שנה אחרי: 'עמוד האש' כבר בוער

כמה אירוני, כמה עצוב אפילו, שבדיוק שנה אחרי, מתקיימת לה עצרת מחאה דווקא לרגלי מקום מושב בית-משפט העליון, בדיוק באותה סוגיה. בעצרת הזו באים רבים למחות דווקא על כבודו של רב חשוב, שעמד דווקא אז, לפני שנה בסך הכל, בצד שכנגד * העיתונאי מני גירא-שוורץ כותב ל"כיכר השבת"

שנה בדיוק עברה. כל-כך מהר התבררה השקפתו וזעקתו של האדמו"ר מסלונים, בעת פרשת עמנואל שהסעירה את כולנו בקיץ שעבר. ב-ג´ תמוז בדיוק לפני שנה, הייתי בבית-המשפט העליון באולמו של אדמונד לוי, בדיון הסוער שקבע כי עשרות הורים יילכו לכלא.

"היה מאמץ לנסות ולהבין את עמדות הצדדים, אך ככל שיש מאבק דתי אמוני, מה שגובר זה עמדת הרבנים, זה נר לרגלם וכך כלל ישראל התקיים לאורך השנים. מה שקובע בסוף זו העמדה הדתית" ציטוט מדבריו של עורך דין גרין שייצג את עמדת הורי התלמידות בפני בית המשפט, הבאתי באכסנייה זו, במאמר תחת הכותרת 'עמוד האש לפני המחנה', בדיוק היום לפני שנה.

רק לאחר-מכן נודע לי, שאת הדברים, אמר עורך-הדין, כציטוט כמעט מדויק לדברים שציווה עליו לומר האדמו"ר מסלונים עוד בטרם הדיון, כשכלל לא היה ברור לאן הדברים יתגלגלו. עמדתו הברורה של האדמו"ר שהוביל אז את המאבק הכלל חרדי, שנראתה לרבים מאזרחי ישראל שלא השכילו להעמיק, כעמדה גזענית חלילה, לא נגעה כלל לסוגייה המקומית של בית-הספר בעמנואל. מאבקו היה על הבהרת עמדת התורה ומאמיניה. רצונו היה להציב את תמרור האזהרה בפני אנשי המשפט בישראל.

בכל שאלה של תורה או משפט, עמדת התורה תמיד תהיה מעל. בכל שאלה של רבנים או שופטים, רבנים יהיו המכריעים.

כמה אירוני, כמה עצוב אפילו, שבדיוק שנה אחרי, מתקיימת לה עצרת מחאה דווקא לרגלי מקום מושב בית-משפט העליון, בדיוק באותה סוגיה. בעצרת הזו באים רבים למחות דווקא על כבודו של רב חשוב, שעמד דווקא אז, לפני שנה בסך הכל, בצד שכנגד.

אין לי ספק כי עמדתו של הרב יעקב יוסף, וודאי לא היתה אז כדי לכבד או לרומם את כבודו של בית המשפט. אולם ההבאה של הסוגיה הזו לפתחו של בית המשפט, היתה באישורו. יואב ללום קיבל את אישורו ותמיכתו לקחת את הסוגיה הכאובה של עמנואל עד לבית המשפט העליון.

ושוב, כמו אז, אינני נכנס כלל וכלל לסוגיה של עצם האפלייה שוודאי קיימת, ומהן סיבותיה. הסוגיה אז היתה, לאחר שהדברים אכן הגיעו לבית המשפט, למי מחויבים ולמי צריכים שומרי התורה להכפיף עצמם. להוראת התורה או להוראת בית המשפט.

האמירה אז, היתה ברורה. היום, היא ברורה שבעתיים.

שנה בדיוק אחרי, לא עשר, לא דור ולא שניים. שנה אחת בלבד. הסוגיה הזו קמה ועולה במלוא עוזה ומהווה תמרור אדום בוהק וזועק עבור כולם. הדתיים הלאומיים חבטו בנו - החרדים, על "גזענתנו" וסירבו להבין להיכן תוביל הבאת הסוגיה לבית המשפט העליון. החילונים התבצרו בעמדתם להציג את הסיפור כהתעקשות החרדים-האשכנזים להפלות אחיהם הספרדים. הספרדים,

האם מובילי ´פרשת עמנואל´ לקחו אז בחשבון לאן תוביל הבאת ההכרעה בפני אדמונד לוי? איני יודע. אבל המציאות הוכיחה ששנה אחת בלבד, ודווקא בהקשר להסכמה תורנית של הגר"י יוסף - סוגיית תורה ומשפט, למי אנו כפופים, עלתה בחדות ובבהירות.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

28
האשכנזים צריכים לשאול את עצמם איך הגענו למצב כזה שאנו מפלים בין יהודי ליהודי הרי אנו לומדים אותה תורה איך הגענו לשנאה ולתיעוב לשנאת את עדות המזרח בלי שום סיבה רק בגלל שהם לא בצבע העור שלי לא נולדו איפה שנולדתי וכו' כשאתם תגיעו למסקנה שיש כאן שנאת חינם נטו אתם תבינו כמה צער גרמתם לעדות המזרח כל השנים
מני
27
בנוסף לכך שהיו האשמות שמדובר בנושא פלילי אחר שהוסט לעניין ההלכתי לכאורה. הרי מצוות עשה דאוריתא הם עוברים של ואהבת לרעך כמוך שצריך לקרב את הרחוקים שתהא שמאל מרחיקה וימין מקרבת. ועוד יש השוואה? פשוט בושה שנותנים לזה מקום באתר
אמיץ
26
כנגד מה הם נשרפו? מי שמך למחשב חשבונות שמיים? אתה יודע כמה אסונות קרו מאז לציבור החרדי? כן, כן, לאותו ציבור שמקדש אפליה וגזענות. שמסווה אותה בתירוצים נבובים. תעשה טובה. סייג לחוכמה שתיקה.
צחי
25
הרבה בלה בלה בלה לא מובנים ומשפטים שנלעסו אין ספור פעמים. אולי תכתוב על ההפליות בסמינרים בבני ברק ובירושלים?? ואולי על כאב ההורים שזועק עד לשמים, כשבנותיהן נותרו בבית? ואולי על גזענות שנמצאת ופורחת בעיר כמו בבני ברק? או אולי על כל אותם מעשי חסד (הכוס המלאה) של היהדות החרדית? חשבת על כך?
מצה שמורה
24
אם טירקל יכול להיות בורר בפונוביז' בהסכמת הרב אלישיב. אדמונד יכול להיות בורר באפליה הפנים חרדית. שהרי "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים" היה צריך מישהו מבחוץ שינער את המערכת, לכן לפעמים צריך להשתמש בכלים הרעים כדי לעשות טוב.
משה
אתה כל כך חכם. זה נפלא ככה זה, הגמל לא רואה את הדבשת שלו.
מישהי
23
לא פוסחים על שום בג"צ כשהם רוצים לתבוע משהוא.
יואב
22
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תרביצאי
וזה אומר משהו ...בגיהנום יהיה מקום לכל מבזי התורה . אם בכלל יהיה לך את הזכות להגיע לגיהנום !!!
ברקת
21
ומאז מעמדו של הרב יעקב רק עולה והצד השני רק נופל {פורש סלונים וכו'}
ששון
20
סוף סוף דור עם עמוד שידרה ולא סתם רכיכות. יש לכם הרבה מה להציע לא פחות מאף אחד אחד. לא לתפוס גאוה אבל בהחלט לא להיות פרייארים. אשכנזיה שנשואה לספרדי.
ל
19
אמנם פעם בית המשפט העליון איתו וכעת נגדו. אך אפשר להסתכל על זה שבשני המקומות יש כאן הגנה על כבודו של הרב יוסף. ודווקא ע"י הציבור החרדי. ובכלל למה לא להסתכל במשקפיים של אמת. האם ההפרדה הזו נכונה, האם האפליה הזו אינה זועקת, מדוע כל פעם עוטפים זאת בנימוקים לשם שמיים. לפי אותה חשיבה, מדוע לא לעשות הפרדה
נסים
18
והיום כולנו יודעים שמי שרצה ליהיות ראש עיריית ירושלים ורצה ליהיות במשרד החינוך רק כדי להכניס את דגל ירושלים כתנועת נוער. רצה לגזור קופונים גם מעמנואל
שימי
17
מספיק עם הצביעות
אייל
16
כותב נכבד תפירת הדברים בכתבה יוצא מהקשרם.אמנם העובדות נכונות אך הן רק חלק מהמציאות שתארת.אין לנו הציבור החרדי עניין להגיע לבג"ץ אבל במקרים מסוימים כן!כשמזמינים צד לבית דין איזה שיבחר ,ולא מעוניין זה כבר אומר...יוצא שלצאת נגד בית הדין הרבני אי אפשר או לא מעוניינים ,אבל נגד בג"ץ זה בסדר גם אם כיוונו ל
חוד המחט
15
לסמליות הפוכה, האם זה שהגרמי"ל נפטר שנה אחרי "פרשת עמנואל" מלמדת על הטעות של ההנהגה שלו בסוגיא זו? יש צורך למנות את כל האסונות שפקדו את הציבור האשכנזי-חרדי בשנה האחרונה? האם פטירה היא יותר נוראה מעיכוב מצחיק לתשאול של כמה דקות? האם הרב ליאור היה קשור לפרשה? בעיניך יש את הרב הקדוש שנלחם למען התור
מזכיר בדש"מ
14
רמת אלחנן שנפטרו, והגראי"ל אמר שצריכים להתרחק ממחלוקת. אולי הוא התכוון לעמנואל??
שלומי
13
מה שיש בסלונים ,זה חמור וחמור מאד.ולכן ,כולם צרכים להיות במצב של "והחי ייתן ללבו" ולא שצד אחד מתפרע ,והצד השני עומד פסיבי.
שלמה
12
בית הספר בעמנואל שעשה אפליות עומד להיסגררר!!! כן, להיסגר! ולמה, כי הציונים קיצצו להם את התקציב. אולה כותב הכתבה יוכל להסביר לנו את המידה כנגד מידה, או את הסמליות שבדבר??
סילון
11
פרשת עמנואל הפכה להיות "סערת עמנואל". לא עוד סערה בכוס מים, שחלפה ונמוגה מבלי להשאיר אחריה שום הד בלבבות. כמכת רעם היא טלטלה מרבצם את כל אותם השדים האפלים שהרבה זמן ניסינו להדחיק ולקבור בחדרי הלב. כל אותן השאלות והתהיות שהרבה זמן מבעבעות בתוכנות כמו בקבוק מי חמצן ארסי. עד שגדשה הסאה בפרשת עמנואל, וה
י.א
לכתוב כ"כ הרבה ולא לכתוב כלום
שעפסלה
10
איך אומרים אצלנו? נכווה בתבשיל הדלוח שהוא בישל. נתקל באבן שהוא זרק לרשות הרבים.. [בבא קמא נ:]
אבישי פרי
9
חברים יקרים. איבדתם את הנקודה במאמר. לפני מה שאני הבנתי, הכותב הנכבד, לא הביא את זה כנקמה, כסגירת מעגל, כחשבונות שמיים. ממש לא. לא ראיתי אפילו איזכור לכך בכתבה. הוא טוען כי הרב יעקב יוסף, שכביכול נתן לגיטימציה לבית המשפט להתערב בתוכן, שבעיני האדמור מסלונים, הוא תוכן השקפתי תורני, ובתוך שנה אחת, הוכח
מאיר עיני חכמים
יש צדק בדבריך. לרגע,אחרי קריאת הטוקבקים, חשבתי שאני לא הבנתי את הכתבה.... מטקבקיסטים. תקראו שוב את המאמר. הוא לא תומך בגזענות ולא עושה חשבונות שמיים. בסהכ מביא את המציאות והסימבוליות, שלא נעים לומר, אבל במילים אחרות זהו בור כרה ויחפרהו....
צבי
נתן לגיטימציה לפנות לערכאות באופנים מסוימים, ע"פ הראשונים והגאונים שהובאו בב"י האם בשל כך נשפט הב"י ע"י בימ"ש או נאסר ע"י המשטרה. כמה טיפשים אפשר להיות?
אנשים מוזרים
8
כמה מטופש לראות דברים ולשייך אותם לפי הבנתנו המצומצמת ! לפי שיטתך ( שבעיקרון היא נכונה , אך מיודע חשבונות שמיים ) כל יום יקום אדם ויתחיל לשייך דברים שקורים ,לפי שכלו המצומצם מחר יבוא חבר לספר לך על צרותיו , מיד תקום ותוכיחו שבגללו הדבר? > זוהי כבר מושחתות ! צביעות , וגאווה סרוחה כאחד ! ואתה כבר לבשת
ברקת
כל מילה בסלע!!
calanit60
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אהרן
7
העובדה שהגר"י יוסף הפך לנשוא ההפגנה והמכה בפטיש בהפגנה יום אחרי מעצרו, על זה שהרבנים הם מעל החוק החילוני, בפני אותו בית משפט שבחסותו אין מה לעשות חילל את שמו יתברך ויתעלה באומרו שהחוק הוא מעל התורה, וצריך לומר בדיוק שנה אח"כ, או ליתר דיוק בסיום השנה אומר דרשני, אין עשן בלי אש.
יצחק בן נתן
6
בסלונים סרבו לחתום על פשרה שהציע הרב יעקב יוסף שהרבה יחתום שהוא נגד גזענות. הם סרבו וסרבו להפגיש ביניהם בגלל שהם חשבו שזה לא מכובד.. על כבוד משלמים כסף!!!
אדיר
5
ולגזענים על אחת כמה וכמה
ולגזענים על אחת
4
בקיצור הספרדים רק יפסידו, אין גזענות, הרבנים קבעו שאין מושג כזה של ספרדי אשכנזי, ומי שעשה חילול ה' זה אותם הללומים. בקיצור רואים את יד ה'... כמה אירוני... שנה בדיוק ואותו בג"ץ... בלה בלה בבבבללהה...
ייתדניק
3
אולי בעצם מסובב הסיבות החליט שיעצרו את הרב יוסף כמה ימים לפני תאריך ההפגנה כדי שבתאריך ההפגנה יצאו ההמונים לתמוך ברב יוסף? וכדי להאדיר את כוחו? וכי למה לעוות את התמונה כשאפשר אחרת? או שמא ישנו אינטרס קל בדבריך? שמא חילחלה דעתך האישית נגד אותם גדולי תורה? קצת מבייש קצת משפיל כשמעמידים את הדברים בצו
יוני
2
מה שההסברה האשכנזית עשתה בפרשת עמנואל, זה לא רק לטהר את השרץ אלא לומר שיש מצוות עשה לאוכלו. היתה כאן גזענות, כמו בכל מקום בחברה החרדית. ההבדל הוא שהחבר'ה בעמנואל היו פרימיטבים יותר והגשימו את הגזענות בבוטות מוגזמת. אף בית דין רבני לא היה עושה סדר בנושא. או משום שלא היה רוצה ואם היה איזה צדיק בסדום
מסיר המסכות
1
כאן באמת מדובר בכבוד התורה, שם דובר על העמקת הגזענות בחברה החרדית.
לימונדה
קצר ולענין
calanit60
עיין תגובה 30
מיץ תפוזים

אולי גם יעניין אותך:

עוד בבארץ: