הזוגות הצעירים עוברים מהבנקים למשכנתאות משרד השיכון

עוברים מהבנקים למשרד הבינוי והשיכון. הפחתת הריבית הקבועה על משכנתאות המסובסדות על ידי משרד הבינוי והשיכון בתחילת השנה לריבית של 3% נותנת את אותותיה. לפי עיבודי משרד הבינוי והשיכון לנתוני בנק ישראל לרבעון הראשון של 2012 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, חלה עלייה של 87% במספר הזוגות הצעירים המשנים את תמהיל המשכנתא שלהם ומשלבים בו משכנתאות עם ריבית קבועה מסובסדת

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום ארכיון: פלאש 90)

עוברים מהבנקים למשרד הבינוי והשיכון. הפחתת הריבית הקבועה על משכנתאות המסובסדות על ידי משרד הבינוי והשיכון בתחילת השנה לריבית של 3% נותנת את אותותיה. לפי עיבודי משרד הבינוי והשיכון לנתוני בנק ישראל לרבעון הראשון של 2012 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, חלה עלייה של 87% במספר הזוגות הצעירים המשנים את תמהיל המשכנתא שלהם ומשלבים בו משכנתאות עם ריבית קבועה מסובסדת.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ברך היום (ראשון) על הנתונים ואמר כי "אני שמח שהמהלך שהובלנו בהורדת הריבית לזכאים אכן הוכיח את עצמו בהקלה משמעותית על הזוגות הצעירים את נטל רכישת הדירה הראשונה בחייהם. בהמשך לצעד הזה יש להמשיך ולהקל עוד על הצעירים בהון העצמי שהם נדרשים להציג, וזאת על ידי הפרדה בין דירה ראשונה לדירה שנייה בהגבלות שמטיל בנק ישראל על ההון העצמי הנדרש ללקיחת משכנתאות".

המשכנתאות המדוברות מיועדות אך ורק לזוגות צעירים שרוכשים דירה ראשונה וזאת על ידי מתן ריבית קבועה של 3% על המשכנתא וסבסוד השינויים בריבית על ידי משרד הבינוי והשיכון. בין השנים 2009 ו-2011 הריבית הקבועה במשכנתאות אלה לא הייתה אטרקטיבית יחסית להלוואות בשוק החופשי. בעקבות המשבר הפיננסי העולמי ירדה ריבית בנק ישראל לרמות נמוכות לעומת שיעור הריבית של משכנתאות משרד הבינוי והשיכון שעמד אז על 4% צמוד מדד ל-25 שנה. לפיכך, היקף הביצוע של הלוואות מוכוונות בתקופה זו היה זניח.

החל מינואר 2012, במסגרת תיקון לחוק הלוואות לדיור, שהוביל השר אריאל אטיאס, הוריד משרד הבינוי והשיכון את הריבית הקבועה לחסרי דירה הזכאים למשכנתאות מסובסדות ל 3% בלבד, למשך 25-28 שנה. ההפחתה חלה על זכאי המשרד החותמים חוזה רכישה החל מהראשון בינואר של שנת 2012 או על אלה שהחלו בבנייה עצמית במועד זה. ההפחתה תקפה לכל סוגי ההלוואות: סיוע לעולים חדשים, סיוע לאוכלוסיות מיוחדות (עולים מאתיופיה, מאירן, מסוריה ומתימן), סיוע לוותיקים יוצאי אתיופיה וסיוע לרוכשי דירה בנגב.

עם הפחתת הריבית על הלוואות הזכאות ל-3%, הפכו אלה למשתלמות יותר, כאשר הריבית האלטרנטיבית המוצעת בשוק החופשי על הלוואות צמודות מדד למשך 25-28 שנה גבוהה יותר ועומדת על 3.7%. בתקופה ינואר-מרץ 2012 עלה היקף המשכנתאות המסובסדות עד ל-45 מליוני ש"ח, גידול של כ-33%, לעומת הממוצע הרבעוני ב-2011.התיקון לחוק הלוואות לדיור שהוביל למצב החדש נעשה במסגרת הוראת שעה, כלומר הריבית המופחתת של 3% תינתן לזכאים על פי זכאותם האישית בהתאם לניקוד במשך חצי השנה, החל ב-1 בינואר 2012 ועד 30 ביוני שנה זו.

המשרד יפעיל את ההלוואות המסובסדות לתקופה זו, ואז ייבדק אם נותרה יתרה תקציבית לצורך מימוש המשכנתאות. לאור האמור, קוראים במשרד הבינוי והשיכון לזכאים להלוואות המסובסדות, אשר בשנים האחרונות מיעטו להשתמש בזכותם זו, לגשת לבנקים למשכנתאות ולהוציא תעודות זכאות על מנת לממש את ההלוואות בריבית האטרקטיבית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר