הכתבים לענייני חרדים על "עצרת המיליון": "גיבושון כלל-חרדי"

מה חשבו הכתבים לענייני חרדים על עצרת האחדות ההיסטורית? מנדי גרוזמן: "גיבושון כלל-חרדי ארצי". יאיר אטינגר: מצביעי יש עתיד היו אמורים לחסום את ירושלים (ברנז'ה, מדיה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: מאיר אלפסי)

אל עצרת האחדות ההיסטורית בה השתתפו למעלה משש מאות אלף איש, הגיעו עשרות כלי תקשורת מרחבי העולם בכדי להעביר אל מעבר לים את מעמד האחדות שלא נראה כמותו בשנים האחרונות.

לצדם - במלאכת הסיקור - היו גם עיתונאים המסקרים מידי יום ביומו את האוכלוסייה החרדית. פנינו אליהם כדי לשמוע כיצד נראתה העצרת בעיניהם.

מנדי גרוזמן, כתב "מעריב ו"מקור ראשון", אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי "העצרת הזו אולי נועדה באופן רשמי למחות על מגמות השלטון, אך למעשה היא כוונה כולה כלפי הציבור החרדי פנימה. האירוע, בעיניי, היה גיבושון כלל-חרדי ארצי. גאוות יחידה ותחושת לכידות אינם דברים שמושגים מאליהם, ועצרות כאלה הם בדיוק הדברים שבונים אותם".

גרוזמן סבור כי עבור החילונים שהיו דבוקים למסך הטלוויזיה, העצרת לא אמרה דבר, ההפך. היא גרמה להם לחזק את דעתם כנגד החרדים: "אם להצביע על הישג מעשי ברור: המוני החרדים שבו אמש לביתם מחוזקים יותר. ראית את זה בעיניים שלהם, בדיבור הנרגש, בריקודים הנלהבים. בדיוק כך בונים חברה. מה העצרת הזו אמרה לחילונים? לא הרבה, אולי קצת הגבירה את החשש והפחד. אף חילוני לא השתכנע בעקבותיה בחשיבות לימוד התורה".

ובכל זאת, לדברי גרוזמן, הישג אחד ניתן למצוא: "היא כן הבהירה לחברה הישראלית ששינויים בציבור החרדי לא יתחוללו תוך יום, אבל את זה נדמה שהם כבר ידעו, לפי החוק המרוכך שגובש. מעניין כעת לראות האם מועצות הרבנים יממשו את איומם ויאסרו על התייצבות בלשכות הגיוס. ניחוש שלי: האיום לא יתממש. אבל הרי נבואה ניתנה לשוטים ואני עדיין לא מחזיק מעצמי ככזה".

יאיר אטינגר, כתב "הארץ", כתב בעיתון על העצרת כי המוחים היו צריכים להיות דווקא מצביעי מפלגת "יש עתיד": "כל מי שמעיין בחוק הגיוס המתגבש יגיע למסקנה שבמקום שישים ריבוא חרדים, מי שהיה אמור לחסום את ירושלים הם דווקא 543,458 הישראלים הבגירים שהתפתו בינואר 2013 להצביע יש עתיד, המפלגה ששמה על ראש שמחתה את השוויון בנטל".

אטינגר אומר כי החרדים קיימו את העצרת לצורך אחדות: "אז מה עשו כאן החרדים? הציבור החרדי נזקק לתמונת האחדות שהצטלמה היטב בחוצות הבירה וחשיבותה היא כלפי פנים לא פחות מאשר לצרכי חוץ. נכון, הצהרות הרבנים והח"כים וכן השלטים בהפגנה - הכל ממוקד בראש הממשלה בנימין נתניהו שהפך ל'עוקר התורה' ו'שכח מה זה להיות יהודי'. יש קונפליקט בחוץ, אבל איש לא נאיבי לחשוב שזהו גט כריתות 'היסטורי' של החרדים עם הימין או עם נתניהו. נתניהו יכול להפוך כהרף עין מאויב לאוהב".

יקי אדמקר כתב וואלה! חדשות, פרסם סטטוס ברשת החברתית פייסבוק, לצד תמונה ובה נראים חילונים נושאים שלט לטובת לומדי התורה: "החילונים האלה, יונתן צורף מתל אביב וחיים כהן מגבעתיים השתתפו במחאת החרדים בירושלים ונחשו מה? הם הגיעו כדי להביע תמיכה בתלמידי הישיבות והכוללים ובתורה. בהמשך הם גם זכו למחיאות כפיים סוערות ולחיבוק חם מח"כ גפני (בהחלט הישג). הם דיברו ממש לעניין".

עקיבא נוביק, כתב "ידיעות אחרונות" העלה תמונה בה נראים שני חרדים לומדים גמרא בחברותא, בזמן העצרת. מעל גבי התמונה כתב עקיבא: "יותר מכל האנשים שפגשתי היום בעצרת, השניים שהכי הרשימו אותי הם דווקא אלה שסירבו להתראיין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר