שבת היא מלזעוק > פרסום ראשון

המשטרה הסיעה חרדי בשבת; הסיבה: כדור שלג דאשתקד

צעיר חרדי אולץ לנסוע בשבת לחקירה בתחנת משטרת חברון ● הסיבה: לפני 3 שנים זרק כדור שלג על ערבי שהתגרה ביהודים בחברון ● בראיון ל"כיכר השבת", חושף הצעיר את הסיפור המלא והתרמית של התובעת: "זייפו חתימה שלי" ● בפנים: תגובת המשטרה וח"כ בן ארי שהיה מעורב בפרשה (בארץ)

מנחם כהן | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90) למצולמים אין קשר

הסיפור הבא מכיל אטימות, אבל בעיקר הרבה, הרבה חלמאות, בדיוק כפי שמדינת ישראל יכולה לייצר.

כוכב הסיפור שלנו הוא סעדיה ה´, צעיר חרדי מניו-יורק, בן 24, המתגורר כיום (זמנית) בחברון. לסעדיה אהבה עזה לעיר האבות. בשנים האחרונות הוא הגיע מניו-יורק לישראל מספר פעמים והתאכסן לתקופות מסויימות אצל שליח חב"ד בעיר, הרב דני כהן.

לפני 3 שנים, כשנסע בחברון עם חברים, פגש בצעיר ערבי שהחל לקלל את היהודים. סעדיה, כמעשה ספק-ליצנות, זרק לעברם כדור שלג. השוטרים לקחו אותו לחקירה קצרה ובהמשך הוא שוחרר. הכדור הזה עוד ילווה אותנו בסיפור השערורייתי.

חודש לאחר זריקת כדור השלג (דבר שחווה עשרות פעמים כל ילד ירושלמי, הגולן וכדומה), חזר סעדיה לבית הוריו בניו-יורק. מספר חודשים לאחר-מכן, הגעגועים לחברון פקדו את הצעיר והוא מצאו את עצמו שוב בחברון. בחלק מהיום, הוא למד בכולל המקומי וגם סייע לפעילות הרב כהן בקרב החיילים. זמן מה לאחר-מכן, הצעיר חזר לניו-יורק, לשנתיים.

חקירה בבקו"ם

מסתבר שסעדיה לא רק אוהב את חברון, אלא אוהב את ארץ-ישראל. מסיבה זו, הוא החל לחשוב על גיוס לצה"ל. בדרך זו, חשב, יסייע לביטחון המדינה.

בתחילת השנה הוא שלח את הטפסים הנדרשים לצה"ל, בהיותו בניו-יורק. ההליך עבר כמתוכנן ולפני חודש, סעדיה נחת בנתב"ג, לקראת גיוסו לצבא ההגנה לישראל. "עברתי את כל הבדיקות הנדרשות והודיעו לי שאני צריך לבוא לבקו"ם", מספר סעדיה בראיון ל"כיכר השבת".

"בראיון הראשון שעברתי", הוא ממשיך ומספר, "שאלו אותי אם היה לי עבר פלילי. אמרתי להם שבעבר הייתה לי תקרית קטנה ביותר. הם לא שאלו יותר מידי שאלות, ורק נתנו לי תאריך גיוס - יום חמישי שעבר. ביום חמישי התייצבתי בשנית בבקו"ם, שם פגשו אותי סגן מפקת לשכת הגיוס ועוד אדם שאיני יודע את זהותו.

"הם שאלו אותי אם המשטרה מחפשת אותי והשבתי שלא. הם שאלו שוב אם יש לי עוד תיקים ושוב השבתי שלא. בסיום השיחה, הם אמרו שיש לי עבר לא נקי ולכן לא יגייסו אותי היום ושבינתיים אשוב לביתי".

יום לאחר-מכן, ביום שישי שעבר, סעדיה נסע לשדה-התעופה נתב"ג בכדי להביא אורח מחו"ל שביקש לעשות שבת בחברון (מקום המגורים הזמני של סעדיה). את הנסיעה הוא עשה לבקשת הרב כהן.

בדרך חזור, בכביש היציאה מנתב"ג, הוא איבד שליטה על הרכב והתנגש בקיר. בנס, הוא לא נפגע. שוטרים ממרחב נתב"ג שהגיעו לזירה בתוך דקות ספורות, ביקשו ממנו את תעודת הזהות, כהליך שגרתי באירועים מסוג זה. "תתלווה אלינו בבקשה, אתה מעוכב", הודיעו לו השוטרים חגיגית.

צרחות בתחנה

השעה 3:00 בצהריים של יום שישי, שעתיים וחצי לפני כניסת השבת. הצעיר החרדי, שרק לפני רגע ניצל בנס מתאונה, ניסה לברר על מה הוא עצור. "הם אמרו לי שאני דרוש לחקירה בחברון", מספר סעדיה. "לא הבנתי מה עשיתי ועל מה אני דרוש לחקירה. הרי באתי ויצאתי מהארץ כבר פעמיים ולא עיכבו אותי אף פעם".

סעדיה עוכב בתחנה. "השוטרים אמרו לי שזה עניין של עשרים דקות. הסברתי להם שעוד מעט שבת ושהזמן דוחק, אבל הם אמרו לי שאין הרבה מה לעשות ושאני אמתין. ניסיתי להסביר להם שוב ושוב שכל דקה שאני מתעכב עלולה לגרום לי חילול שבת. זה לא עזר", הוא מספר.

"ניסיתי להתקשר לכל מיני אנשים שיעזרו לי. כולם אמרו שמדובר בסיפור לא פשוט. ברקע, שמעתי צרחות בתחנה. כנראה שהם התווכחו האם זה הגיוני לגרום לצעיר חרדי לחלל את השבת".

מי שניסה בכל כוחו למנוע את חילול השבת, הוא חבר-הכנסת מיכאל בן-ארי. "עד לדקה האחרונה לפני שבת ניסיתי לפעול", מספר בן-ארי ל"כיכר השבת".

נסיעה לחברון, בשבת

לקראת השעה 20:00 בערב, כמעט שלוש שעות לאחר כניסת השבת, אמרו לו השוטרים שהוא יצטרך להתלוות אליהם לחברון. "אמרתי להם שאני חרדי ולא יכול לחלל את השבת. הם אמרו לי שאי-אפשר להשאיר אותי בתחנה בגלל שאין להם אוכל בשבילי. אמרתי שלא אכפת לי מאוכל. אני לא מוכן לנסוע בשבת".

לאחר התייעצות, השוטרים הציעו לו לנסוע איתם או לחברון, או לכלא ניצן. "כשהבנתי שאין לי ברירה, נאלצתי להגיד להם חברון. ביקשתי שלפחות יהיה נהג גוי. אגב", הוא מציין, "לאורך כל השעות הללו - אני כבול באזיקים".

השוטרים לקחו אותו חצי דרך, ושם, אספו אותו שוטרי תחנת חברון. רק כשהגיע לתחנה בחברון, אמרו לו בגין מה הוא נעצר, עוכב ואולץ לנסוע בשבת קודש. מסתבר שכבר לפני תקופה ארוכה בית-המשפט הוציא לו צו מעצר לאחר שלא התייצב למשפט בגין - תחזיקו חזק - זריקת כדור השלג על הערבי המקלל.

"ביקשתי מהם להשתחרר בשבת, אבל הם אמרו לי שמכיוון ומדובר בצו בית-משפט, הם לא יכולים לשחרר אותי. רק לאחר השבת הביאו אותי בפני שופט. התובעת שאלה מדוע לא התייצבתי בזמנו לדיון.

"אמרתי לה שלא קיבלתי שום צו. היא שלפה לי את הצו עם חתימה כביכול שלי. אמרתי שאני תמיד חותם רק באנגלית. ועוד משהו שציינתי - כשאני כותב את השם סעדיה בעברית, אני תמיד שם מקף - סעדי-ה, בגלל שזה ´שם השם´. התובעת הייתה נבוכה והסכימה שאני אשתחרר בערבות - עד לדיון הבא".

סעדיה עדיין מקווה כי למרות הכל, הוא יוכל לשרת בצה"ל. "אני רוצה לתרום למדינה, ובטוח שכדור שלג אחד לא יסגור בפניי את הרצון הזה", הוא אומר בנימת עצב.

תגובות

תגובת משטרת נתב"ג: "הצעיר היה דרוש לחקירה לאחר שהוצא לו צו מעצר של משטרת חברון. לאחר שהתברר כי הבחור לא נוסע בשבת, שוטרי מרחב נתב"ג אמרו לצעיר שיש אפשרות לשים אותו במתקן מעצר - או כלא ניצן או בחברון, כי בנתב"ג אין אוכל כשר. הוא העדיף שיסיעו אותו לחברון. ראיה לכך - לא היה שימוש לכוח".

תגובת חבר-הכנסת מיכאל בן-ארי: "יש פה 2 דברים חמורים. ראשית, עצם החילול שבת. שנית, הבוז של המשטרה לחבר-כנסת. אני התחננתי אליהם לפני שבת שלא יגרמו לבחור הזה לחלל את השבת. דיברתי גם עם משטרת חברון וגם עם לשכת השר לביטחון פנים אהרונוביץ. הם העבירו צעיר דתי על דתו וגרמו לו לחלל את השבת. אני לא מתכוון לעבור על כך לסדר היום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר