נתניהו מברך, סער תוקף

משמעות החלטת בג"צ: כ-70% מהמסתננים ישוחררו החודש

ראש הממשלה בירך על החלטת בג"צ המאשרת את רוב התיקון לחוק המסתננים, אולם שר הפנים לשעבר גדעון סער תקף את ההחלטה. המשמעות המיידית: שחרורם של כ-1,200 מסתננים (ארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
פליטים במתקן "חולות", ארכיון (צילום: פלאש 90)

מעל 1,200 מסתננים ומבקשי מקלט ישוחררו תוך שבועיים ממתקן הכליאה "חולות", זו ההשלכה המיידית של החלטת בג"צ בנוגע לתיקון לחוק המסתננים הקובעת כי זמן השהייה במתקן יוגבל לשנה בלבד. לפי הדיווח ב-ynet, מדובר בשחרור של כ-70 אחוז מהמוחזקים במתקן הכליאה חולות.

הסעיף אותו דחתה המדינה בתיקון לחוק, ביקש לאפשר החזקת מבקשי מקלט במתקן חולות למשך 20 חודשים, אולם בג"צ קבע כי מדובר בהוראה לא מידתית. למעט סעיף זה, אישר בית המשפט את התיקון לחוק - זאת לאחר שפסל פעמיים בעבר תיקונים לחוק.

נתניהו בירך על החלטת בג"צ, שר הפנים לשעבר גדעון סער תקף (צילום: מרק ישראל סלם, מרים אלסטר, פלאש 90)

נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור כתבה בהחלטה כי "שקילתן של הפגיעה הקשה בזכויות המסתננים ושל התועלת הנובעת מהחוק, הובילתני למסקנה כי פרק זמן בן 20 חודשים הוא פרק זמן ארוך יתר על המידה להחזקתם של מסתננים בתנאים מגבילי-חירות מהסוג הנדון".

לדבריה: "יש לזכור כי מדובר במסתננים שלא ניתן לגרשם מישראל ואשר לא נשקפת מהם סכנה קונקרטית לביטחון המדינה או לחיי אזרחיה. כל חטאם הוא כניסה בלתי-חוקית לגבולותינו, אשר בגינה אין המדינה רשאית ככלל להענישם על פי אמנת הפליטים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על החלטת בג"צ ואמר כי "עמדת המדינה התקבלה עקרונית על ידי בית המשפט, ולפיה לא ניתן להשלים עם תופעת ההסתננות הבלתי חוקית של מהגרי עבודה, ואישר כי ניתן לכלוא את המסתננים לצורך השגת ההרתעה הנדרשת. לצד זאת פסק הדין יילמד והמדינה תפעל ליישמו".

הפגנת מסתננים ב-2014 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מנגד, שר הפנים לשעבר גדעון סער, שהוביל את התיקון בחוק, ביקר הערב את החלטת בג"צ. לדבריו: "בג"צ שגה גם הפעם בהתעקשותו לפסול בפעם השלישית ברציפות תוך פחות משנתיים חקיקת כנסת שנועדה להתמודד עם תופעת המסתננים".

"כבר בפסק הדין הקודם מלפני כשנה שפסל סעיפים חשובים בחוק שהובלתי כשר הפנים ושהיה נוקשה בהרבה מהחוק הנוכחי - העיר הנשיא גרוניס, בדעת מיעוט, כי על בית-המשפט להיות מרוסן וזהיר בהתערבותו בפסילת חקיקת הכנסת בנושא. קל וחומר כשמדובר בחוק הנוכחי, שהינו חוק מרוכך בהרבה".

"האחריות על עתיד ישראל, שמירת גבולותיה והסתננות בלתי חוקית לתוכה היא על הרשות המבצעת. עבור ישראל מדובר בסוגיה אסטרטגית. כמי שהוביל את הטיפול וההתמודדות עם נושא קשה ומורכב זה שהביאו ליציאה מרצון של אלפי מסתננים בזמן קצר בראשית 2014 עד לדיון בבג"צ - אני משוכנע ששחיקת הכלים החיוניים לטיפול אפקטיבי בנושא מזיקה לאינטרס הלאומי" אמר סער.

נתניהו ושר הפנים לשעבר גדעון סער בישיבה בנושא הפליטים, ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

גם במטה המאבק של שכונות דרום תל אביב הביעו אכזבה מההחלטה. שפי פז, ממטה המאבק אמרה כי "מבחינתנו ההחלטה היא תרגיל מלוכלך. הם כאילו השאירו את החוק אבל עיקרו את הדבר הכי מרכזי בו".

"המטרה של חולות הייתה להפעיל לחץ על המסתננים לעזוב מרצון ולהראות שלא כדאי להם להיות פה. ברגע שכל פעם מורידים את תקופת השהייה שלהם בחולות, אז מה הטעם? במצב הנוכחי הם יחזרו אליי הביתה. מבחינתנו היה עדיף שיפסלו את החוק כולו ולא יעשו מאיתנו צחוק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות