בשיבה טובה

ממייסדי 'ארץ ישראל השלמה': אליקים העצני הלך לעולמו

מי שהיה מראשי המתנחלים בישראל ומקים תנועת ארץ ישראל השלמה - אליקים העצני, הלך הערב לעולמו בשיבה טובה, בגיל 96 | אלו קורות חייו המרתקים • דיין האמת (חדשות)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
אליקים העצני בשנת 2003 (צילום: פלאש 90)

מי שהיה ממקימי "ארץ ישראל השלמה", חבר במשך שנים רבות במועצת יש"ע וחבר כנסת מטעם המפלגה הימנית התחיה, אליקים העצני, הלך הערב (ראשון) לעולמו והוא בן 96 בפטירתו. הלווייתו צפויה להיערך מחר בשעה 14:00 והוא ייטמן בבית העלמין בחברון.

העצני, סמל הצבריות הישראלית החדשה, נולד בכלל בקיל שבגרמניה בשם גאורג בּוֹמְבַּךְ, בילדותו הוא למד בבית ספר גוי בעיר ורכש השכלה יהודית בשעות אחה"צ והערב בקהילה היהודית, לאחר ליל הבדולח, החליטו הוריו, שמאי וחנה לעלות באופן מיידי לישראל ולהתיישב בירושלים.

העצני למד בבית ספר דתי ברחביה ובסמינר הדתי למורים ע"ש ליפשיץ. את לימודיו האקדמאים הוא עשה באוניברסיטה העברית והוסמך בראשית שנות המדינה לעורך דין.

במקביל, העצני היה פעיל במשמרת הצעירה של מפא"י וחבר ארגון ההגנה. במלחמת העצמאות לקח חלק בליווי שיירות ונפצע קשה בהפגזה ירדנית בירושלים.

העצני מספר על קורותיו ועל מקור שמו (ערוץ כנסת)

לאחר הניצחון הישראלי הגדול במלחמת ששת הימים, הוא החל ללמוד ערבית וכן נמנה, יחד עם אהרן אמיר ואחרים, על מייסדי התנועה למען ארץ ישראל השלמה.

בנוסף, הוא היה מיוזמי וממנהיגי ההתיישבות ביהודה ושומרון ובשנת 1972 עזב עם משפחתו את ביתם בשכונת רמת חן שברמת גן וקבע את מקום מושבו בקריית ארבע. והיה מראשוני המתיישבים בשכונת "רמת ממרא"

העצני היה חבר במועצת יש"ע ובפורום המדיני של המועצה, והיה בין החילונים הבודדים בה. הוא עזב את המועצה לפני ביצוע תוכנית ההתנתקות, בשל התנגדותה לפריצה אל גוש קטיף במהלך המחאה נגד תוכנית ההתנתקות.

את הקריירה הפוליטית הרשמית שלו הוא עשה בגיל מאוחר, הוא כיהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת התחיה בכנסת ה-12 (החל מ-31 בינואר 1990), והיה חבר בוועדות הכנסת השונות. מיד עם כניסתו לכנסת הגיש הצעת אי-אמון בראש הממשלה יצחק שמיר, עקב הסכמתו של שמיר להכליל מגורשים מיו"ש במשלחת הפלסטינית לשיחות השלום שיזמה ארצות הברית. בבחירות לכנסת השלוש עשרה הוצב במקום השלישי ברשימה, אך היא לא עברה את אחוז החסימה.

נכדתו של אליקים ז"ל היא שרה העצני-כהן, מראשי תנועת "ישראל שלי", לאחר הפטירה הערב, היא כתבה: "בצער עמוק, ביגון קודר אבל בלב מלא בגאווה, נפרדנו הערב מסבא שלי, האדיר, אליקים העצני. הוא ייטמן מחר בבית הקברות העתיק בחברון, לצידה של האישה של חייו, בשעה 14.00".

ראש מועצת קרית ארבע חברון אליהו ליבמן: "אֶבל כבד ירד הערב על קריית ארבע חברון , על יהודה ושומרון ועל עם ישראל כולו עם לכתו של עו"ד אליקים העצני לעולמו. העצני ז"ל היה מהאבות המייסדים של ההתיישבות, איש הנהגה וחסד, איש צנוע ועניו שענייני הציבור תמיד היו אצלו בראש. אליקים ז"ל היה אהוב הציבור משכין שלום ומאחד בין ציבורים, שמר אמונים לעם ישראל ולמדינת ישראל עד יומו האחרון, ערב עצוב מאוד להתיישבות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר