חשש מהורדת דירוג האשראי

סמוטריץ' ונתניהו סיכמו את עקרונות התקציב לשנתיים הבאות; נתניהו והנגיד - נועדו

ראש הממשלה נתניהו נפגש הערב עם נגיד בנק ישראל אמיר ירון - בלשכת רה"מ בכנסת, כדי לדון עמו על החשש מהפגיעה בדירוג האשראי של מדינת ישראל | במקביל נתניהו וסמוטריץ' הודיעו כי הגיעו לסיכומים על עקרונות תקציב המדינה לשנים 2023-2024 | כל הפרטים (כלכלה בארץ)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
הפגישה של נתניהו וסמוטריץ' דוברות (צילום: דוברות)

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ', הודיעו כי הגיעו לסיכומים והבנות בנוגע לתקציב המדינה. במקביל נערכה פגישה של נתניהו ונגיד בנק ישראל אמיר ירון.

בפגישה בין נתניהו לסמוטריץ' סוכמו עקרונות תקציב המדינה לשנים 2023-2024. ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו על גידור ההסכמים הקואליציוניים ועל הכוונה לשמור על מדיניות פיסקלית אחראית ומרוסנת, ועל התאמתה למדיניות המוניטרית של בנק ישראל למען שימור וייצוב כלכלת ישראל לארבע השנים הקרובות.

מראש הממשלה נתניהו ומשר האוצר סמוטריץ׳ נמסר: "בקרוב מאד, נביא לאזרחי ישראל תקציב וחוק הסדרים אחראיים, מוטי צמיחה ותשתיות, שיגעו בכל שכבות האוכלוסייה, יסייעו במאבק ביוקר המחייה ויצעידו את המשק הישראלי ומדינת ישראל קדימה. אל מול ההפחדות של האופוזיציה ופועלה חסר האחריות שנועדו לפגוע בעוצמתה הכלכלית של מדינת ישראל, הקואליציה מגובשת ואחראית ותעבוד יחד למען אזרחי ישראל".

עוד נמסר מטעם השניים: "עוצמתה של מדינת ישראל נמדדת גם בעוצמת כלכלתה האיתנה ואנחנו נדאג בעזרת השם שתישאר כזאת".

החשש מהורדת דירוג האשראי

במקביל, נתניהו נועד בשעה זו (שלישי) עם נגיד בנק ישראל אמיר ירון, כדי לדון בהשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית, השניים נודעו בלשכת ראש הממשלה בכנסת.

הרקע לפגישה הוא ככל הנראה, זה בשל מה שקורה בשבועות האחרונים, שעולים איומים מצד ארגונים ובכירים, כי במידה והרפורמה המשפטית המתוכננת של השר יריב לוין תעבור, ישראל תפגע קשות כלכלית.

לדברי אותם "מאיימים", התוצאה הראשונה של הפגיעה - תהיה פגיעה בדירוג האשראי של מדינת ישראל וכן עשרות ואף מאות משקיעים - או שיברחו מישראל או שלא ירצו לבוא להשקיע.

נתניהו, התייחס לכך בשבוע האחרון ודחה את החששות, אך כעת לראשונה מאז שנכנס לתפקידו כראש הממשלה, הוא נכנס לפגישת חירום עם נגיד בנק ישראל.

במהלך הפגישה בין הנגיד לנתניהו, סקר הנגיד את מצב הכלכלה הישראלית ואת האתגרים העומדים לפניה, גם המקומיים וגם בפרספקטיבה בינלאומית. הנגיד הגיש לראש הממשלה תכנית לאסטרטגיה כלכלית שגובשה בבנק ישראל הכוללת המלצות מדיניות בשלל תחומים ודן עימו בסוגיות שונות לקראת חוק ההסדרים הקרוב.

"הנגיד ירון שיקף לראש הממשלה סוגיות שונות שעלו בהקשר הישראלי בדיונים שקיים עם בכירי הכלכלה העולמית ועם בכירי חברות הדירוג בשבועות האחרונים", נמסר מהדוברות.

נגיד בנק ישראל התראיין בסוף השבוע האחרון ברשת האמריקנית CNBC ואמר כי עצמאות בנק ישראל היא נקודת מפתח באיך המשקיעים בעולם רואים את הכלכלה הישראלית. "הוועדה המוניטרית עצמאית לגמרי. אני מאמין שכולם מבינים את החשיבות של עצמאות בנק ישראל בכל הנוגע לאמון של המשקיעים בכלכלה המקומית".

נתניהו וירון בעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ירון הסביר, "האינפלציה תרד באופן משמעותי ברבעון השני של השנה אבל עדיין יש צורך לראות את השפעת האינפלציה המיובאת ואיך סין חוזרת לתפקוד כלכלי מלא".

כזכור, אתמול הודיעו בבנק ישראל כי פרופסור משה חזן הגיש מכתב התפטרות מתפקידו כנציג בוועדה המוניטרית, וזאת מכיוון שהוא מתנגד למדיניות הממשלה והוא רוצה להיות מעורב בפעילות במישור הציבורי פוליטי, ולמחות נגד הממשלה הנוכחית.

פרופ' חזן מסר: "התפטרתי מהוועדה המוניטארית כי רציתי להיות חופשי להביע את עמדתי. אם תהיה פגיעה בדמוקרטיה ובהפרדת הרשויות, באופן חד-משמעי זה יוביל לבעיות כלכליות קשות. מישהו צריך לקום ולהתריע. אני לא יכול לדון בהעלאת הריבית כשהדמוקרטיה הישראלית בסכנה. אני חושב שאם רפורמות כאלה יעברו זה יפגע בדירוג של ישראל. אם תהיה פגיעה בדירוג האשראי יהיה פה יותר קשה. אנשים יחשבו שאם אכיפת החוקים תשתבש פה - נהיה במדרון חלקלק ואנחנו עלולים למצוא את עצמנו בפני בריחת מוחות".

בריאיון לגלי צה"ל היום אמר חזן, "הדאגה היא דאגה עמוקה מאוד, רק אתמול שמענו אנשי הייטק שמספרים כי המשקיעים שלהם קצת חוששים, ומשקיעים אחרים לא ידברו ולא יבואו לכאן".

עוד אמר חזן: "לא פחות חמור מכך זה ההשחתה של המערכת הציבורית ברגע שיועצים משפטיים ממונים על ידי שרים וברגע שהמינוי של שופטים נתון כולו בידי פוליטיקאים, אז ברור לכל משקיע שיגיע לפה שזכות הקניין שלו לא וודאית ויהיה פה מדיניות של שוחד והדבר הכי חמור שיכול להיווצר מכך זה בריחה של מוחות טובים מכאן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר