2 זווית ליצחק שמיר > מיוחד

הרב לאו: "היה לו רגש יהודי"; אייכלר: "גרם לשנאת חרדים"

מה חושבים החרדים על ראש-הממשלה המנוח יצחק שמיר ז"ל? בראיון שקיימנו עם יו"ר "יהדות התורה" הרב ישראל אייכלר והרב הראשי לתל-אביב יפו הרב ישראל-מאיר לאו - מצטיירת תמונה מורכבת ● הרב לאו מספר על הרגש היהודי של שמיר ואילו אייכלר טוען שבגלל שמיר הליכוד כיום עוין את החרדים ● וגם: גלריית פרידה

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב ישראל-מאיר לאו עם שמיר (ארכיון: פלאש 90)

מה חושבים החרדים על ראש-הממשלה המנוח יצחק שמיר ז"ל? בראיון שקיימנו עם יו"ר "יהדות התורה" הרב ישראל אייכלר והרב הראשי לתל-אביב יפו הרב ישראל-מאיר לאו - מצטיירת תמונה מורכבת.

"ההיכרות שלי עם יצחק שמיר ז"ל, באה בעקבות ידידותו עם חמי הרב יצחק-ידידיה פרנקל זצ"ל שהיה מקורב לרבים מראשי הלח"י. שמיר, בהיותו מפקד הלח"י, קיים קשרים הדוקים עם הרב פרנקל וממילא גם איתי.

"כאשר זכיתי לעלות על כס הרבנות של תל-אביב בשנת תשמ"ח, שמיר כיהן כראש ממשלת ישראל. בעקבות ההיכרות שלנו, הוא טרח והגיע לתל-אביב להשתתף במעמד ההכתרה שלי ואף נשא נאום שם מרשים. מדובר היה בדבר חסר תקדים - שראש-ממשלה ישתתף וינאם בהכתרת רב עיר".

ממשיך הרב לאו: "אני רוצה לציין נקודה נוספת, על מפגש מרגש נוסף שהיה לנו. כאשר יצחק שמיר עבר לגור ברחוב שרת בתל-אביב, בתום כהונתו, קבעתי לו מקום תפילה על-ידי בבית-הכנסת 'היכל' משה ולוחית מתכת קבעה את מקומו, ליד פנחס שיימן ששימש גם כסגן יושב-ראש הכנסת. בראש-השנה הראשון, ישב יצחק שמיר עם רעייתו בביתנו לסעודת החג שנמשכה שעה ארוכה".

הרב לאו מוסיף לספר על מפגש נוסף: "מאוד הופתעתי כאשר ללשכתי ב'היכל שלמה' בירושלים, הגיע באחד הימים יצחק שמיר לפרוס באופן אישי את כל המסכת של יהדות אתיופיה ולנסות להשפיע דרכי על הרבנות בישראל שתקבל את יהודי אתיופיה בסבר פנים יפות.

"היות ושמיר הוכר כמדינאי ולוחם קשוח ולא ידעתי על שום נושא יהודי הקרוב לליבו, הופתעתי לראות את הרגש הרב בו טיפל בנדחי ישראל מיהדות אתיופיה".

"גרם לשנאת חרדים בליכוד"

מנגד, יו"ר סיעת 'יהדות התורה' ח"כ הרב ישראל אייכלר, בוחר לדבר על פן אחר באישיותו של שמיר המנוח. בזמנו, אייכלר נפגש פעמים רבות עם שמיר ז"ל שגם חתום על תעודת 'לוחמי המדינה' של הרב מנשה אייכלר, אביו של חבר-הכנסת.

"יצחק שמיר היה מפקד הלח"י שנלחם נגד השלטון הבריטי וגם נגד בן-גוריון וההגנה", מספר אייכלר, "הייתה קבוצה דתית בלח"י שזכתה ביחס בלתי מתנשא, כמו שהיה ב'הגנה'.

"עם קום המדינה, חצה שמיר את הקוים ושירת את שלטון בן-גוריון במוסד שנים רבות. הוא היה חילוני כבר בביאליסטוק, והפסיק את יחס הכבוד של הליכוד לדתיים של ימי מנחם בגין. אדרבה, כשהפר את ההסכם עם 'אגודת ישראל', הוא אמר בגלוי לחרדים, איתם חתם על הסכם קואליציוני 'אתם יכולים לתלות את ההסכם עם חתימתי על הקיר במסגרת - למזכרת'. מאז הליכוד הפך לעויין - לא פחות מ'העבודה' - נגד החרדים שתמיד תמכו בליכוד".

אייכלר מספר על מפגש מפתיע עם שמיר: "לפני כעשרים שנה נפגשתי איתו ביחידות והוא אמר לי כך - 'עתיד המדינה הם הדתיים והחרדים. הצעירים שלנו מתנתקים מרעיון ארץ-ישראל ומתחברים לשמאל, או יורדים מן הארץ, או יורדים לפשע. הנטל הבטחוני והלאומי יפול על כתפי הדור הצעיר הדתיים והחרדים ואתם צריכים להיערך לכך'.

"עניתי לו שזו הודאת בעל-דין שמי שמסר את חינוך ילדיו לבית-ספר 'ממלכתי', כרת את הענף הלאומי עליו בנה מדינה. אם אנחנו נמסור את ילדינו ל'ממלכה' החילונית, גם מהם לא ישאר עם יהודי ח"ו ולא תהיה מדינה יהודית".

(ארכיון: פלאש 90)
(ארכיון: פלאש 90)
(ארכיון: פלאש 90)
(ארכיון: פלאש 90)
(ארכיון: פלאש 90)
(ארכיון: פלאש 90)
(ארכיון: פלאש 90)
(ארכיון: פלאש 90)
(ארכיון: פלאש 90)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר