צרות באלעד

אדריכלי אלעד שובתים: 'הגיעו מים עד נפש, העירייה מתעללת'

"העירייה יורדת לתושבים לחיים", כך מאשים 'איגוד אדריכלי אלעד', שפתח השבוע בשביתה, ומאשים: "סף הדרישות" של החברה החיצונית ששכרה העירייה לאישור הבקשות להרחבת הדירות כולל דרישות שאינן מוכרות כלל בערים אחרות ומייקר באופן משמעותי את עלות ה"היתר" הנכסף ● העירייה: נבדוק הטענות(בארץ)

יוסי וייס | כיכר השבת |
הגיעו מים עד נפש. מודעת האדריכלים שפורסמה השבוע

מה קורה בעיריית אלעד? חודשיים וחצי לאחר שה"רפורמה במחלקת ההנדסה" עליה הכריזו בקול תרועה רמה ראש העיר אלעד יצחק עידן ומ"מ המנכ"ל חזי חנונו - נכנסה לתוקפה, והטיפול בבקשות להיתרי בניה עבר ממחלקת הנדסה לידי חברת "ג.א.ש אדריכלים", מתברר כי "סף הדרישות" הנדרש על ידי החברה לאישור הבקשה גבוה בהרבה מזה שהיה מקובל עד לכניסתה, והוא מכיל דרישות שאינן מוכרות כלל בערים אחרות והמייקרות באופן משמעותי את עלות ה"היתר" הנכסף לביצוע תוספת בניה.

לדברי 'איגוד אדריכלי העיר', דרישות הסף החדשות, הינן כאלו "שאין הציבור יכול לעמוד בהן", כאשר בין שלל ההוראות החדשות, נכללת ההוראה, כי מעתה הבקשה תוגש ע"י אדריכל ולא ע"י הנדסאי אדריכלות, כפי שהיה מקובל עד כה.

"המשמעות המעשית היא שתושבי העיר ייאלצו להוציא מכיסם אלפי שקלים, ואף עשרות אלפים, כדי לעמוד בדרישה זו, היות ואדריכלים אלו גובים תעריף כפול ומכופל מ'הנדסאי אדריכלות. בכל העיריות האחרות שאנו עובדים מולן ובהן בני ברק, פתח תקווה ומודיעין עילית – אין דרישה כזו'" הם מתריעים.

"דרישת סף" מקוממת נוספת: על כל בקשה לתוספת בניה להיות מלווה בתשריט אדריכלי להרחבה של... כל הבנין. "דרישה זו בלתי ישימה בעליל, מפני שהיא מצריכה בעצם שכל שכן שאינו בונה בשלב זה, יחליט מראש כיצד הוא מעוניין שדירתו תיראה בעתיד. דבר בלתי מציאותי בבנין של שבעה דיירים וקל וחומר לא בבניינים בעלי עשרים וחמשה דיירים, מה גם שעלותו של תשריט מעין זה כפולה ומכופלת מעלותו של תשריט באופן שהיה מקובל עד היום ומייקר את הגשת הבקשה בעוד אלפי שקלים" טוענים חברי ה"איגוד".

"רף הדרישות שהציבה החברה מכביד גם על עובדות מחלקת ההנדסה וכתוצאה מכך גם בבקשות שכבר עברו תחת ידן בעבר ומתבצעים בהם כעת עדכונים - הן נרתעות מלאשרם ומעבירות את כל התיק מתחילתו לטיפול החברה" הם מוסיפים.

"בודקי התיקים" הפכו ל...קובעי המדיניות

במכתב ששיגרו השבוע לראש העיר הם מביעים פליאה על העובדה שחברה שנשכרה לבדיקה מקצועית של התיקים המוגשים לועדה המקומית לתכנון ובניה הפכה ל"קובעת מדיניות".

"העדר מהנדס לעיר, דוחה ומרחיקה מיום ליום את תיקון תוכנית הבניין (תב"ע) של העיר, אשר לדעת הכל לוקה בחסר-רב ואינה מותאמת לאופי ולצרכים של העיר. מצב זה גורם לעוול של ממש לתושבים רבים מאוד, אשר בשל המצב הבעייתי ששרר במחלקת ההנדסה בשנתיים האחרונות, חשו שלא נותרה בידם הברירה אלא להרחיב את ביתם ללא היתרים.

"כאשר אלו באים כיום להוציא היתרים, מתברר כי למרות שההרחבה נעשתה בצורה הגיונית ומתאימה, היא איננה תואמת את התב"ע הקיימת כיום. כתוצאה מכך עשרות – ואולי מאות – מההרחבות יגיעו לבית המשפט, על כל הכרוך בכך ואף עד כדי הריסה. לעומת זאת מינוי מהנדס המחובר לאורח החיים של תושבי העיר יכול לסלול את הדרך לפתרון של רוב הבעיות מסוג זה" מתריעים האדריכלים.

"במצב כיום שורר חוסר תיאום רב בין עובדות המחלקה, מאחר ואין יד מכוונת המתאמת בין כולם. כך שבסוגיות רבות נוצר מצב שבמקום שלמחלקה תהיה מדיניות מגובשת, הבקשות נודדות מעובדת אחת לרעותה, כאשר כל אחת מחווה דעתה בנפרד. העומס הרב שעדיין מוטל על כתפי העובדות, והעדר כוח אדם מספק, משליך גם על תורים ארוכים, הרבה מעבר לסביר ולמקובל, לליבון עניינים הדורשים ליבון. מציאות זו גורמת שאין תאריכים מסודרים לישיבת הוועדות והתהליך מתנהל בחוסר סדר ובסרבול רב. מלבד ההשפעה שיש לעומס כזה על העובדות מבחינה פיזית ונפשית, הוא אינו עשוי להיטיב עם איכות השירות" מוסיפים חברי ה"איגוד".

לדברי האדריכלים, "מדובר במחלקה המכניסה כסף רב לקופת העירייה מאגרות והיטלים, אשר ביסודן מיועדים לצורך תחזוק המחלקה ומתן שירות הולם לציבור. המצב השורר כיום מוסיף סרבול על בירוקרטיה, מונע מהתושבים לקבל את השירות המגיע להם, ונותן רוח גבית לעבריינות בניה" מזכירים האדריכלים ודורשים מראש העיר עידן, "להיכנס בעבי הקורה ולהביא לתיקון אמיתי של הליקויים האמורים באופן מיידי ומיטבי".

מהעירייה נמסר בתגובה כי ראש העיר אמור להיפגש בשבוע הקרוב עם חברי האיגוד ו"כל הטענות שהועלו ויעלו במפגש זה יבדקו".

הגיעו מים עד נפש. מודעת האדריכלים שפורסמה השבוע

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר