מאמר

עצוב? יש עצה! / מתורת רבי נחמן מברסלב על פרשת שמיני

איך נשאיר את שמחת אדר, ולא ניפול לעצבות? רבי נחמן אומר שסיפורי מעשיות מעירים מהשינה, וסיפר על: צדיק שנפל לעצבות, ובמעשה ישנה - עצה חכמה! (פרשת השבוע)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

'וידום אהרן' בני אהרן נפטרו והוא נשאר 'דומם', העצבות לא 'תפסה' אותו. חלפו שני אדרים:

איך נשאיר את שמחת אדר, ולא ניפול לעצבות?

רבי נחמן אומר שסיפורי מעשיות מעירים מהשינה, וסיפר על:

צדיק שנפל לעצבות, ובמעשה ישנה - עצה חכמה!

והנה המעשיה בלשונה המקורי, ולב כל אחד יקח מסקנות כחוכמתו.

למה קשה לשמוח?

וּמַעֲשֶׂה הָיָה בְּצַדִּיק אֶחָד, שֶׁנָּפַל עָלָיו עַצְבוּת וּכְבֵדוּת גָּדוֹל.

וְהָעַצְבוּת וְהַכְּבֵדוּת כְּשֶׁמִּתְגַּבֶּרֶת עַל הַצַּדִּיק, הִיא קָשָׁה - מְאֹד עָלָיו:

כִּי עָלָיו מִתְחַזֶּקֶת יוֹתֵר וְיוֹתֵר.

עַד שֶׁנָּפַל עָלָיו עַצְלוּת וּכְבֵדוּת כּ"כ, עַד:

שֶׁלֹּא הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ כְּלָל - לָזוּז מִמְּקוֹמוֹ מַמָּשׁ.

מֵחֲמַת גֹּדֶל הַכְּבֵדוּת וְהָעַצְבוּת שֶׁהִתְגַּבֵּר עָלָיו מְאֹד.

וְרָצָה לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ וּלְהָרִים עַצְמוֹ:

וְלֹא הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ - בְּשׁוּם דָּבָר לְשַׂמֵּחַ וּלְהָרִים עַצְמוֹ.

כִּי בְּכָל דָּבָר שֶׁרָצָה לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ, מָצָא לוֹ הַבַּעַל דָּבָר בְּתוֹכוֹ עַצְבוּת.

עַד שֶׁלֹּא הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ בְּשׁוּם דָּבָר לְשַׂמֵּחַ אֶת עַצְמוֹ.

כִּי בְּכָל שִׂמְחָה שֶׁרָצָה לְשַׂמֵּחַ וּלְהָרִים עַצְמוֹ:

מָצָא לוֹ עַצְבוּת בְּתוֹכָהּ.

באיזה שמחה אין שום עצבות?

וְהִתְחִיל לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ בְּשִׂמְחַת:

"שֶׁלֹּא עָשַׂנִי גּוֹי" - וְזֶה בְּוַודַּאי שִׂמְחָה גְּדוֹלָה שֶׁאֵין לָהּ שִׁעוּר.

כִּי אֵין לְשַׁעֵר הַהֶפְרֵשׁ וְהַהֶבְדֵּל, אֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים הַבְדָּלוֹת, שֶׁיֵּשׁ:

בֵּין קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל - הַפָּחוּת שֶׁבַּפְּחוּתִים!

לְבֵין זֻהֲמַת טֻמְאַת הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים.

וּכְשֶׁיִּזְכֹּר הֵיטֵב חֶסֶד הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עָלָיו, שֶׁלֹּא עָשָׂהוּ גּוֹי:

בְּוַודַּאי רָאוּי שֶׁתִּגְדַּל שִׂמְחָתוֹ מְאֹד.

וְהִיא שִׂמְחָה שֶׁאֵין עָלֶיהָ עַצְבוּת.

השמחה לא מושלמת? העצבות נכנסת!

כִּי בִּשְׁלָמָא כְּשֶׁמְּשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ בְּדָבָר - שֶׁעָשָׂהוּ הוּא עַצְמוֹ, עַל זֶה:

אֶפְשָׁר לִמְצֹא עַצְבוּת עַל כָּל שִׂמְחָה.

כִּי יִמְצָא לוֹ חֶסְרוֹנוֹת בְּכָל דָּבָר, כְּדֵי:

שֶׁלֹּא לְהַנִּיחוֹ לְהָרִים וּלְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ.

אני יהודי – שמחה מושלמת מה' יתברך

אֲבָל בָּזֶה, שֶׁלֹּא עָשַׂנִי גּוֹי, שֶׁהוּא: רַק מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ!

שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עָשָׂה כָּךְ, וְחָמַל עָלָיו וְלֹא עָשָׂהוּ גּוֹי!

אֵיךְ אֶפְשַׁר לִמְצֹא חִסָּרוֹן בְּזוֹ הַשִּׂמְחָה?

מֵאַחַר שֶׁהוּא רַק מַעֲשֵׂה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ?

כִּי בְּוַודַּאי אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה.

עַל כָּל פָּנִים, הוּא הֶפְרֵשׁ גָּדוֹל בֵּינוֹ לְבֵין עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים - אֲשֶׁר אֵין שִׁעוּר וָעֵרֶךְ.

תרים את עצמך - ותשמח

וְהַצַּדִּיק הַנַּ"ל הִתְחִיל לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ בָּזֶה.

וְהִתְחִיל לִשְׂמֹחַ וּלְהָרִים עַצְמוֹ - מְעַט מְעַט.

וּבְכָל פַּעַם הֵרִים וְשִׂמַּח עַצְמוֹ בְּיוֹתֵר, עַד שֶׁבָּא לְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה כָּל-כָּךְ, עַד: שֶׁהִגִּיעַ לְהַשִּׂמְחָה שֶׁהָיָה לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ ע"ה, בָּעֵת - שֶׁעָלָה לְקַבֵּל הַלּוּחוֹת.

וּבְתוֹךְ שֶׁהֵרִים וְשִׂמַּח עַצְמוֹ - פָּרַח בְּעוֹלָמוֹת כַּמָּה וְכַמָּה אֲלָפִים פַּרְסָאוֹת.

תתחיל לשמוח – שווה!

וּבְתוֹךְ כָּךְ הִבִּיט בְּעַצְמוֹ, וְהִנֵּה הוּא רָחוֹק מְאֹד מִמָּקוֹם שֶׁהָיָה בַּתְּחִילָּה.

וְהָיָה לוֹ צַעַר גָּדוֹל:

כִּי הָיָה סָבוּר שֶׁיִּפֹּל לְאֵיזֶה מָקוֹם אַחֵר, וְיִהְיֶה תְּמִיהָה גְּדוֹלָה עָלָיו שֶׁנֶּעְלַם פִּתְאֹם.

וְהַצַּדִּיק חָפֵץ תָּמִיד לִהְיוֹת הַצְנֵעַ לֶכֶת, וְהַשִּׂמְחָה - הִתְחִילָה לִפְסֹק.

כִּי הַשִּׂמְחָה, יֵשׁ לָהּ גְּבוּל - שֶׁמַּתְחֶלֶת עַצְמָהּ וּמְסַיֶּמֶת עַצְמָהּ.

וּכְשֶׁהִתְחִילָה הַשִּׂמְחָה לִפְסֹק - פָּסְקָה מְעַט מְעַט, וְנִשְׁפַּל מְעַט מְעַט. וּכְשֶׁחָזַר וְיָרַד וְנִשְׁפַּל מִמָּקוֹם שֶׁפָּרַח לְשָׁם בִּשְׁעַת הַשִּׂמְחָה:

לֹא חָזַר תְּחִלָּה לִמְקוֹמוֹ הָרִאשׁוֹן שֶׁפָּרַח מִשָּׁם, כְּדֶרֶךְ פְּרִיחָתוֹ.

רַק שֶׁיָּרַד מִיָּד לְמַטָּה, בַּמָּקוֹם שֶׁפָּרַח לְשָׁם.

וְעַל כֵּן הָיָה פְּלִיאָה גְּדוֹלָה עַל שֶׁמָּצָא אֶת עַצְמוֹ אַחַר שֶׁיָּרַד, לְמַטָּה בִּמְקוֹמוֹ הָרִאשׁוֹן. וְהָבֵן הֵיטֵב.

שינוי כ'חוט השערה' – שווה?

עַד שֶׁחָזַר לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה בַּתְּחִילָּה וְהִבִּיט בְּעַצְמוֹ, וְרָאָה:

שֶׁהוּא מַמָּשׁ בַּמָּקוֹם שֶׁהָיָה בַּתְּחִילָּה.

וְלֹא נֶעְתַּק מִמְּקוֹמוֹ כְּלָל, רַק אֶפְשָׁר - כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה!

שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְאָדָם לְשַׁעֵר, רַק הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

וְהָיָה תְּמִיהָה גְּדוֹלָה בְּעֵינֵי הַצַּדִּיק שֶׁפָּרַח כּ"כ בָּעוֹלָמוֹת:

וְכָאן לְמַטָּה - לֹא נֶעְתַּק כְּלָל.

וְהֶרְאוּ לוֹ, שֶׁכּ"כ יָקָר בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ:

תְּנוּעָה וְהַעְתָּקָה קְטַנָּה שֶׁאָדָם מַעְתִּיק עַצְמוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם:

אֲפִילּוּ - פָּחוֹת מִחוּט הַשַּׂעֲרָה.

עַד שֶׁאֵין כְּדַאי נֶגֶד זֶה - כַּמָּה וְכַמָּה אֲלָפִים עוֹלָמוֹת וּפַרְסָאוֹת.

שינוי כ'חוט השערה' – מדוע יקר?

וּלְהָבִין זֶה. כִּי יָדוּעַ שֶׁהָעוֹלָם הַגַּשְׁמִי הַזֶּה, הוּא:

רַק נְקֻדַּת הַמֶּרְכָּז בְּתוֹךְ הַגַּלְגַּלִים, כַּמְבֹאָר לְבַעֲלֵי תְּכוּנָה.

וּמִכָּל שֶׁכֵּן, נֶגֶד עוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים:

בְּוַודַּאי אֵינָהּ נֶחֱשֶׁבֶת כָּל הָאָרֶץ - יוֹתֵר מִנְּקֻדָּה.

וְיָדוּעַ שֶׁכָּל הַקַּוִּים שֶׁתִּמְשֹׁךְ מִנְּקֻדַּת הַמֶּרְכָּז, הִנֵּה הֵם:

אֵצֶל הַנְּקֻדָּה, סְמוּכִים כָּל הַקַּוִּים - זֶה לָזֶה.

וְכָל מַה שֶׁמִּתְרַחֲקִים מֵהַנְּקֻדָּה, הֵם מִתְרַחֲקִים - זֶה מִזֶּה יוֹתֵר.

וְכֵן, כְּשֶׁיִּתְרַחֲקוּ הַקַּוִּים הַרְבֵּה מְאֹד מֵהַנְּקֻדָּה:

יִתְרַחֲקוּ גַּם כֵּן הַקַּוִּים - זֶה מִזֶּה מְאֹד!

אַף שֶׁלְּמַטָּה, אֵצֶל הַנְּקֻדָּה - הֵם סְמוּכִים זֶה לָזֶה, כָּזֶה:

נִמְצָא, אִם יְשַׁעֵר בְּדַעְתּוֹ קַוִּים נִמְשָׁכִים - מֵהָאָרֶץ הַתַּחְתּוֹנָה, אֲפִילּוּ רַק עַד הַגַּלְגַּלִים.

נִמְצָא - אֲפִילּוּ אִם אֵינוֹ הוֹלֵךְ מִמְּקוֹמוֹ, רַק כִּמְלֹא הַחוּט...

השינוי שלך מוזיז – עולמות עליונים

אַעפִ"י כֵן, בִּמְקוֹם הַגַּלְגַּלִים נִתְרַחֵק מִמָּקוֹם שֶׁהָיָה נֶגֶד רֹאשׁוֹ תְּחִלָּה: נִתְרַחֵק עַתָּה כַּמָּה וְכַמָּה אֲלָפִים פַּרְסָאוֹת.

לְפִי עֵרֶךְ גֹּדֶל הַגַּלְגַּל הָעֶלְיוֹן נֶגֶד הָאָרֶץ הַתַּחְתּוֹנָה, כַּיָּדוּעַ.

כִּי שָׁם קְבוּעִים כּוֹכָבִים, אֵין מִסְפָּר:

וְכָל כּוֹכָב הוּא: בְּעֵרֶךְ גֹּדֶל - זֶה הָעוֹלָם וְיוֹתֵר!

מִכָּל שֶׁכֵּן וְכָל שֶׁכֵּן:

כְּשֶׁיְּשַׁעֵר בְּדַעְתּוֹ הַקַּוִּים נִמְשָׁכִים עַד עוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים!

רק ה' יתברך יודע - כמה שווה השינוי שלך!

אֲשֶׁר כָּל הַגַּלְגַּלִים נֶגְדָּם אֵינָם נֶחֱשָׁבִים כְּלוּם.

נִמְצָא, שֶׁאֵין שִׁעוּר לְהָרִחוּק שֶׁנִּתְרַחֵק שָׁם בְּעוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים, ע"י הָרִחוּק כָּל שֶׁהוּא, האֲפִילּוּ פָּחוֹת:

מִחוּט הַשַּׂעֲרָה - שֶׁנִּתְרַחֵק וְהָלַךְ מִמָּקוֹם שֶׁהָיָה בַּתְּחִילָּה.

כִּי אַף שֶׁבְּכָאן בְּהָאָרֶץ הַתַּחְתּוֹנָה לֹא נִתְרַחֵק:

וְהָלַךְ רַק פָּחוֹת מִחוּט הַשַּׂעֲרָה, שֶׁבְּעֵינָיו - לֹא נִתְרַחֵק כְּלוּם.

כִּי זֶה אִי אֶפְשָׁר לְשַׁעֵר, רַק הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

תשמח ותוזיז - עולמות עליונים

עִם כָּל זֶה, שָׁם בְּעוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים:

נִתְרַחֵק כַּמָּה וְכַמָּה אֲלָפִים - עוֹלָמוֹת וּפַרְסָאוֹת.

מִכָּל שֶׁכֵּן וְכָל שֶׁכֵּן:

כְּשֶׁאָדָם הוֹלֵךְ פַּרְסָה אוֹ כַּמָּה פַּרְסָאוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם:

עַיִן לֹא רָאֲתָה וְכוּ' – עד כאן לשון קודשו.

אהרן הכהן היה בשמחה – וגם אתה, שמחת אדר תישאר בליבך:

אם תשמח - תגדיל את סיכוייך להיגאל השנה.

"בניסן נגאלו, ובניסן עתיקים להיגאל".

חודש טוב ומבורך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות