דַּרְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת | כל העדכונים

שידור חוזר | מסע הלוויתו של נשיא המועצת הגאון חכם שלום כהן זצוק"ל

עשרות אלפי בני אדם השתתפו במסע הלוויתו של נשיא מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן זצוק"ל | מסע הלוויה יצא מהיכל ישיבת "פורת יוסף" לבית החיים סנהדריה | 'כיכר השבת' העביר בשידור חי את מסע הלוויה (דיין האמת)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ה באב תשפ"ב | 22.08.22
המוני המלווים בצומת בר אילן (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מסע הלוויה בשידור חוזר (צילום: שיא לייב)

אבל כבד בעולם התורה וביהדות החרדית: עשרות אלפים השתתפו היום (שני) במסע הלוויתו של נשיא מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן זצוק"ל, שנפטר לפנות בוקר, לאחר תקופה שבה מצבו הבריאותי ידע עליות ומורדות, כשהוא בן 91 בהסתלקותו. "כיכר השבת" מעביר את הלוויה בשידור חי.

עדכון שוטפים ממסע הלוויה:

17:50 - אלפים עוברים על קברו הטרי של נשיא המועצת זצוק"ל.

17:40 - נסתם הגולל על קברו של נשיא המועצת, ראש הישיבה, הגאון חכם שלום כהן זצוק"ל.

17:25 - בדקות אלו קבורת ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן זצוק"ל.

16:58 - המיטה הגיעה לבית העלמין; בדקות הקרובות קבורת ראש הישיבה זצ"ל.

16:55 - מאות ניצלו את כניסת רכב החברה קדישא כדי להיכנס לבית העלמין.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

16:54 - עשרות מנסים לפרוץ לבית הקברות דרך טיפוס על החומות, חלקם מצליחים. השוטרים מנסים לבלום אותם.

פורצים לבית העלמין (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
מטפסים על חומות בית העלמין (צילום: אלי דן)

16:52 - מהמשטרה נמסר כי לפני זמן קצר נפתחו לתנועה בירושלים הרחובות הבאים: מלכי ישראל, יוסף בן מתתיהו, ברנדס ורחוב פינס פינת דוד ילין. יתר הצירים שנחסמו באזור, נותרו סגורים לתנועה ויפתחו באופן מדורג בשעות הקרובות בהתאם להתקדמות מסע הלוויה. המשטרה ממשיכה לפעול לקיומו התקין של מסע הלוויה ושמירה על שלום הציבור ובטחונו.

16:48 - המיטה של ראש הישיבה זצ"ל מתקרבת לבית העלמין.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

16:41 - מיטת ראש הישיבה זצ"ל הגיעה לצומת בר אילן, סמוך לבית העלמין.

16:38 - המיטה כעת ברחוב בר אילן; עומסים בכניסה לבית העלמין סנהדריה.

16:10 - זמני התפילות וניחום אבלים בבית ראש הישיבה חכם שלום כהן זצוק"ל במעונו ברחוב רקנאטי 49, שכונת רמות, ירושלים:

שחרית: 07:45
מנחה: 13:15
ערבית: 20:00

זמני הניחום:

בוקר: 10:00-14:00
אחה"צ: 17:00-22:00

15:40 - ברגעים אלו נסגרים לתנועה הרחובות הבאים: ברנדס, ירמיהו ובר אילן.

כמו כן, יחסמו לתנועה מקטעי הרחובות הבאים והרחובות המובילים למקטע כביש אלו: שד' גולדה מאיר מצומת האדמו"רים ועד לצומת בר אילן | שמואל הנביא מצומת יחזקאל ועד לצומת בר אילן | לוי אשכול מצומת משמר הגבול ועד לצומת בר אילן.

(צילום: דוברות המשטרה)

15:34 - מסע הלוויה יוצא לדרכו; עשרות אלפי משתתפים.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

15:32 - קברו של ראש הישיבה זצוק"ל בבית העלמין סנהדריה.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

15:31 - תמו ההספדים; הבנים באמירת קדיש על אביהם זצ"ל.

15:28 - הבן הרב יעקב כהן: "כשראש הישיבה הקים את תנועת ש"ס בירושלים, התקיימה ישיבה של ראשי הישיבות בירושלים, והיו מי שניסו להוריד אותו מהרעיון. ראש הישיבה חייך ושאל מי עוד בא איתי, וככה הוא הקים את התנועה, ללא פוליטיקה ובצורה ישרה. מאוחר יותר כשתנועת ש"ס הגיעה לכנסת, ומרן הגר"ע יוסף נכנס לתמונה, הוא זז הצידה. שאלתי אותו אבא, למה? והוא ענה, ברגע שמרן בתמונה אני מיותר, העיקר שיש מישהו שיקח את העול הזה על עצמו.

"אני רוצה להודות לבנו שמסר את נפשו לטובת אבא, ולר' אריה שלא ברור לי איך הוא מחזיק מעמד אחרי התקופה האחרונה, ובעיקר בימים האחרונים. נברך אותו שימשיך להנהיג ברוב נחת, יחד עם התנועה הקדושה שעליה כל כך היה איכפת לאבא זצ"ל שהיה פורץ בבכי.

"אני רוצה לבקש מחילה סליחה וכפרה, בשמי ובשם המשפחה שהיינו לפעמים אולי פוגעים בו מבלי להתכוון, ובפרט בתקופה האחרונה".

15:17 - בנו הגאון רבי יעקב כהן, ראש ישיבת "נזר התלמוד", החל להספיד.

15:15 - ראב"ד ת"א הגאון רבי נסים בן שמעון, גיסו של ראש הישיבה זצ"ל, החל להספיד.

15:11 - יו"ר ש"ס אריה דרעי בהספדו: "רבינו, איך עזבת אותנו בתקופה קשה כזאת. לא אשכח שאמר לי הרב שך כשהיה בגיל 90, על חכם שלום 'הער איז האיש אמת, בלי נגיעות. (חכם שלום הוא איש אמת, ללא נגיעות). אוי כמה שהוא צדק. האמת זעקה ממנו, וכעת נשארנו בלי מורה דרך ובלי הסמל של האמת.

"יתומים היינו ואין אב. אנחנו מבקשים ממך רבנו הגדול שיחד עם מרן רבינו עובדיה יוסף שהיה קורא לך אהוב ליבי, שתגאל אותנו ושתפעל לבטל את הגזירות מעלינו. אנחנו מבקשים ממך סליחה על כך שבמשך שנים לא השגחנו בכבודך, כולל בתקופה האחרונה שלחצנו עליך בנושא הטיפולים הרפואיים, אבל לזכותך חשבנו ובטובתך רצינו.

"תודה לך על התנועה הקדושה שהקמת, על התנועה שייסדת, ותודה גם לבתך ולבני המשפחה שלך שמסרו את נפשם לטובתך".

15:10 - יו"ר ש"ס אריה דרעי החל להספיד.

15:09 - הגר"ד לאו בהספדו: "כשאני מנסה להרהר מי הם מקבלי הפנים של ראש הישיבה בעולם הבא, אני נזכר בהוריו, בחמיו המקובל, ומרן הגר"ע יוסף. צריכים אנו לשמוח כולנו ולבקש להתחזק דרכו, מתוך האשכבתא דרבי, בתקווה שימליץ טוב עבורנו".

15:07 - הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו החל להספיד.

15:06 - הגאון רבי דוד יוסף בהספדו: "רבנו, השארת אותנו כצאן ללא רועה. הנהגת אותנו ביד רמה... היית האבא של כל בני התורה, היית ראש ראשי הישיבות בישראל, ולא הסתפקת בזה, אלא הקמת את התנועה הקדושה, היית הראשון שיחד עם רבי שבתאי אתון, ואבי זצ"ל, שיזמתם והקמתם את תנועת ש"ס שכוללת בתוכה עולם תורה גדול.

"אני זוכר שהוא נסע לרב שך בשנת תשמ"ז כדי לשפוך את ליבו על מצבה הכלכלי של ישיבת פורת יוסף, ובתגובה הרב שך הגיע לאבי זצ"ל ואמר על חכם שלום שהוא גאון ענק בתורה, ויחד הם טיכסו עצה כיצד להציל את הישיבה.

"אנחנו מבקשים ממך תמשיך מלמעלה לברך את כל עמו ישראל באהבה".

15:02 - חבר מועצת חכמי התורה וראש מוסדות "יחוה דעת" הגאון רבי דוד יוסף החל להספיד.

15:01 - הגרב"צ מוצפי, בהספדו: "לא עת להאריך, אבל אני זוכר שהוא היה יושב עם אבא ומתפלפל בדברי קבלה, בתורה ובהלכה. אוי לנו כי פנה היום. הוא זה המנהיג, הוא זה החכם שהקים את התנועה הקדושה במסירות נפש, לדאגה לחינוך הנוער ולחינוך הבנות תוך הרבצת תורה במשך 70 שנה.

"היה מדקדק בכל פרט ופרט ובכל הלכה. אוי לנו שהלך מאיתנו ראש הישיבה ויהי רצון שהוא יגן עלינו, על משפחתו ועל כל עם ישראל. איבדנו השנה כמה ענקים בתורה, חודש אחרי חודש, ואנחנו מבקשים מהקב"ה שיסיר חרון אפו מאיתנו".

14:57 - הפוסק הגאון רבי בן ציון מוצפי החל להספיד.

14:56 - הגאון רבי יהודה כהן, בהספדו: "ציון במר תבכה. עזבו אותנו לאנחות. הכהן הגדול מאחיו, הנשמה הגדולה. דודי ירד לגנו בערוגות הבושם לרעות בגנים וללקוט שושנים. הגמ' בברכות אומרת כי מי שה' אוהב אותו, הוא מדכאו בייסורים. הייתי בביתו ואמרתי לו שאני מקנא בו לראות אותו לומד בייסורים.

"הוא לא קרבן יחיד אלא קרבן ציבור שנשא על שכמו את עולם התורה ושכיפר ביסוריו על עוונותינו. מי יתן לנו חליפתו, מי יתן לנו תמורתו, ואוי לנו שכך עלתה לנו. הוא היה אוהב תורה, אוהב מצוות וחסד, כולו היה קודש הקודשים, ואנחנו עומדים כאן במצב שהקב"ה מבקש מאיתנו להתעורר. שנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו".

14:51 - כעת מספיד הגאון רבי יהודה כהן, ראש ישיבת "יקירי ירושלים" ומחותנו של ראש הישיבה זצ"ל.

14:48 - זקן חברי מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בעדני, החל לשאת דברי הספד.

14:47 - הגר"מ בן שמעון בהספדו: "איבדנו אדם שדאג לכל אחד, ובעיקר לבחורי הישיבה באשר הם. הלך מאיתנו אדם שהיה כולו תורה והלכה.

"כולנו בטוחים שיבטל מעלינו גזירות קשות ורעות ויה"ר שיקויים בנו הפסוק ומחה ה' שמעה ובילע המוות לנצח".

14:44 - רבה של בני ברק הגאון רבי מסעוד בן שמעון, גיסו של ראש הישיבה זצ"ל, מספיד כעת.

14:43 - הגאון רבי ראובן אלבז בהספדו: "הזמן קצר והמלאכה מרובה להספיד ענק בתורה שכזה. לא היה מעניין אותו שום דבר בעולם, חוץ מהגברת הקדושה והתורה בעם ישראל. מרן זצ"ל העמיד אותו כתלמידו כבר לפני 80 שנה. היה לו פה קדוש. וכל בית ישראל יבכו את השריפה, את חומת ישראל שעמדה בפרץ הפגיעה בכשרות וביהדות.

"ידע ראש הישיבה להקים את התנועה הקדושה שמרן אמר עליה שתפקידה לעמוד בפרץ ולהקים כוללים של אברכים ותלמודי תורה, והוא זה שהיה עומד ומתריע להיזהר מדברים שיפגעו בקדושה ובדת, וכולנו ראינו את מה שקרה בתקופה קצרה.

"כולנו נקבל על עצמינו קבלות טובות, וע"י כך הצדיק הזה ידרג לנו להביא את הגאולה".

14:40 - עשרות אלפי המלווים גודשים את הרחובות הסמוכים לישיבה.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

14:39 - חבר המועצת, ראש מוסדות "אור החיים" הגאון רבי ראובן אלבז, מספיד כעת.

13:38 - הראשל"צ הגר"ש עמאר בהספדו: "ראש הישיבה זצ"ל היה איש אמת שכולו תורה. הוא לא ידע מה זה פוליטיקה או דיפלומטיה. הוא מעולם לא זז מאוהלה של תורה מאז היותו נער. הוא לא הכיר שום דבר חוץ מתורה.

"מרן הגר"ע יוסף היה סומך עליו בעיניים עצומות, ועצוב לנו שאיבדנו דמות שכזאת.

"בהסתלקותו הוא הותיר לנו חלל גדול, וכולנו תקווה שהוא אשר ראה את המצב שלנו בעולם הזה, יביא את זעקותינו לפני כסא הכבוד".

14:35 - עימותים פרצו בין מאבטחים למלווים; יו"ר ש"ס אריה דרעי זעק לעברם שלא להרים ידיים וביקש מהמלווים לנהוג בכבוד כראוי לכבוד התורה של ראש הישיבה זצ"ל.

14:34 - כעת מספיד הראשל"צ ורבה של ירושלים הגאון רבי שלמה משה עמאר.

14:31 - בנו הגאון רבי אפרים כהן מראשי ישיבת "יקירי ירושלים" החל להספיד.

14:30 - הראשון לציון בהספדו: "היום כולנו מבכים את העובדה שאדם כל כך גדול שהשפיע רבות על עם ישראל הסתלק מאיתנו. כאשר היה צריך להנהיג, ראינו כולנו את ראש הישיבה יוצא ועומד בראש ההנהגה. כאשר התעוררה בעיית גיורי צה"ל, הוא עבר מרב לרב, ללא שאכל או שתה, העיקר כדי להביא לפתרון לסוגיה ההלכתית שהטרידה את דעתו.

"הוא השכין שלום בין אנשים, אשכנזים וספרדים, והוא זה שלחץ על אבא מרן זצ"ל להקים את תנועת ש"ס, למרות התנגדותם של אינשי שלא מעלי, ולזכותו עומדים כל מוסדות התורה שהתנועה הקימה במשך שנים.

"הוא היה חברותא של אבא בנשך שנים רבות, והיה להם ידידות אמיתית. כל ימיו הוא היה שקוע בתורה, ולא היה עוד מישהו שעליו מרן אמר שהוא גדול בתורה ושאסור לעבור על דבריו.

"הוא העמיד תלמידים הרבה, ואני זוכר שכשהיה צועק על תלמיד, הוא היה קורא לו אח"כ לחדר ומפייסו. איבדנו והפסדנו אדם גדול שטיפל בנושאי דת רבים, בכשרות ,בגיורים ועוד.

"הייתי בתקופה האחרונה בישיבה של העמותה בביתו של ראש הישיבה זצ"ל, ושם הוא הביע דעתו שהוא רוצה שבנו רבי שמעון ימלא את מקומו כראש הישיבה. אפשר להכריז על בנו רבי שמעון כהן כממלא מקומו של אביו, ושירביץ תורה בעם ישראל".

14:22 - כעת נושא דברי הספד הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף.

14:20 - הגאון רבי שמואל בצלאל, בהספדו: "אנו נקבל את בנו של ראש הישיבה זצ"ל, הגאון רבי שמעון, לראש ישיבתנו הקדושה שימלא את מקומו של אביו".

14:18 - הגר"ש בצלאל בהספדו: "חכם שלום הגאון הגדול וידיד נפש שהיה איתי יחד הרבה שנים. מרן ראש הישיבה היה נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי. הוא האיר את החושך בכל צעד שבו הוא הלך. היו לו כוחות של גאונות וענווה, יראת שמיים טהורה.

"חכם שלום היה עניו אמיתי, דרכו היתה אמת ורק אמת, כשדיברנו על יראת שמים הוא היה ניצב על ראש הצוק ומשמש דוגמא לכולנו. ראש הישיבה היה דוגמא לכולנו בדקדוק בהלכה, והוא היה נוהג ללמוד את הספר חובת הלבבות בדרכו לישיבה, וכשהיה חוזר הביתה. ראש הישיבה זיכך את גופו ברוחניות ממש.

"ראש הישיבה עם כל הגדלות שלו, אמר לי כמה פעמים אני מרגיש שאני זבל ממש כלפי הקב"ה. אמרתי לו, איך הרב מדבר, חלילה וחס, והוא אמר לי ככה אני מרגיש כלפי הקב"ה. כמה ענווה וכמה גדולה היה באיש הזה.

"חכם שלום מעולם הוא לא העיר על משקה או דבר מאכל שהוא טעים או מלוח, כל כך היה לו חשוב הנושא של בן אדם לחברו".

14:13 - כעת מספיד הגאון רבי שמואל בצלאל, מראשי ישיבת פורת יוסף בירושלים.

14:08 - גיסו של ראש הישיבה, הגאון רבי שלמה בן שמעון, הספיד ואמר בדבריו: "שהקב"ה יזכה אותנו שנזכה כולנו להתפלל כמו שהרב זצ"ל היה מתפלל בימים הנוראים, ושמשיח יגיע במהרה בימינו אמן".

14:05 - הגר"מ צדקה בהספדו: "אוי לנו כי פנה היום. אוי לנו שהתפילות של עם ישראל לא נענו. אוי לנו שהעבירות של כולנו גרמו לכך שהתפילות שלנו לא התקבלו. זכה הרב עליו השלום מה שלא זכה אף אחד מלבד משה רבנו, שכל ישראל עמדו על רגליהם ויתפללו. הרב עשה בשעתו האחרונה מה שאף אחד אחר לא עשה.

"עלינו לדעת שלא הפסדנו מכך שהתפללנו. הרב ע"ה היה השמש שהאיר את העולם. השמש שמאירה גם לירח ולעולם כולו. הרב מסר את נפשו בשביל בחורי ישראל. אני זוכר שהוא התחיל לבכות ולהוריד דמעות באסיפה שהתקיימה לטובת בחורי הישיבות, ולכן אנחנו פונים אליכם בחורי ישראל שתמשיכו בדרכו של הרב שהתנגד בכל כוחו שבחורים יחזיקו מכשירים טמאים. מי שרוצה לגרום נחת רוח לרב למעלה בשמיים, שיקבל על עצמו לשבור את הטלפון ולשמור עצמו מהיצר הרע ומניסיונות הדור.

"כולנו בטוחים שהרב ע"ה יתפלל על המשפחה ועל כולנו".

14:00 - ראש ישיבת "פורת יוסף" הגאון רבי משה צדקה החל להספיד.

הגר"מ צדקה בהלוויה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

13:53 - מפכ"ל המשטרה סיים כעת הערכת מצב לקראת מסע הלוויה, בהשתתפות מפקד מחוז ירושלים, ראש אג"מ, רח"ט מודיעין, רח"ט אבטחה וגורמי מטה ושטח נוספים. המפכ"ל התייחס לכך שמדובר באירוע גדול שצפויים להשתתף בו עשרות אלפים ולתגבור מאות השוטרים והלוחמים שיקחו חלק בפעילות המשטרה לאבטחת הלוויה, לשמירה על הסדר ושמירה על בטיחות המשתתפים תוך הפעלת כל האמצעים הרלוונטים שעומדים לרשות המשטרה. המפכ"ל שם דגש על השיח המשותף של המשטרה עם בני משפחת המנוח וסיוע ככל שנדרש בכדי שהאירוע יעבור בצורה בטוחה וסדורה.

13:49 - החלה אמירת פרקי תהילים וסליחות בישיבת "פורת יוסף".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

13:45 - יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיע להיכל הישיבה לקראת הלוויה.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

13:42 - הראשל"צ הגר"ש עמאר, רבה של ירושלים, הגיע לישיבת 'פורת יוסף'.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

13:40 - לפני זמן קצר נחסמו לתנועת כלי רכב רחוב יוסף בן מתתיהו, מלכי ישראל. בשעות הקרובות יסגרו לתנועה הרחובות בהן יעבור מסע הלוויה, ובנוסף ייחסמו גם שד' גולדה מאיר מצומת האדמו"רים ועד צומת בר אילן, רחוב לוי אשכול מצומת בר אילן ועד צומת משמר הגבול, ורחוב שמואל הנביא מצומת יחזקאל ועד צומת בר אילן, והרחובות המובילים למקטעי כביש אלו.

13:38 - מיטת ראש הישיבה זצ"ל הגיעה להיכל הישיבה לאחר הטהרה, לקראת צאת מסע הלוויה.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

13:35 - ראש עיריית ירושלים משה ליאון בכניסתו לישיבת "פורת יוסף".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

13:30 - כוחות משטרה ומג"ב נכנסו לישיבת פורת יוסף והחלו לפנות אנשים לקראת תחילת המסע.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

13:10 - מיטת הגר"ש כהן זצ"ל לאחר הטהרה.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
בדרך לטהרה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

עולם התורה בארץ ובתפוצות והיהדות החרדית בכללה מתאבלת על לכתו של אחד ממנהיגי הדור אשר הרביץ תורה במשך עשרות בשנים והעמיד אלפים של תלמידים.

מתפללים ליד מיטת ראש הישיבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
ישיבת "פורת יוסף", הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כוחות גדולים של משטרה איבטחו את מסע הלוויה ונערכו להשתתפות של למעלה ממאה אלף מלווים. מסע ההלוויה, כפי שפורסם ב'כיכר השבת', יצא מהיכל ישיבת 'פורת יוסף' בשכונת גאולה בירושלים, אל עבר בית העלמין סנהדריה - דרך הרחובות מלכי ישראל, ברנדס, ירמיהו ובר אילן.

אבלים ובוכים בהיכל הישיבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
מיטת ראש הישיבה זצוק"ל בהיכל הישיבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

המשטרה פרסמה שורה של הנחיות לציבור לקראת ההלווייה:

  • לאור צפי הגעה של אלפים רבים המבקשים להשתתף במסע הלוויה, יש לנהוג בסבלנות ולהימנע מדחיפות וממצבי דוחק.
  • לנהוג באיפוק, באחריות ולהישמע להוראות השוטרים בכדי לאפשר את קיומו התקין של מסע הלוויה.
  • חל איסור מוחלט לטפס על גדרות, מרפסות, עצים, מבנים וגגות או להתלות על רכב הנמצא בתנועה כולל רכבי חירום והצלה – ונשמרתם לנפשותיכם מאוד!
  • מומלץ להיעזר ביישומי הניווט שיעודכנו בדבר חסימות ושינויים בהסדרי התנועה.
  • מומלץ להגיע לאזור בתחבורה ציבורית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר