האיומים הביטחוניים שיש סביבנו. מהחמאס בעזה, התקדמות דאעש בירדן ובסוריה, אל קאעידה בסיני ועל גבול הצפון, מאה אלף טילים של חיזבאללה בדרום לבנון, תוכנית הגרעין של איראן והעובדה הפשוטה שסביבנו חיים מיליוני אנשים שרוצים לרצוח אותנו רק מפני שאנחנו יהודים".

"תקציב 2015, שעלי להגיש לממשלה בעוד תשעה ימים בדיוק, נושא בחובו את דילמת חיינו: איפה לשים את הכסף? אם לא נשים אותו בחינוך, לא נגדל את הדור הבא של 8200, אם לא יהיה לנו 8200, הקסאמים ימשיכו לפגוע בבתי הספר של נחל עוז ושדרות ולא יהיה לנו חינוך", אמר לפיד.

"בנסיבות האלה, עומדות בפנינו שתי אפשרויות. שתיהן לגיטימיות, שתיהן מגובות בלא מעט כלכלנים העומדים מאחוריהן", המשיך לפיד, "האפשרות הראשונה היא לשמור על המסגרת התקציבית בכל מחיר. אם צריך לתת עוד כסף לביטחון או לשירותים האזרחיים, הפתרון הוא להעלות מיסים ולשמור על גירעון נמוך. בעיני, זו אינה האפשרות הנכונה".

"כלכלה היא גם פסיכולוגיה", טען שר האוצר, "מעמד הביניים הישראלי מרגיש היום שהמדינה מתייחסת אליו כמו אל פרה חולבת. בכל פעם שיש בעיה, חולבים אותם עוד יותר. אין כבר מאיפה לחלוב. חוסן לאומי מורכב משלושה דברים: מעוצמה צבאית, מחוסן אזרחי, ומאמון - אמון בהנהגה, אמון בכלכלה, אמון בזה שמתקיים בישראל משחק הוגן שבו בתמורה לעבודה קשה ולמיסים שלו האזרח מקבל חינוך לילדיו ובריאות להוריו והכנסה פנויה לעצמו".

"מה שמוביל אותי לאפשרות השניה, והמועדפת עלי: לא להעלות מיסים, מפני שעברו הימים שבהם בכל פעם שיש בעיה באופן אוטומטי מטילים אותה על האזרחים. במקום זאת עלינו להרחיב את הגירעון, לתת מענה לצרכים הביטחוניים ההכרחיים ודווקא בעת הזו לשפר את השירותים החברתיים וליצור מנועי צמיחה חזקים למשק", אמר לפיד.

לפיד המשיך ואמר כי "השאלה שעליה נועד תקציב 2015 לענות היא, איך אנחנו רוצים לצאת ממבצע צוק איתן ומתוצאותיו? והתשובה היא שאנחנו רוצים לצאת ממנו לא עם ייאוש מתגבר, אלא עם תקווה. תקציב הוא לא כלי לניהול מאזן טכני של הוצאות והכנסות. הוא הדרך של המדינה לבטא את סדר העדיפויות הלאומי שלה. הוא הדרך שלנו לתאר את העולם שבו אנחנו רוצים לחיות. היעדים שלנו הם רמת חיים גבוהה, שיפור השוויון, עזרה לאוכלוסיות המוחלשות כולל תוספת של מיליארד שקל לניצולי השואה, מאפשר מיצוי הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת מאתנו, וכמובן מחזק את הביטחון אישי".

"תקציב 2015 לא צריך לשמר את הקיים, אלא לקחת אותנו למקומות חדשים. הוא צריך לסייע ביצירתה של כלכלה חזקה וצומחת, שיוצרת מקומות עבודה בפיריון גבוה, שבונה את העתיד הישראלי דרך מערכת החינוך, שמעודדת עסקים קטנים ובינוניים, שמחזקת את התעשיה והייצוא דרך סדרה של תוכניות שבנינו לעידוד החדשנות והתחרותיות של המשק ומכניסה אוכלוסיות חדשות – בעיקר גברים חרדים ונשים ערביות – למעגל העבודה", אמר לפיד.

"זה גם תקציב שיעסוק באופן אינטנסיבי בהורדת יוקר המחיה דרך קייטנות החופש הגדול, שיפור תקציבי הבריאות, בניית 600 מעונות יום, הורדת מחירי המזון, והמשך העבודה שהתחלנו בה להורדת מחירי הדיור – דרך שורה של תוכניות להגדלת ההיצע וכן, גם דרך תוכנית מע"מ אפס לדירות חדשות, שתביא להורדת מחירי הדירות וגם תסייע בדיוק לאותם צעירים שלחמו עד לפני כמה ימים בעזה כדי להגן על חיינו", אמר לפיד בהתייחסו לחוק שעד כה נבלם ע"י הח"כים החרדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר