סערת האיברים באבו כביר

הערכה: סגן השר ליצמן יפטר את פרופ' היס; הוקמה וועדה

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הורה למנכ"ל משרדו רוני גמזו לבדוק את התנהלותו של פרופ' יהודה היס והמכון לרפואה משפטית שבראשו הוא עומד, זאת, בעקבות ליקויים ומחדלים חמורים שהתגלו לאחרונה. ההערכות בסביבת סגן השר הן כי בכוונתו לפטר את פרופ' יהודה היס לאור הכשלים שהתגלו (אקטואליה, בארץ)

בדרך הביתה? פרופ' יהודה היס (צילום: פלאש 90)

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הורה לבדוק את התנהלותו של פרופ' יהודה היס והמכון לרפואה משפטית שבראשו הוא עומד, זאת, בעקבות ליקויים ומחדלים שהתגלו במהלך מבצע "מנוחה בכבוד" של משרד הבריאות. ההערכות בסביבת סגן השר הן כי בכוונתו לפטר את פרופ' היס בשל כשלים אלה. 

המדובר בועדה שהוקמה ע"י סגן השר ליצמן לאחר ליקויים ומחדלים מנהלתיים שהתגלו בהתנהלותו של המרכז הלאומי לרפואה משפטית, בעקבות חשיפת מחלקת התחקירים של העיתון "ידיעות אחרונות". התחקיר העלה בין היתר כי במכון נותרו רקמות של אלפי מתים, וזאת ללא ידיעת בני המשפחה.

לפני כחודש וחצי הושגה הסכמה כללית על כך שניתן להסתפק מבחינה ראייתית בדגימה מיקרוסקופית ובכך לאפשר את הטמנת הדגימה המקורית של הנפטר.

הסכם שנכון להיום נדחה בתוקף ע"י גורמי הלכה, בהם היועץ ההלכתי של המכון ונציג מועצת הרבנות הראשות הרב יעקב רוז'ה, בנימוק כי כל האיברים ללא יוצא מן הכלל אמורים להגיע לקבר ישראל ללא שום עיכוב וביזיון.

בימים אלו מוביל משרד הבריאות את מבצע "מנוחה בכבוד", שנועד להביא להטמנת למעלה מ-8,000 הרקמות והאיברים שנותרו במכון בין השנים 2000-2011, חלקם אף ללא ידיעת בני המשפחות של המנוחים וללא סיבה מוצדקת.

ההמלצה לחקור את פרופ' היס הגיעה לאחר שהתברר כי איברי תינוק, שאביו הורשע בהריגתו, על סמך עדותו של פרופ' היס כי הבן מת משבר בגולגולת, נמצאו במכון.

במשך שנים טען האב כי הסיבה למוות היא מום בלב של התינוק אולם כשביקשה הפרקליטות לערער על ההחלטה אמר פרופ' היס כי איבריו נקברו, בעקבות זאת הרשעת האב לא בוטלה.

אלא שכעת, במסגרת המבצע התגלה כי מוחו ולבו של הבן הושארו במכון ולא נקברו. בעקבות זאת דרש הסנגור הציבורי הראשי, ד"ר יואב ספיר, לפתוח בחקירה פלילית נגד פרופ' היס והמכון הלאומי לרפואה משפטית בעקבות חשש להעלמת איברים ולשיבוש הליכי משפט.

היום (ב) הורה סגן שר הבריאות ח"כ הרב יעקב ליצמן, למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר רוני גמזו, לערוך בחינה מעמיקה של ליקוים ומחדלים אלו בכלל, ואת התנהלותו המנהלית והאדמיניסטרטיבית של פרופ׳ יהודה היס בפרט.

ליצמן כמו ליצמן, ביקש לקבל לידיו את ממצאי הבדיקה תוך 30 יום, לרבות המלצות למסקנות אישיות ככל שיימצא ויהיה צורך בכך. כאשר הבדיקה תיערך בתיאום מלא עם לשכת היועץ המשפטי לממשלה.

ל"כיכר השבת" נודע כי במהלך תקופת כהונתו של ליצמן התקבלו עשרות תלונות נגד התנהלותו של פרופ' היס, בהם גם דרישות מגורמים שונים בהם רבנים ומשפטנים, להביא לפיטוריו. אך חשיפת הפרשה האחרונה הביאה להחלטתו הסופית של סגן השר להדחתו של פרופ' היס. אך בכוונתו לפעול בהליכים המקובלים ולפיכך יחכה לממצאי הבדיקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר