זעזוע: 20,000 חתמו נגד טיפול מאריך חיים

זעזוע: במהלך השנים האחרונות חתמו 4,000 אזרחי ישראל על טופס בו הם מצהירים כי במקרה שיחלו חלילה במחלה סופנית, הם מבקשים כי הרופאים לא יטפלו בהם במטרה להציל את חייהם, כך דיווח הבוקר (שלישי) 'ידיעות אחרונות'. מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי זהו רק המספר הרשמי של המשרד, אולם על טפסים המחולקים על-ידי עמותות פרטיות הפועלות בנושא, כבר חתמו למעלה מ-20,000 איש בישראל

"התייעצנו עם רבנים" (צילום אילוסטרציה: פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)

במהלך השנים האחרונות חתמו 4,000 אזרחי ישראל על טופס בו הם מצהירים כי במקרה שיחלו חלילה במחלה סופנית, הם מבקשים כי הרופאים לא יטפלו בהם במטרה להציל את חייהם, כך דיווח הבוקר (שלישי) 'ידיעות אחרונות'.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי זהו רק המספר הרשמי של המשרד, אולם על טפסים המחולקים על-ידי עמותות פרטיות הפועלות בנושא, כבר חתמו למעלה מ-20,000 איש בישראל.

בשיחה שקיימנו עם הגברת בינה דיבון, מנהלת עמותת 'לילך למען הזכות למות בכבוד', היא אומרת: "הבסיס של העמותה שלנו הוא חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. החוק הזה אומר שלכל אזרח במדינת ישראל יש זכות לחיות לפי אמונתו ולפי ערכיו והשקפותיו, כל זמן שהוא שומר על החוק".

עוד אומרת דיבון: "רוב האנשים בסוף חייהם נמצאים במוסדות רפואיים שונים, נתונים לטיפול של רופאים שחונכו מדורי דורות להציל חיים. לדעתינו אם האדם חולה במחלה ששייך להירפא ממנה - חייבים להילחם על חייו, אך ישנו מצב, שברור לכולם שאין מה לעשות והמוות הוא רק שאלה של זמן. אנחנו טוענים שהבחירה צריכה אז להיות בידי האדם.

"לתת לחולה למות בשקט ושלווה"

"במאה העשרים הרפואה התקדמה, גם בטכונולגיה, גם בחיסונים וגם במכשור ומדע, והומצאו פתרונות שיכולים להאריך חיי אדם כדוגמת מכונת הנשמה כשלמעשה מייד כשמפסיקים את פעולתה, האדם מת. אנחנו טוענים שבמקרים של מחלה סופנית, יש לכבד את בקשתו של החולה, וכשהוא מבקש - להפסיק את הטיפול. על הרופאים להקשיב לו ולתת לו למות בשקט ובשלווה".

לדבריה, "אם אדם מבקש שיתנו לו למות בכבוד ולא להאריך את חייו במקרים אלו, אין סיבה שלא לממש את רצונו כשתפקיד הרופאים במקרה זה אינו להאריך את חייו, אלא להקל על סיבלו בזמן שנשאר לו לחיות. אנחנו השקנו טופס שאנשים ממלאים כשהם בריאים וצלולי דעת, שם הם מצהירים מה דעתם שיעשו עימהם כשיגיעו למצב סופני.

"ב-2006 התקבל חוק שמתיר לרופאים לכבד את רצונם של האנשים שמבקשים שלא להאריך את חייהם כשהם שרויים במחלה קשה וגם משרד הבריאות השיק טופס שכזה, בו מצהיר האדם כשהוא צלולו שהוא מבקש שלא יאריכו את חייו לכשיחלה".

לדברי דיבון, פעמים רבות החוק אינו מיושם, וזכותו הבסיסית של אדם, לסיים את חייו בכבוד נתקלת בסרבול ביורוקרטי, בפקידים אטומים וברופאים שאינם מכירים את החוק, או חוששים מפני תביעות אם יישמו אותו.

"התייעצנו עם רבנים"

"על רקע המחאה החברתית של הקיץ האחרון, שהתמקדה בזכות לחיות בכבוד, כדאי לזכור שיש גם אנשים שמצבם הרפואי כה קשה, שאין ביכולתם למחות. קולם אינו נשמע, אבל הם מבקשים למות בכבוד, כדי שיזכרו אותם כפי שחיו - בכבוד", אומרת ליבון.

"לכן", היא מוסיפה, "אנו פועלים ונמשיך לפעול למען אותם חולים המבקשים לסיים את חייהם בכבוד. חשוב לי להדגיש", מוסיפה דיבון, "כי הדבר מותר על פי ההלכה היהודית ובניגוד להמתת חסד בה מסיים החולה את חייו באופן אקטיבי ויזום שזה אסור ביהדות, במקרים שאנו מדברים עליהם, החולה רק מבקש שלא לקבל טיפול מאריך חיים והדבר מותר לדעת רבנים עימם התייעצנו".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

10
האסקימוסים שמוציאים אותם בחוץ לקפוא למות.והיטלר אימץ את הרעיון.
האור המאיר.
9
שיתנו להם להמשיך ללמוד ליב"ה אולי זה יתן להם "כח"
66
8
איפה משיגים את הטפסים גם רוצה לחתום
יהודי
7
למיטב ידיעתי גדולי הפוסקים מסכימים עם זה, להבדיל מהפסקת טיפול מאריך חיים , כמו ניתוק ממכשיר הנשמה, שזה לכאורה רצח, אבל לא להאריך חיים כשמדובר בבן אדם שמתייסר חייבים להאריך את חייו? בברסלב אסור ללכת לרופא בכלל.
לולק
6
אם חלילה אני אחלה במחלה סופנית אני לא רוצה שרופאים יאריכו את משך הסבל שלי עד למוות. אני רוצה להגיע לעולם הבא כמה שיותר מהר, שמעתי שעושים שם חיים.
שימי
5
אנו משפחה חסידית וחרדית למהדרין אינטרנט עם פילטר וכו' ל"ע עברנו מצב כזה השנה עם אבינו ז"ל והיינו צריכים להתקשר לכמה רבנים מומחים בנושא להדרכה. הנושא מאד מורכב הלכתית ותלוי בפירוט של המקרה לגופו... וכומבן בידע של הרב בנושא (הדבר הכי פשוט לרב בלי ידע... להחמיר) אי אפשר בפשטות לומר שזה אסור או מותר.
לא להתלהם
4
שימות,אם מגיע למצב כזה.אבל אם הפסיק את חייו אפי' רק שניה לפני המות,נקרא רוצח.אולי בשניה הזאת היה מהרהר בתשובה,מלבד מה שאסור ליטול חיי אדם רח"ל.ועוד,לכל אדם נקצבה מנת יסורים לכפרה.(עיין מס' ברכות,ה,א')ואם דוחה אותם בידיו,זה נקרא בועט ביסורין וינקו לו את זה ממקום אחר.נתפלל עליהם לרפו"ש וגם עלינו,שלא
shlomi052
תורה משמחת שם מביא המחבר את דעתו של הרב שנראת כמו הדעה במובאת בכתבה
ישראל
3
ורוצים במהרה להגיע לגן עדן.
דן סגל
2
כל דקה שיהודי נמצא כאן, גם אם הוא מחובר למכשירים ולחמצן, זה תיקון שלו ומציל אותו מגיהנום. שמעתי סיפור על אח בבית חולים שניתק חולה מהמכשירים כי לדעתו, חבל שהוא סתם מתענה ועדיף לו שימות וכך עשה. אחרי כמה ימים בא החולה הזה שגרם למותו בטרם עת אליו בחלום וקילל אותו וגידף אותו וצעק עליו, ואמר לו מה עשית
א. לוי
1
אם תרומת איברים המאריכה חיי אדם זוכה להתנגדות בלתי מנומקת מצד גדולי הדור, רק בשל החשש לחדש דבר בהלכה, שכן כידוע על פי דברי המשנה, מקפחים את הגל על אדם עד שמגיעים לחוטמו שכן חדילת הנשימה היא הקובעת את סיום חיי האדם, אז מה אנחנו רוצים מהחילונים שאינם רוצים להאריך את חייהם באופן מלאכותי...
שמואל הקטן

אולי גם יעניין אותך:

עוד בבארץ: