מאמר

עצוב? יש עצה! / מתורת רבי נחמן מברסלב על פרשת שמיני

איך נשאיר את שמחת אדר, ולא ניפול לעצבות? רבי נחמן אומר שסיפורי מעשיות מעירים מהשינה, וסיפר על: צדיק שנפל לעצבות, ובמעשה ישנה - עצה חכמה! (פרשת השבוע)

1תגובות
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

'וידום אהרן' בני אהרן נפטרו והוא נשאר 'דומם', העצבות לא 'תפסה' אותו. חלפו שני אדרים:

איך נשאיר את שמחת אדר, ולא ניפול לעצבות?

רבי נחמן אומר שסיפורי מעשיות מעירים מהשינה, וסיפר על:

צדיק שנפל לעצבות, ובמעשה ישנה - עצה חכמה!

והנה המעשיה בלשונה המקורי, ולב כל אחד יקח מסקנות כחוכמתו.

למה קשה לשמוח?

וּמַעֲשֶׂה הָיָה בְּצַדִּיק אֶחָד, שֶׁנָּפַל עָלָיו עַצְבוּת וּכְבֵדוּת גָּדוֹל.

וְהָעַצְבוּת וְהַכְּבֵדוּת כְּשֶׁמִּתְגַּבֶּרֶת עַל הַצַּדִּיק, הִיא קָשָׁה - מְאֹד עָלָיו:

כִּי עָלָיו מִתְחַזֶּקֶת יוֹתֵר וְיוֹתֵר.

עַד שֶׁנָּפַל עָלָיו עַצְלוּת וּכְבֵדוּת כּ"כ, עַד:

שֶׁלֹּא הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ כְּלָל - לָזוּז מִמְּקוֹמוֹ מַמָּשׁ.

מֵחֲמַת גֹּדֶל הַכְּבֵדוּת וְהָעַצְבוּת שֶׁהִתְגַּבֵּר עָלָיו מְאֹד.

וְרָצָה לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ וּלְהָרִים עַצְמוֹ:

וְלֹא הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ - בְּשׁוּם דָּבָר לְשַׂמֵּחַ וּלְהָרִים עַצְמוֹ.

כִּי בְּכָל דָּבָר שֶׁרָצָה לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ, מָצָא לוֹ הַבַּעַל דָּבָר בְּתוֹכוֹ עַצְבוּת.

עַד שֶׁלֹּא הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ בְּשׁוּם דָּבָר לְשַׂמֵּחַ אֶת עַצְמוֹ.

כִּי בְּכָל שִׂמְחָה שֶׁרָצָה לְשַׂמֵּחַ וּלְהָרִים עַצְמוֹ:

מָצָא לוֹ עַצְבוּת בְּתוֹכָהּ.

באיזה שמחה אין שום עצבות?

וְהִתְחִיל לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ בְּשִׂמְחַת:

"שֶׁלֹּא עָשַׂנִי גּוֹי" - וְזֶה בְּוַודַּאי שִׂמְחָה גְּדוֹלָה שֶׁאֵין לָהּ שִׁעוּר.

כִּי אֵין לְשַׁעֵר הַהֶפְרֵשׁ וְהַהֶבְדֵּל, אֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים הַבְדָּלוֹת, שֶׁיֵּשׁ:

בֵּין קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל - הַפָּחוּת שֶׁבַּפְּחוּתִים!

לְבֵין זֻהֲמַת טֻמְאַת הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים.

וּכְשֶׁיִּזְכֹּר הֵיטֵב חֶסֶד הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עָלָיו, שֶׁלֹּא עָשָׂהוּ גּוֹי:

בְּוַודַּאי רָאוּי שֶׁתִּגְדַּל שִׂמְחָתוֹ מְאֹד.

וְהִיא שִׂמְחָה שֶׁאֵין עָלֶיהָ עַצְבוּת.

השמחה לא מושלמת? העצבות נכנסת!

כִּי בִּשְׁלָמָא כְּשֶׁמְּשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ בְּדָבָר - שֶׁעָשָׂהוּ הוּא עַצְמוֹ, עַל זֶה:

אֶפְשָׁר לִמְצֹא עַצְבוּת עַל כָּל שִׂמְחָה.

כִּי יִמְצָא לוֹ חֶסְרוֹנוֹת בְּכָל דָּבָר, כְּדֵי:

שֶׁלֹּא לְהַנִּיחוֹ לְהָרִים וּלְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ.

אני יהודי – שמחה מושלמת מה' יתברך

אֲבָל בָּזֶה, שֶׁלֹּא עָשַׂנִי גּוֹי, שֶׁהוּא: רַק מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ!

שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עָשָׂה כָּךְ, וְחָמַל עָלָיו וְלֹא עָשָׂהוּ גּוֹי!

אֵיךְ אֶפְשַׁר לִמְצֹא חִסָּרוֹן בְּזוֹ הַשִּׂמְחָה?

מֵאַחַר שֶׁהוּא רַק מַעֲשֵׂה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ?

כִּי בְּוַודַּאי אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה.

עַל כָּל פָּנִים, הוּא הֶפְרֵשׁ גָּדוֹל בֵּינוֹ לְבֵין עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים - אֲשֶׁר אֵין שִׁעוּר וָעֵרֶךְ.

תרים את עצמך - ותשמח

וְהַצַּדִּיק הַנַּ"ל הִתְחִיל לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ בָּזֶה.

וְהִתְחִיל לִשְׂמֹחַ וּלְהָרִים עַצְמוֹ - מְעַט מְעַט.

וּבְכָל פַּעַם הֵרִים וְשִׂמַּח עַצְמוֹ בְּיוֹתֵר, עַד שֶׁבָּא לְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה כָּל-כָּךְ, עַד: שֶׁהִגִּיעַ לְהַשִּׂמְחָה שֶׁהָיָה לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ ע"ה, בָּעֵת - שֶׁעָלָה לְקַבֵּל הַלּוּחוֹת.

וּבְתוֹךְ שֶׁהֵרִים וְשִׂמַּח עַצְמוֹ - פָּרַח בְּעוֹלָמוֹת כַּמָּה וְכַמָּה אֲלָפִים פַּרְסָאוֹת.

תתחיל לשמוח – שווה!

וּבְתוֹךְ כָּךְ הִבִּיט בְּעַצְמוֹ, וְהִנֵּה הוּא רָחוֹק מְאֹד מִמָּקוֹם שֶׁהָיָה בַּתְּחִילָּה.

וְהָיָה לוֹ צַעַר גָּדוֹל:

כִּי הָיָה סָבוּר שֶׁיִּפֹּל לְאֵיזֶה מָקוֹם אַחֵר, וְיִהְיֶה תְּמִיהָה גְּדוֹלָה עָלָיו שֶׁנֶּעְלַם פִּתְאֹם.

וְהַצַּדִּיק חָפֵץ תָּמִיד לִהְיוֹת הַצְנֵעַ לֶכֶת, וְהַשִּׂמְחָה - הִתְחִילָה לִפְסֹק.

כִּי הַשִּׂמְחָה, יֵשׁ לָהּ גְּבוּל - שֶׁמַּתְחֶלֶת עַצְמָהּ וּמְסַיֶּמֶת עַצְמָהּ.

וּכְשֶׁהִתְחִילָה הַשִּׂמְחָה לִפְסֹק - פָּסְקָה מְעַט מְעַט, וְנִשְׁפַּל מְעַט מְעַט. וּכְשֶׁחָזַר וְיָרַד וְנִשְׁפַּל מִמָּקוֹם שֶׁפָּרַח לְשָׁם בִּשְׁעַת הַשִּׂמְחָה:

לֹא חָזַר תְּחִלָּה לִמְקוֹמוֹ הָרִאשׁוֹן שֶׁפָּרַח מִשָּׁם, כְּדֶרֶךְ פְּרִיחָתוֹ.

רַק שֶׁיָּרַד מִיָּד לְמַטָּה, בַּמָּקוֹם שֶׁפָּרַח לְשָׁם.

וְעַל כֵּן הָיָה פְּלִיאָה גְּדוֹלָה עַל שֶׁמָּצָא אֶת עַצְמוֹ אַחַר שֶׁיָּרַד, לְמַטָּה בִּמְקוֹמוֹ הָרִאשׁוֹן. וְהָבֵן הֵיטֵב.

שינוי כ'חוט השערה' – שווה?

עַד שֶׁחָזַר לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה בַּתְּחִילָּה וְהִבִּיט בְּעַצְמוֹ, וְרָאָה:

שֶׁהוּא מַמָּשׁ בַּמָּקוֹם שֶׁהָיָה בַּתְּחִילָּה.

וְלֹא נֶעְתַּק מִמְּקוֹמוֹ כְּלָל, רַק אֶפְשָׁר - כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה!

שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְאָדָם לְשַׁעֵר, רַק הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

וְהָיָה תְּמִיהָה גְּדוֹלָה בְּעֵינֵי הַצַּדִּיק שֶׁפָּרַח כּ"כ בָּעוֹלָמוֹת:

וְכָאן לְמַטָּה - לֹא נֶעְתַּק כְּלָל.

וְהֶרְאוּ לוֹ, שֶׁכּ"כ יָקָר בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ:

תְּנוּעָה וְהַעְתָּקָה קְטַנָּה שֶׁאָדָם מַעְתִּיק עַצְמוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם:

אֲפִילּוּ - פָּחוֹת מִחוּט הַשַּׂעֲרָה.

עַד שֶׁאֵין כְּדַאי נֶגֶד זֶה - כַּמָּה וְכַמָּה אֲלָפִים עוֹלָמוֹת וּפַרְסָאוֹת.

שינוי כ'חוט השערה' – מדוע יקר?

וּלְהָבִין זֶה. כִּי יָדוּעַ שֶׁהָעוֹלָם הַגַּשְׁמִי הַזֶּה, הוּא:

רַק נְקֻדַּת הַמֶּרְכָּז בְּתוֹךְ הַגַּלְגַּלִים, כַּמְבֹאָר לְבַעֲלֵי תְּכוּנָה.

וּמִכָּל שֶׁכֵּן, נֶגֶד עוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים:

בְּוַודַּאי אֵינָהּ נֶחֱשֶׁבֶת כָּל הָאָרֶץ - יוֹתֵר מִנְּקֻדָּה.

וְיָדוּעַ שֶׁכָּל הַקַּוִּים שֶׁתִּמְשֹׁךְ מִנְּקֻדַּת הַמֶּרְכָּז, הִנֵּה הֵם:

אֵצֶל הַנְּקֻדָּה, סְמוּכִים כָּל הַקַּוִּים - זֶה לָזֶה.

וְכָל מַה שֶׁמִּתְרַחֲקִים מֵהַנְּקֻדָּה, הֵם מִתְרַחֲקִים - זֶה מִזֶּה יוֹתֵר.

וְכֵן, כְּשֶׁיִּתְרַחֲקוּ הַקַּוִּים הַרְבֵּה מְאֹד מֵהַנְּקֻדָּה:

יִתְרַחֲקוּ גַּם כֵּן הַקַּוִּים - זֶה מִזֶּה מְאֹד!

אַף שֶׁלְּמַטָּה, אֵצֶל הַנְּקֻדָּה - הֵם סְמוּכִים זֶה לָזֶה, כָּזֶה:

נִמְצָא, אִם יְשַׁעֵר בְּדַעְתּוֹ קַוִּים נִמְשָׁכִים - מֵהָאָרֶץ הַתַּחְתּוֹנָה, אֲפִילּוּ רַק עַד הַגַּלְגַּלִים.

נִמְצָא - אֲפִילּוּ אִם אֵינוֹ הוֹלֵךְ מִמְּקוֹמוֹ, רַק כִּמְלֹא הַחוּט...

השינוי שלך מוזיז – עולמות עליונים

אַעפִ"י כֵן, בִּמְקוֹם הַגַּלְגַּלִים נִתְרַחֵק מִמָּקוֹם שֶׁהָיָה נֶגֶד רֹאשׁוֹ תְּחִלָּה: נִתְרַחֵק עַתָּה כַּמָּה וְכַמָּה אֲלָפִים פַּרְסָאוֹת.

לְפִי עֵרֶךְ גֹּדֶל הַגַּלְגַּל הָעֶלְיוֹן נֶגֶד הָאָרֶץ הַתַּחְתּוֹנָה, כַּיָּדוּעַ.

כִּי שָׁם קְבוּעִים כּוֹכָבִים, אֵין מִסְפָּר:

וְכָל כּוֹכָב הוּא: בְּעֵרֶךְ גֹּדֶל - זֶה הָעוֹלָם וְיוֹתֵר!

מִכָּל שֶׁכֵּן וְכָל שֶׁכֵּן:

כְּשֶׁיְּשַׁעֵר בְּדַעְתּוֹ הַקַּוִּים נִמְשָׁכִים עַד עוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים!

רק ה' יתברך יודע - כמה שווה השינוי שלך!

אֲשֶׁר כָּל הַגַּלְגַּלִים נֶגְדָּם אֵינָם נֶחֱשָׁבִים כְּלוּם.

נִמְצָא, שֶׁאֵין שִׁעוּר לְהָרִחוּק שֶׁנִּתְרַחֵק שָׁם בְּעוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים, ע"י הָרִחוּק כָּל שֶׁהוּא, האֲפִילּוּ פָּחוֹת:

מִחוּט הַשַּׂעֲרָה - שֶׁנִּתְרַחֵק וְהָלַךְ מִמָּקוֹם שֶׁהָיָה בַּתְּחִילָּה.

כִּי אַף שֶׁבְּכָאן בְּהָאָרֶץ הַתַּחְתּוֹנָה לֹא נִתְרַחֵק:

וְהָלַךְ רַק פָּחוֹת מִחוּט הַשַּׂעֲרָה, שֶׁבְּעֵינָיו - לֹא נִתְרַחֵק כְּלוּם.

כִּי זֶה אִי אֶפְשָׁר לְשַׁעֵר, רַק הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

תשמח ותוזיז - עולמות עליונים

עִם כָּל זֶה, שָׁם בְּעוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים:

נִתְרַחֵק כַּמָּה וְכַמָּה אֲלָפִים - עוֹלָמוֹת וּפַרְסָאוֹת.

מִכָּל שֶׁכֵּן וְכָל שֶׁכֵּן:

כְּשֶׁאָדָם הוֹלֵךְ פַּרְסָה אוֹ כַּמָּה פַּרְסָאוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם:

עַיִן לֹא רָאֲתָה וְכוּ' – עד כאן לשון קודשו.

אהרן הכהן היה בשמחה – וגם אתה, שמחת אדר תישאר בליבך:

אם תשמח - תגדיל את סיכוייך להיגאל השנה.

"בניסן נגאלו, ובניסן עתיקים להיגאל".

חודש טוב ומבורך.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (91%)

לא (9%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
ממש מרתק!!! אשרינו שזכינו שבחר בנו השם יתברך להיות מעם הקודש!!! שבת שלום ומבורכת!!!
יהודית

עוד בפרשת השבוע:

נושא בפרשה 

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) אנו עוסקים במצוות 'לא תקיפו' | תמיהתו הגדולה של רבי עקיבא אייגר זצ"ל, האם אסור לסרוק את פאות הראש במסרק? |  מה יישב על כך חתנו בעל החתם-סופר? ולכבוד מי מותר לסרק את הזקן והפאות? (יהדות, פרשת-השבוע)

|

לא תקיפו

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) עוסקת במצוות ‘לא תקיפו’ שיש להותיר פאת ראש ופאת זקן | מה שאל מרן האמרי-אמת מגור את ילדי תלמוד-תורה ‘עץ חיים’ ומה השיבו לו | והאם יש רמז לתירוצם של הילדים בתורה? (יהדות, פרשת-השבוע) 

|

נושא בפרשה

מצוות ערלה שבפרשתנו 'אחרי -קדושים' היא היסוד למנהג ישראל להכניס את הילד לעול תורה בדיוק בגיל שלוש | מה המקור למנהג וכיצד הוא קשור למצוות ערלה בפירות האילן | והיכן הרמז בפרשה לחגוג את ה'חלאקה' בקברו של רבי שמעון בר יוחאי? (יהדות ופרשת- השבוע)

|
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

שיטת שש הנקודות נועדה לאפשר לכל אחד ללמוד ולהצליח במבחני הרבנות הראשית, הן לדיינות, הן לרבנות והן לתעודת הסמכה כטוען רבני. מאות בוגרים של מל"מ כבר מכהנים כרבנים וטוענים רבניים. עם הצלחה לא מתווכחים (לימודים)

כיכר בשיתוף מל"מ|מקודם

פרשת השבוע | צפו

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת תזריע - מצורע, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהי מטרת מריחת דם הקרבן והשמן על אוזנו של המצורע, וכיצד זה רלוונטי להיום שאין לנו בית מקדש? וגם, מדוע לא רוצעים את אוזנו של המצורע, כפי שרוצעים את אוזנו של העבד? | צפו (פרשת השבוע)

||
2

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות i24', עוזב את ענייני איראן, החמאס והאיומים על מדינת ישראל ומגיש פינה מיוחדת ב'כיכר השבת' על פרשת השבוע • בפינתו מגלה יחזקאלי בתוך החושך של החדשות את אור התורה והיכן פרשת השבוע נוגעת בלב שלנו • צפו בפינה לפרשות תזריע מצורע (יהדות)

|

מגדלור לחיים

חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של מגדל העמק הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, בפינתו "מגדלור לחיים" ב'כיכר השבת' עם מסר מיוחד מפרשת השבוע • והשבוע: פרשות תזריע מצורע (יהדות)

|
ש

מותאם אישית!

זה לא אתה, זו השיטה: תכנית הרזיה הכוללת תפריט גמיש, נוח ויישומי שמתאים בדיוק לך - כולל תוכנית תזונה מותאמת אישית, ליווי פרונטלי וטלפוני, ואבחון מקצועי עם ציוד מתקדם | לחצו כאן לפגישת היכרות ללא עלות>> (בריאות)

כיכר בשיתוף 4DIET|מקודם

הפרשייה

מדי שבוע ב"כיכר השבת" במסגרת התוכנית 'דבר ראשון' הרב נפתלי וסרמן מגיש רעיון מיוחד על פרשת השבוע שיעוררו את הסעודה בשולחן השבת המפואר בביתכם • והשבוע: פרשות תזריע-מצורע (יהדות)

|

שאלות בפרשה

מה ההבדל בין טומאת אישה מבן לבת? מהי "צרעת" של היום ומהי "צרעת" מהתורה? וגם, כיצד יש להתמודד עם "לשון הרע דיגיטלי"? • הרב ישי וליס, מרצה ב'ערכים' עונה על כל השאלות של שוקי סלומון על פרשות תזריע-מצורע • צפו (יהדות)

|

הפרשה בפרסית

רוצים דבר תורה מיוחד לשולחן השבת בביתכם? • פרשת השבוע בפרסית מאת הרב שלמה זביחי, רב יהדות 'משהד' (איראן) ורב קהילת 'תפארת רפאל' • צפו בוורט לפרשות תזריע מצורע (פרשת שבוע)

|

פסיכולוגיה בפרשה

כיצד הפרשה מלמדת אותנו על הפסיכולוגיה של צמיחה, שינוי ואומץ להתחיל מחדש בחיינו המודרניים ומהם הצעדים הנכונים לעשות בכדי לצאת מ'איזור הנוחות'? כלים מדברי חכמנו ומהפסיכולוגיה המודרנית (יהדות)

|
ש

צוות כיכר הגיע לביקור

מותג היוקרה ג'נסיס מציג חדשנות, עיצוב ושירות ברמה שטרם נראתה בשוק הישראלי • כתב כיכר השבת יצא להתרשם באולם התצוגה החדשני של ג'נסיס בירושלים, שם נחשף לעולם של יוקרה בלתי מתפשרת (רכב)

אסף מגידו|מקודם
זמני היוםמזג אווירפנו אלינוקריירהמדיניות פרטיות