היסטוריה ואקטואליה

טיול לבין הזמנים: מעיין 'עין חרצית'

ברוכים הבאים למעhין "עין חרצית", מעיין מקסים, שנמצא ממש מעל יבניאל, וממנו נשקף נוף מטורף ומדליק. הבריכה היא גדולה ויפה, ומלאה בדגי זהב; ומה גדל ליד הבריכה? (ארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מעיין עין חרצית (באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר)

ברוכים הבאים למעhין "עין חרצית", מעיין מקסים, שנמצא ממש מעל יבניאל, וממנו נשקף נוף מטורף ומדליק. הבריכה היא גדולה ויפה, ומלאה בדגי זהב. בעבר הבריכה הייתה יותר גבוהה, וכיום המים מגיעים עד גובה המותניים. בסמיכות לבריכה גדל עץ שיזף מדהים עם נדנדה מול הנוף.

איך מגיעים?

כדי להגיע לפה תרשמו בווייז 'קבר מוהר"ש', תחנו בחניון של בית העלמין ותתחילו לטפס ברגל. העלייה היא לא כל כך קשה, אבל ר' שרגא שמידלר ממליץ לעצור בדרך להחזיר נשימה. למתקשים מבינכם מבטיח ר' שרגא, מלך המעיינות: העלייה שווה את הכל.

אין כמו קפה טורקי על גדות מעיין, אותו ר' שרגא וחבריו מקפידים להכינו ללא גז, אלא באש טבעית. אחרי שר' שרגא שותה ומקבל כוחות, הוא מספר לנו מסורת מופלאה הנשמעת בפי חסידי ברסלב תושבי יבניאל:

יבניאל הוקמה בשנת תרס"א (1901), מה שאומר שהיא קיימת יותר ממאה עשרים שנים. כשרבי נחמן מברסלב ביקר בארץ ישראל באזור בטבריה והכינרת בשנת 1798, הוא הצביע לכיון יבניאל (שלא הייתה קיימת) ואמר: "איזה פינת גן עדן, מים זורמים, ושמש מחייכת". בעקבות כך שרבי נחמן הצביע לכיוון זה, וכוונתו היא לגשמיות של המקום, הגיעו ליבניאל קהילה גדולה של חסידי ברסלב בראשות מורם ורבם מוהר"ש זצ"ל המפורסם.

עוד מסורת שהתקשרה עם יַבְנְאֵל טען שר הדתות הרב פישמן מימון: לדבריו יַבְנֶה המקורית אליה סנהדרין גלו כפי שנאמר 'מאושה ליבנה' ושוב 'מיבנה לאושה'[1] היא יבניאל של ימינו.

רובם של החכמים והחוקרים שהתעסקו בתחום נדודי הסנהדרין, סבורים שהמדובר על העיר יבנה במישור החוף. הרב מימון ציטט את הגאון יעב"ץ שהיה הראשון שדן על כך, ואת המשכיל הגליצייני ר' שלמה יהודה ליב הכהן רפפורט חתנו של 'קצות החושן' שסברו שהמדובר ביבניאל הצפונית, ולא ביבנה ממרכז הארץ. (קובץ סיני י' עמ' 6).

לגבי טענה זו, פניתי לד"ר חגי עמיצור – היסטוריון ואבי שביל הסנהדרין, שטען לכותב השורות שלאור המחקר המתקדם של ימינו בזיהוי נדודי הסנהדרין, נראה שאין כל אחיזה לטענתו של הרב פישמן מימון. אמנם מוסיף ד"ר עמיצור שביבניאל ישנם עתיקות מזמן חז"ל, אבל מקום מושבם של הסנהדרין לא היה בה בשום שלב.

עוד טיולים לבין הזמנים >>

• • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

  • מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים: מוקד טבע 02-6247955 / קו ליער 1-800-350-550


[1] מסכת ראש השנה דף ל"א

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר