מקשיבים להם!

להקשיב לקשב - כך תנהלו את הפוטנציאל האדיר שגלום בילדים

מאות משתתפים • בכירי הוועידה היוקרתית "להקשיב לקשב 3" מסכמים את הכנס המקצועי לילדי ADHD - ההחלטה: "מתמודדים ומטפלים! מפסיקים לטאטא מתחת לשטיח" (חדשות)

(צילום: יח"צ)

הורים, מחנכים ואנשי מקצוע, השתתפו ונטלו חלק בוועידה המקצועית "להקשיב לקשב" 3, שעמדה בסימן: תפקודים ניהוליים, המפתח הגלום בילדים שלנו. בהסכמה ברורה, כי הטיפול הנכון שצריך להעניק, הוא זיהוי מוקדם בגילאי הגן של בעיות קשב וריכוז וטיפול מקצועי מותאם.

הכנס המקצועי ’להקשיב לקשב’ הינו מבית היוצר של וועידות "נוער בסיכוי", העומדים בנשיאות מרן הראשון לציון פוסק הדור הגר"י יוסף שליט"א. ראשי הוועידה פועלים בשנים האחרונות, למען הנוער בסיכון ומייצרים שיתופי פעולה נרחבים ומקצועיים. ועדת היגוי מקצועית בראשות ד"ר גיל מאור, מובילה את השיח והפתרונות לטובת הנוער. כנס להקשיב לקשב נערך זו השנה השלישית, בעקבות ביקוש רב בקרב אנשי השטח לגיבוש המוסדות בתחום ואנשי המקצוע.

הראשון לציון הרב יצחק יוסף בכנס

מאות אנשי ונשות החינוך והורים שהשתתפו בכנס, נהנו מתוכן מקצועי ומרתק. המשתתפים, שחלקם השתתפו אף בכנסים הקודמים, התבטאו כי "הכנסים מחוללים מהפכה אמיתית, שנה אחרי שנה כולם נוטלים חלק תחת קורת גג אחת, זה מעניק ידע נרחב ושיח פורה עם עמיתים בתחום. כך מקבלים מידע נכון וכלים חדשים, להתמודדות עם תלמידים המתמודדים עם בעיות קשב וריכוז".

את הפאנל המרכזי בוועידה המקצועית, הוביל סגן ראש העיר ירושלים הרב אברהם בצלאל מחזיק תיק חינוך חרדי, שחתום על המהפכה בטיפול נכון ומתן סיוע מקצועי לבני הנוער המתמודדים ובמצוקה. עוד בכהונתו בקדנציה הקודמת, פועל הרב אברהם בצלאל במעגל השנה ברבדים שונים ובפעילות שקטה, למען בני הנוער ומוביל את תוכניות ההיגוי מאחרי הקלעים, לזיהוי מוקדם של בעיות קשב וריכוז בקרב גני הילדים.

חה"כ אברהם בצלאל

שורת אישי ציבור וחינוך השתתפו בפאנל המקצועי, ביניהם הרב גיל דוד מנכ"ל רשת מרכזי גני הילדים, הרב אשר שוקר ראש אגף שירותים חברתיים ורווחה בעיריית פתח תקווה, הרב אלעד צדיקוב חבר מועצת העיר הרצליה והרב אלימלך פופר מבכירי המחוז החרדי במשרד החינוך. מרן הראשון לציון פוסק הדור הרב יצחק יוסף שליט"א נשיא ’נוער בסיכוי’, השתתף בפאנל המרכזי ובירך את קהל המשתתפים וכן שיבח את יוזמי הוועידה החשובה, בראשם מחזיק תיק חינוך חרדי סגן ראש העיר ירושלים הרב אברהם בצלאל ואת היזם המקצועי ברונו משה ביסראור.

הראשון לציון ונשיא ’נוער בסיכוי’ הרחיב בחשיבות הטיפול והסיוע לבני הנוער, זאת על מנת שיגדלו בדרך ישראל סבא ויקבלו את הכלים הנכונים להמשך החיים: "תשקיעו עבור הילדים, הם דור העתיד של עם ישראל, שיגדלו לגאון ולתפארת. מרן האבא השקיע עבור חינוך הילדים, זכה שכולם יצאו תלמידי חכמים ומורי הוראה", התבטא מרן הראשון לציון.

מחזיק תיק חינוך חרדי וסגן ראש העיר ירושלים הרב אברהם בצלאל, הודה לנשיא הוועידה מרן הראשון לציון הגר"י יוסף שליט"א על דבריו המחזקים וכן הודה לראש העיר ירושלים מר משה ליאון הפועל ומסייע, לטובת הוועידות המקצועיות מבית "נוער בסיכוי". הרב בצלאל הרחיב בדבריו על החשיבות במתן סיוע בגיל הרך, מתוך הבנה כי הדבר משפיע בגילאים גדולים יותר במערכות החינוך. בנוסף שיבח הרב בצלאל את חשיבות הכנסים, הנערכים בכל שנה במקצועיות רבה ומתוך ביקוש בקרב הורים ומחנכים. בתום דבריו, שיתף הרב בצלאל את הנוכחים בפעילות הענפה של אגף חינוך חרדי העומד בראשותו ופועל דרך הקב"סים ואנשי המקצוע, לטובת תלמידים ותלמידות מתמודדים.

הכנס השלישי "להקשיב לקשב", חרט על דגלו להכניס את קהל ההורים לעובי הקורה בטיפול נכון של אנשי מקצוע ומחנכים. בצורה מקצועית ואחראית, דנו בנושא ההפרעות הקשב ודרכי הסיוע לתלמידים מתמודדים. במהלך הכנס, דובר רבות על השפה הנכונה עם ADHD ועל ההבנה כי זו המציאות הקיימת שעלינו ללמוד לחיות איתה, להפסיק לטאטא מתחת לשטיח כי היא אינה הולכת לשום מקום. הפרעת קשב, אינה שייכת רק לתחום הלמידה ולא נפתרים ממנה בגילאים בוגרים. על פי מחקרים עמוקים, 80% מבעלי הפרעות קשב, חיים עם ההפרעה לתוך חיי הבגרות למרות המורכבות של שינוי הגיל והסביבה.

השפה המשותפת שנוצרה בוועידה, עם בעלי ההשפעה, מטפלים מקצועיים, צוות חינוכי והורים. הציפה מעל פני השטח את מה שמסתתר מתחת למטריית הפרעת הקשב, שזהו בעצם התפקודים הניהוליים המאתגרים. הכנס המקצועי שעמד בסימן זה, הציג את המומחים הטובים ביותר בתחום, אשר השקיעו לטובת המשתתפים והעניקו ידע רב. ההצלחה הרבה נראתה בסוף היום המקצועי, עת נגשו המשתתפים ושיתפו כי הכנסים עומקי התוכן, משנים את התפיסה ומציגים את דרכי הפעולה הנכונה עם הפרעות קשב וריכוז.

שורת אנשי מקצוע נטלו חלק מרכזי, בתוכם ד"ר אריה אשכנזי שפישט את שפת הנוירולוגיה הגבוהה, לשפה נגישה וכן האיר זרקור על דרכי הטיפול. בנוסף, ד"ר שמחה צסנר וד"ר חיים דיין, שהשכילו במקצועיות רבה לקשר את תסמיני ההפרעה לא רק לחיי המשפחה שם ההתמודדות היא אקוטית במיוחד, לאור עידן הפוסט קורונה המסבך ומעצים את ההתמודדות. אלא גם להתמודדות של שומר התורה והמצוות, הרוצה ללמוד ומאותגר עם קשב קצר, מוסח בדעתו ואינו עקבי. אנשי המקצוע, האירו את הדרך לרבים ונתנו את הכלים שהציבור זקוק להם. השפה שהחוקר והדוקטורנט חיים דיין, חקק בדימוי חווית ההפרעה לעיגול שמתנהל בעולם של ריבוע, אט אט הופכת את השיח על ההפרעה לשיח משותף, המאפשר הבנה הדדית ומקום לרבגוניות של התופעה לא רק מהכיוון של ההפרעה, אלא של חווית חיים שונה ועם זאת מכבדת ומאפשרת.

לראשונה בכנסים המקצועיים של "להקשיב לקשב", הוצגו הפרוטוקולים הטיפוליים של שיטת קוג פאן על ידי ד"ר אורית פישר, ממייסדות השיטה לצד ד"ר רותי טראוב. שיטת קוג פאן, היא דיסציפלינה מבוססת מחקר מתחום הריפוי בעיסוק, אשר מטרתה לתת מענה לתפקודים הניהוליים השונים שמאותגרים בהפרעת קשב. שיטת הטיפול הייחודית, קיבלה הכרה וסבסוד של קופות החולים בישראל.

בפאנל המרתק של המומחיות אילת ווגברייט, איבון לנדאו ויסמין בנין. עלתה לדיון קבוצת אוכלוסייה נוספת אשר צריך להתמיד בה פוקוס מקצועי. קבוצה זו הן הנערות והנשים המתמודדות עם ADHD השונה מכלל האוכלוסייה. רבים מפספסים את האבחנה ובשל כך, הן לא מגיעות לטיפול נאות אלא רק שמגיעים מים עד נפש, מה שמוביל גם לנקודה שבה נערות מגיעות מאוחר מידי לאבחון. תלמידה אשר הייתה טובה בציונים ובהתנהגות, מאבדת לפתע את השבחים לטובת ביקורת, בשל אי זיהוי מוקדם. נשות המקצוע, סיכמו כי הדיון החשוב פורץ דרך ומסייע לבל יפלו בנות ישראל בשדות זרים, עקב אי מענה וסיוע הולם. המאמנת האישית אילת ווגברייט המומחית בתחום ADHD וממייסדות קשב ואימון, התבטאה בתום הפאנל: "זכינו להכין ולחלק לקהל הנשים, סקירה של צורת הפרעת הקשב בנערות ונשים שיש להם אופי אחר מגברים. מה שמבלבל ומאחר את האיתור שלהן בזמן, מחובתנו לשים לב כי בנפשות רכות אנחנו עוסקים".

במהלך הכנס "להקשיב לקשב", נידון נושא האיתור המוקדם וההתמודדות היעילה. רשת ’פתחיה’ הציגו את פעילותם הארצית בחשיבות הנושא והעמקת הסיוע והכלים הדרושים. בברכתה החמה של הרבנית יהודית יוסף, שמעו המשתתפים ואנשי המקצוע על פעילות רשת מרכז גני הילדים מג"י, אשר עוסקים בעבודת קודש ופועלים לפתיחת גני שפה וזאת הודות לפעילות המנכ"ל הרב גיל דוד. במסגרת פאנל מקצועי בהנחיית אביגיל פדר פורטנוי, נדונו בהרחבה המנעד בין התנהגות מפריעה להפרעת התנהגות. הפאנל העניק פריסה מעמיקה של המענה החדשני לגיל הרך.

ענף נוסף וחשוב שהואר ונידון במהלך הכנס, הינו "המיוחדים בכפלים" - מקומו של החינוך המיוחד בהתמודדות עם הפרעת קשב, כאשר היא פוגשת הפרעות נוספות ולקויות למידה. בניהולו המקצועי של ד"ר גיל מאור, ראש המסלול ללקויות למידה במכללת הגליל המערבי ובשיתוף הרב ישראל אברהם והרב רוני יצחקי, נפתח צוהר להתמודדות עם "המיוחדים בכפלים", בהצלחתם האישית ובבריאותם בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה.

בפאנל מרתק ומיוחד, ניתן הדגש על הפרעות קשב שאינם חולפים עם הזמן והגיל אלא מקבלים צורה אחרת בהתבגרות ובבגרות, זאת בהובלת מר אבנר נמרוד והרב יוסף חיים בלוי, שפרשו את משנתם המקצועית וניסיונם האישי אל מול אסופת התפקודים הניהוליים, שמקשים את ההתמודדות ומשליכים על החיי הפרט והקהילה. בפאנל רב השיח, הביא הרב משה בנאים מבכירי אגף הרווחה בעיריית פתח תקווה את משנת דרכו המקצועית.

בתום היום המקצועי, נטלו חלק מאות המשתתפים בסדנאות אשר מציבות את ההורים במרכז. מר ארזי שמר וגב’ אסתר גולדברג, מחברת הספר "רץ לי בראש", סייעו באומנות רבה להורים הרבים לעשות סדר אישי בראש והעדפות נכונות. בנוסף, הסדנא הפרקטית והאינטראקטיבית של אילת ווגברייט ואביגיל פדר פרוטנוי, היוותה כסיום מקצועי ומדהים אשר הורידה את התובנות לשטח. בעדינות וברגישות פרשו במהלך הפאנל את התפקודים הניהוליים אחד לאחד, בתצוגה שאפשרה למשתתפות לאתר את העוצמות ולהבין איך לגייס אותן, להתמודדות עם החולשות. הסדנא זכתה לפופולריות מיוחדת, לאור העובדה שהספר "לתפקד כמו מנהל" אשר יצא לאור במיוחד לכנס "להקשיב לקשב" השלישי, מהווה את ההשלמה המקצועית ביותר. מתוך מטרה לקבל השראה נכונה ולקחת כלים אימוניים לשיפור התפקודים הניהוליים, לטובת מתמודדים עם ADHD והקרובים אליהם.

מאות המשתתפים סיכמו את היום המרתק, בזירת המיקוד שהינה מיזם חדשני שפותח בכנס "להקשיב לקשב", אשר מאגדת עשרות אנשי מקצוע ומומחים בתחום ADHD בארץ ובעולם. המומחים פגשו במשך שעות ארוכות, עשרות הורים מורים ומחנכים ליעוץ פרטני וממוקד, למתן חשיבה והכוונת דרך. פגישות המומחים נעשו ללא עלות ובאוזן קשבת ויד תומכת, המבהירה כי אף אחד אינו לבד בהתמודדות עם בעיות הקשב.

בוועידה המקצועית השתתפו בנוסף, מיטב הארגונים והחברות המובילות בתחום טיפול בהפרעות קשב. חברת ’טבע’ השותפה באופן קבע בכנסי "להקשיב לקשב", שבזכות שיתוף הפעולה, משתתפי הכנס זכו להרצאה מרתקת של המומחה המרכזי בישראל לטיפול בהפרעות קשב ד"ר אריה אשכנזי, המכהן כנוירולוג ילדים בכיר. הרצאתו של ד"ר אשכנזי, עסקה בסוגיה חשובה: "כיצד ובמה לטפל בהפרעת הקשב". את חשיבות הופעתו של ד"ר אשכנזי, הורגש בסיום ההרצאה עם סדרת השאלות מהקהל. חברי וועדת ההיגוי, הכריעו כי בוועידה הרביעית, ישתתף ד"ר אריה אשכנזי בשולחנות עגולים, לשיח פתוח עם שאלות ותשובות מורחבות.

גם ’מניפה’ עם ערכות לימוד ומשחק, נטלו חלק בוועידה המקצועית. עבור משתתפי הכנס, שיתוף הפעולה עם מניפה, הביא הזדמנות להשתתף בסדנא מקצועית ומיוחדת של הגב' אלישבע כרמל "משח"ק תפקידים". בסדנא דנו בנושאי העברת מסרים, למידה ודרכי פעולה מתוך הנאה, חידוש וריגוש ל"שחק" בין התפקודים השונים, דרך נוסחאות קסם שיחברו את קהל היעד בקלות וביעילות . העומס והמחויבויות במערכות החינוך, יוצרים סדר עדיפויות המשאיר את השילוב של יצירתיות וחוויה במערכי הלימוד בצד. בזכות סדרת ערכות לימוד ומשחקים, מניפה מביאה מהפכה של ממש בכל עולם הלמידה. כמו כן, מניפה מייצרת ערכות מיוחדות ללמידה מותאמת גם לבעלי הפרעת קשב.

בנוסף, חברת ’מוח מצוין’ השתתפה בכנס המקצועי, באי הכנס זכו להתנסות במכשור המיוחד של החברה. חברת ’מוח מצוין’, מציעה שיטות לטיפול ב ADHD דרך שימוש ייחודי בערכת האימון של מוח מצוין בשיטת הנוירו פידבק (Neurofeedback) – גם חברת 'אומגה 3 גליל', יחד עם מר גיא בן צבי מנכ"ל ומייסד החברה, נטלו חלק בוועידה. מנכ"ל החברה, העניק הרצאה מיוחדת סביב חשיבות התזונה בקרב בעלי ADHD חברת אומגה גליל, משווקת שמנים תזונתיים בטיחותיים ובפרט את שמן דגים אומגה 3, המשפרת את הטיפול לבעלי הפרעת קשב. כמו כן, השתתפו בכנס מכון תושיה, כאשר את חשיבות סוג האבחון הציג בכנס המקצועי הרב איסר שפריי המנהל החינוכי והמייסד של תושיה, באמצעות הרצאה מקצועית תחת הכותרת "אבחנה מבדלת כבסיס לאבחון הפרעת הקשב והתאמת המענים". בנוסף, הרב איסר שפריי יחד עם עו"ס קליני צחי כהן, העבירו תוכן מעמיק להורים בנושא ביסוס סמכות הורית מותאמת, כקו ראשון לטיפול בהפרעות קשב והפרעות חרדה.

כלל המשתתפים אשר נטלו חלק בפאנלים המקצועיים באופן מעשי וכן אלפי הצופים, הודו ליוזמים וסיכמו את היום הפורה בכך שיצאו עם כלים מעשיים, כיוון ברור ויותר מואר ומלא בתקווה. מתוך הבנה מעמיקה, כי חייבים לטפל בבעיות הקשב והריכוז בשיטה מקצועית ומפסיקים לטאטא מתחת לשטיח.

לתכנים המקצועיים בכנס "להקשיב לקשב" – צפו כאן >>

הכנס המקצועי ’להקשיב לקשב’ הינו מבית היוצר של וועידות "נוער בסיכוי"
הראשון לציון הרב יצחק יוסף בכנס
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר