הרב ליצמן, יחסי ציבור זה פיקוח נפש?

על רקע החלטת סגן השר ליצמן להעדיף טיפולי שיניים על פני תרופות מצילות חיים, תוהה הרב בלומנטל, האם יח"צ הפכו לפיקוח נפש (דעות)

הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת |
(אילוסטרציה: פלאש 90)

נתבשרנו על (סגן) שר הבריאות ר' יעקב ליצמן, שהחליט השבוע לאפשר לכל ילדי ישראל טיפולי שיניים חינם.

לכאורה מצויין. כל מי שאי פעם סבל מכאבי שיניים, יודע שהכאב נורא ואיום, והכאב בכיס גדול עוד יותר, ומה יותר מתאים לתת לציבור מאשר טיפולי שיניים חינם.

אלא מה, אם ליצמן זה היה יושב ראש ועדת הכספים, הצעד הזה בהחלט ראוי, במקום לממן קולנוע, משחק ספורט, ועוד דברים שהנפש היהודית סולדת מהם, אדרבה ואדרבה, אבל הכסף נלקח על חשבון משרד הבריאות, כלומר במקום לסייע לאנשים שהגיעו ל"ע למצב פיקוח נפש, בחר (סגן) השר לסייע לטיפולי שיניים, שהם רחוקים מאד מסכנת נפשות. וגם אם נניח שהוא ישיג לזה תקציב נפרד, האם לא ראוי לנסות ולהשיג את אותו התקציב למטרות חיוביות יותר.

ואולי בכלל יחסי ציבור חשובים יותר, והם ממש, אבל ממש, פיקוח נפש?

* * *
בשולחן ערוך כתב, שכל מכה של חלל (מכת מוות) מהשיניים ולפנים, ושיניים עצמם בכלל, מחללים עליה את השבת.

מדבריו נראה שטיפולי שיניים הם לפעמים פיקוח נפש, ואולי מזה למד (סגן) השר שצריך לדאוג לטיפולי שינים לפני סכנת נפשות אחרת?

ובכן, לא ולא. כתב כתב המשנה ברורה שם, שכאב השיניים הזה הוא דווקא אם כואב לו כל הגוף בגלל מה שקרה לו בשיניים.

ובלי ללמד זכות אי אפשר, בפרי מגדים כתב שכל כאב שיניים אפילו קטן הוא סכנה, ואפילו שהמשנה ברורה כתב שהפרי מגדים כתב כך כיון שלא ראה את דברי בעל האיסור והיתר (אחד הראשונים), בכל אופן (סגן) השר יכול לטעון שהוא סובר כמו הפרי מגדים ולכן העביר חוק שכזה.

הגיוני? לא יודע. ללמד זכות צריך.

* * *

כדאי וראוי, שכל שר או ח"כ לפני שמציע הצעת חוק שילך להתייעץ עם רב. כבר הרבה פעמים נתקלנו בהצעת חוק שנוגדת את ההלכה היהודית ו/או את הרוח היהודית.

אני משער שאם ר' יעקב ליצמן היה שואל רב, או במקרה זה את האדמו"ר, הוא היה מורה לו באופן חד משמעי שצריך להעדיף ענייני נפשות. וזה עוד לפני שאלת חלול ה' שהיא בעיה לא קטנה, כל מי שקצת יפתח את עיניו ישים לב שהעדפת השיניים היא מיועדת לציבור החרדי בלבד, בו מספר הילדים גדול יותר. והרי שר הבריאות צריך לדאוג לכולם בשווה.

ומה עם פרנסתם של עשרות רופאי שיניים, מהם רבים חרדים? אני, באופן אישי, יכול להעיד שאני מכיר רופאת שיניים שחוששת כעת לפרנסתה, ואינה יודעת אם אחרי שנות הלימוד הרבות שלה תוכל למצוא פרנסה כרופאת שיניים מומחית, או שמהיום כולם ילכו לרואי קופות החולים? האם ר' ליצמן דאג גם להם? חוששני שלא.

* * *

ולמה דווקא טיפולים לילדים חינם? מי חכם וידע?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר