כך תרוויחו מהתוכנית החדשה של משרד השיכון: כל הפרטים

אושרו הנחות של 50% מערך הקרקע באזורי הביקוש לזוגות צעירים ● המשמעות: דירות בהנחה של מאות אלפי שקלים באזורי הביקוש ● המועצה אישרה פה אחד את הקריטריונים החדשים לרכישת דירה במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן" והשכרה במסגרת "שכירות מפוקחת" ● בעקבות התנגדותו הנחרצת של שר הבינוי והשיכון הקריטריונים אינם כוללים תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות

ניצן ארליך | כיכר השבת |
(פלאש 90)

אל תתנו לכותרות בתקשורת על תוכנית משרד השיכון לבלבל אתכם. 'כיכר השבת' עושה לכם סדר בתוכנית הדיור החדשה.

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אריאל אטיאס, העביר החלטה על הקריטריונים החדשים לרכישת דירה במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן" והשכרת דירה במסגרת "שכירות מפוקחת". לאור האישור יוכלו לצאת לדרך באופן מידיי פרויקטים רבים של מחיר למשתכן ושכירות ארוכת טווח עם הנחות משמעותיות על הקרקע באזורי הביקוש.

למרות הלחצים התקשורתיים והפוליטיים הכבדים השר אטיאס לא הסכים להכנת תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות, אשר מאפשר רק למשפחות בהן שני בני הזוג עובדים, לרכוש קורת גג במחיר מוזל.

מחיר זה מושג בזכות ההחלטה שהעביר השר אטיאס להוזיל את מחיר הקרקע במכרזי מחיר למשתכן מ-100% מהשומה ל-50% מהשומה בלבד – מה שעשוי להביא להנחות של מאות אלפי שקלים במחיר הסופי של הדירה לזכאים. השר אטיאס ציין בישיבת המועצה כי "הקרקע נועדה לשרת את האזרחים ולא רק את הרווחים ממנה".

מהו צדק חברתי?

בתגובה לאישור הקריטריונים אמר השר: "רכישת קורת גג היא דבר בסיסי שהמדינה חייבת לסייע בו לזוגות צעירים באשר הם, כפי שמקובל בעולם המערבי. אסור למדינה להעדיף זוג צעיר אשר שני בני הזוג עובדים על משפחות שלא הצליחו לממש את כושר ההשתכרות בהיקף של 125% משרה. כשם שאיננו מתנים את הסיוע של המדינה לחינוך בסיסי, כך קורת גג לא תוכל להיות נגזרת של חזקים וחלשים. מטרת הכנסת קריטריון של מיצוי כושר השתכרות הייתה הדרת חרדים וחלשים מדיור מוזל. צדק חברתי בעיניי הוא שמעמד הביניים והשכבות החלשות גרים בכפיפה אחת ולא מדירים את החלשים".

"נתוני הביטוח הלאומי קבעו חד משמעית כי הוספת תנאי שלא היה מעולם ואינו קיים בשום נושא אחר, לפיו שני בני הזוג צריכים למצות כושר השתכרות ולשים אותו על נושא בסיסי כמו דיור, משמעו להוציא 160 אלף משפחות מהאפשרות לרכוש בכספן דיור במחיר מופחת. אנו מחויבים לדאוג לדיור לכלל הציבור ועל כן נשווק בכל רחבי הארץ ובדגש על אזורי הביקוש, מכרזים עם אלפי יחידות דיור במסגרת מסלול מחיר למשתכן. ועדת המשנה שהוקמה היום תסייע לי ליישם את המדיניות של השיווקים לכלל האוכלוסייה".

נוסח ההחלטה

בכ-50% מהשיווק השנתי של מכרזי מחיר למשתכן יהיה רק קריטריון של ותק נישואין ומספר ילדים.

במסגרת מאמצי הממשלה להקל על משפחות, זוגות צעירים ויחידים המתקשים ברכישת דירה, ישווקו מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון קרקעות ליזמים על מנת לבנות דירות מוזלות שימכרו לזכאים, בשטח שלא יעלה על 100 מ"ר (ובאזורי עדיפות לאומית על 120 מ"ר).

במטרה לעודד את הקבלנים לתת הנחות מרביות לציבור הזכאים, קבעה המועצה כי מחיר הקרקע ליזמים יהיה 50% בלבד משומת השמאי.

הקריטריונים לזכאים

1. עדיפות ראשונית למשפחה בה אחד מבני המשפחה הוא נכה המרותק לכסא גלגלים.

2. בגין שנות נישואין, עלייה, או משך זכאות במשרד הבינוי והשיכון תינתנה עד 70 נקודות במצטבר: 7 נקודות לכל שנה ולא יותר מעשר שנים שאינן חופפות.

3. במחצית מכלל יחידות הדיור שישווקו לזכאים בכל המכרזים בפועל בכל שנה יתווספו עד 30 נקודות, בהתאם לשירות צבאי או לאומי ושירות מילואים של שני בני הזוג.

4. במחצית הנוספת של יחידות הדיור שיווקו לזכאים, לא תינתן כל עדיפות או ניקוד לשירות צבאי, והניקוד יינתן בכל קבוצה של מספר ילדים בהתאם לוותק הנישואין.

הבהרות והסברים בנוגע למכרזי "מחיר למשתכן" ו"דיור להשכרה מפוקחת"

מה זה "מחיר למשתכן"?

מכרז בו היזם מתחרה על המחיר הסופי לדירה הנמוך ביותר. בקיץ האחרון אטיאס הצליח להעביר החלטה לפיה הקרקע תשווק ב-50% ממחיר השמאי במכרזים אלו, לרבות באזורי הביקוש. עובדה זו מאפשרת להציג מחיר סופי אטרקטיבי ביותר לדירה והנחה של מאות אלפי שקלים במחיר הדירה. עד היום, מחיר הקרקע במכרזי דיור למשתכן עמדו על 100% מהשומה. רק בזכות מאבקו של שר הבינוי והשיכון אטיאס וגישתו כי הקרקע נועדה לשרת את האזרחים ולא רק את הרווחים – הושגה הצלחה זו.

"דיור להשכרה מפוקחת"

סוג של מכרז חדש שכולו מיועד לדיור להשכרה כאשר חלק מהדירות מוקצות לטובת השכרה מפוקחת שידוע מראש מה יהיה מחיר השכירות ושהמחיר יהיה קבוע ל-10 שנים (עם הצמדה למדד). גם כאן ניתנת הנחה בקרקע מה שמאפשר להציג מחירי שכירות אטרקטיביים.

שני סוגי המכרזים הללו הם למעשה "דיור בר השגה" ומיועדים למשפחות שאין ברשותן דירה ושמעולם לא הייתה להן.

הקריטריונים החדשים אותם הציג במסיבת העיתונאים שבוע שעבר:

• הדירות במכרז מחולקות לשלוש קטגוריות. כל משפחה מתחרה על רכישת/השכרת דירה בקטגוריה הרלבנטית לה בלבד.

20% מהדירות מוקצות לזוגות העומדים להינשא או למשפחות ללא ילדים.

35% מהדירות מוקצות למשפחות עם 1-2 ילדים.

45% מהדירות מוקצות למשפחות עם 3 ילדים ומעלה.

• אין ניקוד למספר הילדים. מספר הילדים קובע רק באיזו קטגוריה תתחרה המשפחה.

בתוך כל קטגוריה מי שיש לו את הניקוד הגבוה ביותר זוכה בדירה (לפי המחיר הסופי הנמוך ביותר שנקבע במכרז) וכן הלאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר