היסטוריה ואקטואליה

טיול לבין הזמנים: 'מעיין תרפ"ו' ו'עין שרביט'

מעיינות רבים ישנם בארצנו הקדושה. שמות רבים ומגוונים יש להם; הבה נצא לשני מעיינות, שהראשון שבהם שמו 'מעיין תרפ"ו' ובו שתי בריכות ולידו מעיין 'עין שרביט' (תיירות בצפון)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מעיין תרפ"ו עין שרביט (באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר)

מעיינות רבים ישנם בארצנו הקדושה. שמות רבים ומגוונים יש להם כגון 'עין אי"ה', שנמצא אי שם בדרום רמת הגולן על גבול לבנון.

עין אי"ה הוא לא ראשי תיבות של 'אם ירצה השם', אלא ראשי תיבות של החייל 'אילון יעקב הורביץ' שנפל בתאונת אימונים.

עוד טיולים לבין הזמנים >>

הבה נצא לשני מעיינות, שהראשון בהם שמו 'מעיין תרפ"ו' על שם שנת תרפ"ו (1926). במעיין יש שתי בריכות. הראשונה מיועדת לשכשוך לילדים, והשנייה מיועדת למבוגרים בה יש מים צלולים שנובעים כל השנה. בקרבת המעיין ישנם גשרים נחמדים, ומגיעים אליו משביל הליכה מיבניאל.

איך מגיעים?

רשמו בוויז 'מעיין תרפ"ו' ותגיעו לכניסה לשביל שממנו בהליכה של 10 דקות תגיעו למעיין.

ליד מעיין תרפ"ו, יש מעיין 'עין שרביט', מדריך הטיולים ר' שרגא שמידלר מוביל אותנו אליו בדרך קסומה בפאתי שדות חיטה. הדרך אליו מסומנת בשחור ומסביב נשקף נוף מטריף.

בעין שרביט יש בריכה עמוקה של 2 מטר ור' שרגא קופץ במלוא עוזו לעבר המים. מהמעיין נשקף נוף מטורף על עמק יבניאל, גולן, ירמוך, צפון הגלעד. המעיין עין תרפו הסמוך אלינו מבוקש ביותר, וכשהוא מלא תוכלו להגיע לעין שרביט בשביל שלא רבים הולכים בו כיון שמדובר בעליה. מהמעיין יש נוף מרהיב.

• • •

שני המעיינות הקסומים עליהם כתבנו נמצאים בדרום נחלתו של שבט נפתלי. ל'אור החיים' הקדוש יש ביאור נפלא בדבר טעם שמו של אֲחִירַע בֶּן עֵינָן נשיא שבט נפתלי. השאלה היא, מדוע נבחר שמו "אחירע"?

עונה האור החיים הקדוש, פירוש גיאוגרפי מדהים: נחלתו של שבט נפתלי היא הכי משובחת. בגורלו נפלה הכינרת, צפת, עמק החולה, בקעת יבניאל, בקעת גינוסר ושאר אזורים הכי גשומים ומלאי שמש שמעולים לכל סוגי החקלאות שכן יעקב אבינו ברכו "נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר", ומשה רבינוברכו "וּלְנַפְתָּלִי אָמַר נַפְתָּלִי שְׂבַע רָצוֹן וּמָלֵא בִּרְכַּת יְהוָה יָם וְדָרוֹם יְרָשָׁה"

על הפסוק "נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה" דרשו חז"ל 'זו בקעת גינוסר שבתחומו שממהרת להבשיל את פירותיה כאיילה הממהרת לרוץ', וכן 'הקרקע בנחלתו של נפתלי התברכה במעיינות'. וכן 'היא ארץ שפירותיה שמנים וקלים לאכילה כבשר איילה'[1].

מדוע קראו לה גינוסר? דרשו חז"ל[2] מלשון גני-שרים כי בה היו לשרים גנים, על שהיה המקום יקר מאוד, ורק השרים היו להם תקציב לקנות בהם שדות.

מתרץ האור החיים הקדוש, שבעיניו של שבט נפתלי נחלתיו של שאר השבטים היו רעות, ולכך שמו של נשיאו הוא 'אֲחִירַע'.

נלמד מכך מוסר לשמוח תמיד בחלקינו.

• • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

  • מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים: מוקד טבע 02-6247955 / קו ליער 1-800-350-550

[1] תנחומא ויחי י"ג- מדרש הגדול ויחי תתנ"ג.

[2] בראשית רבה צ"ח י"ז

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר