חוק המשילות עבר, הח"כים הערבים שתקו כאות מחאה

חלקו של 'חוק המשילות' שעורר סערה ומציע להעלות את אחוז החסימה, אושר היום בקריאה ראשונה ברוב של 63 מול 46 חברי כנסת שהתנגדו. הח"כים הערבים והחרדים, וח"כים ממפלגות השמאל, עלו לדוכן הנואמים ושתקו כמחאה כנגד הקואליציה ה"משתיקה" כביכול את המפלגות הקטנות, ובפרט את המפלגות הערביות (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת (צילום: פלאש 90)

בתום דיון סוער, אישרה הערב (יום ד') מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת (תיקון) חוק-יסוד הממשלה של חברי הכנסת דוד רותם (הליכוד ביתנו) ורונן הופמן (יש עתיד).

הצעת החוק עברה ברוב של 63 מול 46 חברי כנסת שהתנגדו.

במהלך ההצבעה התרחשה מיני דרמה כאשר יו"ר הכנסת לשעבר ח"כ ראובן ריבלין מהליכוד הצביע נגד. ויו"ר הכנסת המכהן יולי אדלשטיין נמנע. כמו כך גם ח"כ עדי קול מ'יש עתיד' נמנעה.

הצעת החוק להגברת המשילות מגבילה את מספר השרים בממשלה ל-19 לרבות את ראש הממשלה, ומספר סגני השרים לארבעה בלבד.

בנוסף, שר יהיה ממונה על משרד אחד (כיום ישנם שרים הממונים על מספר משרדים) ולא ימונה שר בלי תיק.

כמו כן הצעות אי אמון יתקיימו פעם בחודש בנוכחות ראש הממשלה או לבקשת 61 חברי כנסת.

ח"כ רונן הופמן (יש עתיד) מיוזמי החוק אמר מעל דוכן הנואמים: "הגשנו הצעת חוק המשקפת את עמדותיהם העיקריות של עיקר הגופים המקצועיים ביניהם המכון הישראלי לדמוקרטיה , ולכן הטענה כאילו נעשה כאן מחטף היא איננה נכונה. אני מברך על כך שיהיו דיונים נוספים ושיהיה אפשר לדון על ליבת עניין הצעת החוק. סעיפי החוק יגבירו את הדמוקרטיה והיציבות".

ח"כ ראובן (רובי) ריבלין שהצביע נגד החוק פנה לחברי הכנסת מהליכוד ואמר: "חברי בליכוד, קשה לי. כי אתם הולכים נגדי. תנועת החירות האמינה בדמוקרטיה הישראלית, המחייבת דיון. הגיחוך הוא שהתחננו שהממשלה הקודמת לא תחוקק את "חוק מופז", המשנה את חוקי המשחק תוך כדי משחק. מופז לא השתמש בו. מי שעמדה כאן בחרפות וגידופים הייתה ציפי לבני".

"ניסיתי למנוע את החוק אז על מנת להציל את הדמוקרטיה ואת ראש הממשלה. בסוף סיעת קדימה השתמשה בחוק מופז כדי להדיח את חבריו של מופז, והיום אומרים שהחוק לא טוב. אם טעיתם פעם אולי אתם טועים עוד פעם? אני מאמין לראש הממשלה שהוא לא רוצה את חוק המשילות. יש רגעים שצריך להדוף לחצים".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף ואמר במהלך הדיון: "ראה איווט ליברמן ששני שותפיו לקואליציה משיגים הישגים והחליט להגיש חוק משילות. שיידע איווט ליברמן שיש תהפוכות בפוליטיקה בישראל - אתם לא תעברו בעתיד את אחוז החסימה. לנו החרדים אין בעיה, אנחנו רק גדלים. מדובר באחוז חסימה שישאיר את ישראל ביתנו בחוץ".

יצויין, כי עם אישורו של החוק, עלו הח"כים הערבים, וממפלגות השמאל לדוכן המליאה, ושתקו. כאות מחאה על נסיון ה'השתקה' כביכול של המפלגות הקטנות.

הגדיל לעשות ח"כ אחמד טיבי שעלה לדוכן, והפנה את גבו למליאה.

גם ח"כים חרדיים נטלו חלק בשתיקה, ובהם ח"כ גפני שעלה לדוכן ואמר: "קשה לי לשתוק, אבל המשכיל בעת ההיא ידום, ולאות הזדהות עם המפלגות הערביות - גם אני שותק".

ח"כ אורי מקלב אמר: "כשהחוק מנסה להשתיק מפלגות, והוא מכוון נגד המפלגות הערביות, גם אני מזדהה עמן, וגם אני אשתוק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר