הלינץ' בבאר שבע

שמבה טוען: "אני יותר קורבן מאלאור אזריה"

החייל שהשתתף בלינץ' בנתין האריתראי שנחשד כמחבל, לאחר הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע, טוען כי הוא זוכה לאפליה ביחס לאלאור אזריה, החייל היורה מחברון (חדשות, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
האריתראי שנחשד כמחבל מדמם בזירה (צילום: מתוך ynet)

עמיחי שמבה, בן 20 מכוכב השחר, הוא אחד מהנאשמים בהשתתפות בלינץ' בהפטום זרהום, נתין אריתראי, בזירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע לפני כתשעה חודשים. בפיגוע הירי, שביצע מחבל מהפזורה הבדואית בנגב, נרצח החייל עומרי לוי. זארום, שעבד בישראל כחוק ונקלע במקרה למקום, נורה בטעות על ידי מאבטח התחנה המרכזית שחשד שהוא מחבל.

בתיעוד האירוע שהגיע לידי המשטרה אותרו ארבעה מהאנשים שהצטרפו ל"חגיגה" והיכו את זרהום, והוגש נגדם כתב אישום בסעיף של חבלה בכוונה מחמירה - עבירה שניתן לקבל בגינה אף 20 שנות מאסר - היות והנתיחה שלאחר המוות הראתה שזרהום מת כתוצאה מהירי, ולא מהמכות.

"הוא ניגש לזרהום כשהוא לבוש מדי צה"ל למנוח ובעט בו בחוזקה בפלג גופו העליון בכוונה לגרום לו חבלה חמורה, נכות או מום", נכתב בכתב האישום נגד סמל עמיחי שמבה, לוחם בגדוד 51 בגולני, הנאשם מספר 2 מבין הארבעה.

באתר mako מתואר מפי מקורביו של שמבה, כי הוא המשיך לשרת כלוחם בחטיבת גולני מאז המקרה ועד היום, רוב התקופה במוצב בגבול לבנון, והוא היה בהלם מההחלטה להגיש נגדו כתב אישום. "איך ייתכן שחיילים קרביים שהיו בזירת הפיגוע ברחו מהאזור, לא סייעו לטפל בפצועים ובאזרחים ולא חתרו למגע - לא הועמדו לדין, ואני כן? הקריבו אותי, אני שעיר לעזאזל. כל העולם עוזר לאזריה, ואותי זרקו לכלבים. עשו לי עוול נוראי".

סרטון הירי בזירת הפיגוע (צילום: מצלמות אבטחה)

"החקירה הייתה שטחית ולא מעמיקה", הוא טוען. "לקחו סרטון, מבלי לבדוק לעומק את הטענות שלי, והגישו כתב אישום כדי להרגיע את האווירה. הרי יכולתי לא לחתור למגע תחת אש ולברוח מהתחנה המרכזית, לגלות פחדנות כפי שעשו לוחמים אחרים".

שמבה אף אומר, כי "אלאור אזריה זכה לתמיכה ציבורית רחבה. פוליטיקאים ובהם ראש הממשלה ושרים תמכו בו בגלוי. אנשים תרמו לו הרבה כסף. אתרי אינטרנט ועיתונאים עזרו לו וליוו את משפטו. הוא זכה לסיקור חיובי יחסית. זה הפתיע אותי מאוד, שאליי התייחסו ישר בשליליות. ישר שפטו אותי ותלו את גופתי בכיכר העיר. אני מרגיש קורבן. המקרה שלי זועק לשמים, הרבה יותר מאשר של אלאור אזריה".

לטענת שמבה, "באותם רגעים לא ידעתי שמדובר באזרח. כולם צעקו שהוא מחבל. היו צעקות, אנשים התחילו לתת לו מכות. מבחינתי הוא היה מחבל. היה מישהו שזרק עליו ספסל, וראיתי שיורד לו דם. ראיתי שהוא זז. לא רציתי לירות בו, גם כי הוא היה פצוע וגם כי חששתי שהכדורים יפגעו באנשים שהיו לידו. אז החלטתי לנטרל אותו בלי לירות – הגעתי אליו ובעטתי בו, באזור הבטן או החזה אני חושב, כדי לוודא שלא יזוז ולא יהווה סכנה", הוא מסיים.

גם שמבה נראה באחד הסרטונים כשהוא מכה את זרהום. הוא נצפה כשהוא מגיח מאחורי טבעת האנשים שהקיפה את האזרח הזר ובועט בו בחוזקה. כשהראו לו החוקרים את הסרטון, אמר להם שמבה: "הבחנתי בבחור על הרצפה. לי הוא נראה בדואי, בעל חזות ערבית, שכוב על הרצפה. הוא דימם אבל עדיין היה בהכרה". כשהוא נשאל על ידי החוקר "איך אתה יודע שהיה בהכרה", הוא ענה: "הוא זז והעיניים שלו היו פתוחות והוא נאנק מכאבים".

חבריו של שמבה טוענים שהוא שבור מכל הפרשה, אבל למרות זאת נחוש להשלים את שירותו הצבאי כלוחם. "החבר'ה בגדוד תומכים בו, מחזקים אותו ומקווים שכתב האישום נגדו יבוטל", אומר אחד מחבריו למחלקה. "הבעיה היא שהפיקוד הבכיר לא מתייחס אליו. אף אחד לא שאל אם הוא צריך עזרה או סיוע. צורם לי מאוד שאלאור אזריה קיבל עזרה ותמיכה מקצינים בצבא ומהציבור בעוד שעמיחי הופקר בשדה הקרב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר