לחיות בכבוד?

הוסטל בבני-ברק נבחר בתואר "המוזנח בארץ"

שני הוסטלים בבני-ברק המשמשים כמסגרות שיקום לחולי נפש התגלו ע"י משרד הבריאות כמוזנחים ביותר. בעקבות הממצאים, פנה משרד הבריאות למשטרה. ההמלצות הוגשו לפרקליטות. בעל ההוסטל: "משרד הבריאות הם אלה שמתעללים בחסרי ישע. כנראה האף שלי לא מצא חן בעיניהם" (בארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
לחיות בכבוד? תמונת המחשה בלבד (צילום אילוסטרציה: ארכיון כיכר השבת)

מזעזע ומחריד: שני הוסטלים בבני-ברק המשמשים כמסגרות שיקום לחולי נפש התגלו על-ידי משרד הבריאות כמוזנחים ומלוכלכים ביותר בישראל.

בהוסטלים, "תפארת בחורים" והוסטל נוסף לנשים במרכז בני ברק, מתגוררים עשרות חולי נפש חרדים הזקוקים לשיקום תעסוקתי ורפואי.

לפי הדיווח של רז רזניק ב'ישראל היום', בחקירת משרד הבריאות נמצא כי חלק מהחולים מאושפזים בחדרים קטנים, המקלחת היא רק צינור מים קרים מעל האסלות בחדרי שירותים קטנים, המיטות מזוהמות ומחדלים נוספים.

ההוסטלים פעלו בפיקוח ומימון משרד הבריאות, אך בשנת 2006 הפסיק המשרד את המימון בשל ליקויים קשים שהתגלו, מה שלא הפריע למנהלי עמותת מילת"ם (מעון יום לתיקון מידות) להמשיך בהפעלת ההוסטלים.

לאחרונה, בעקובת תלונות חדשות, ערכו אנשי משרד הבריאות ביקורת פתע בליווי משטרתי ונחרדו למראה עיניהם. "אין מטבח שבו נערך בישול, המקרר קטן ומזוהם ואין בו מזון, ובמקפיא יש רק פירורי לחם... הארונות במטבח מזוהמים עם תיקנים. חסר תפריט שבועי ואין ארוחות ביניים", נכתב בדו"ח משרד הבריאות בו גם צויין כי חלק מהשוהים אף התלוננו שלעתים אין אוכל.

בביקורת בהוסטל הגברים "תפארת בחורים" נמצאו פסולת ואשפה ובחדרים נמצאו "זוהמה, ריחות רעים וערימות של זבל בפינות, מתחת למיטות ועל הארונות", נכתב בדו"ח.

בחדרי המטופלים בהוסטל, נכתב,"המיטות רעועות, מזוהמות, חלקן ללא מזרן, וחלק מהמזרנים הקיימים קרועים ומזוהמים, שקעי החשמל חשופים והתאורה חלקית ביותר". על חדרי השירותים נכתב כי הם "מטונפים", והמקלחת היא למעשה "צינור מים קרים בתוך תא השירותים וממוקמת מעל האסלה. אין כלל מים חמים וחסר אפילו כיור לרחיצת ידיים".

הדיירים הזקוקים לטיפול תרופתי זכו לטיפול שערורייתי. כדורים נראו מפוזרים על הרצפה ועל המיטות והתרופות לא מסודרות ולא מסומנות.

בביקורת בהוסטל הנשים נמצאו גם ממצאים קשים. ההוסטל נמצא ממוקם ב"מבנה ישן ורעוע", המקלחת היא חדרון קטן עם עובש ואוורור בלתי תקין. החדרים צפופים, הציוד האישי ישן ומלוכלך ועוד.

גם הוסטל הנשים הדיירות התלוננו על רעב וחוסר במזון, המטבח ישן ולא נקי, הארונות מלוכלכים וברצפה נמצאו כלים מאובקים וחלודים. עוד נמצא כי שתיים מהחוסות במקום מטפלות באישה נוספת שידה נשברה על-ידי דיירת אחרת.

בעקבות הביקורת, פנה משרד הבריאות למשטרה בדריה לחקור את בעלי המקום, הרב יוסף רייזמן, בחשד להפעלת "מעון מוזנח עד כדי חשש פגיעה בחסרי ישע".

ב'ישראל היום' דווח כי המשטרה סיימה את החקירה והעבירה את ממצאיה לפרקליטות מחוז תל אביב. בד בבד, פנה משרד הבריאות לאגף הרווחה בעיריית בני ברק בדרישה כי יפעלו בהקדם לטפל בהוסטלים.

הרב יוסף רייזמן, הבעלים והמפעיל של ההוסטלים, אמר בתגובה לממצאים כי משרד הבריאות, שסגר את המקום ב-2006 וערך באחרונה את הביקורת, הוא ש"מתעלל באנשים. כנראה האף שלי לא מצא חן בעיניהם. הם אלה שמתעללים בחסרי ישע. אני צועק כבר שנים למשרד הבריאות שיעזרו לי במימון שיפוצים של המקום, אבל לא נענה. זה המצב שדומה בכל הישיבות בבני ברק, והמטופלים חיים כאן בשמחה ובהבנה, פה יש נשמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר