אבו מאזן: מוכן לנוכחות נאט"ו, נהיה מפורזים מנשק

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן העניק ראיון לעיתון "ניו יורק טיימס" והציג את עמדתו במו"מ על הסדר עם ישראל, והצהיר כי הוא מוכן לנוכחות נאט"ו ולהיות מפורזים מנשק (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן העניק הלילה (שני) ראיון לעיתון "ניו יורק טיימס", במהלכו הציג את עמדתו במו"מ על הסדר עם ישראל. בראיון, אמר אבו מזאן כי במידה ותקום מדינה פלסטינית, כוח נאט"ו בראשות האמריקנים יהיה אחראי על בטחונה. "כל עוד כוח נאט"ו אמריקני ישמור על הביטחון באזור נהיה מפורזים מנשק, לכל זמן שרק ירצו ובכל הגבולות", אמר אבו מאזן.

לדבריו, הוא מעוניין כי חיילים אמריקנים ואירופאים יאבטחו את המדינה הפלסטינית העתידית וימנעו חדירת אמצעי לחימה ואימוני טרור בשטחה.

לבד מכוח נאט"ו, לא יהיה למדינה הפלסטינית צבא, אלא כוח שיטור בלבד. "נהיה מפורזים מצבא", אמר אבו מאזן, "אתה באמת מאמין שאנו חיים באשליה שנוכל לחיות בביטחון כל עוד הישראלים לא ירגישו ביטחון?".

אבו מאזן הוסיף כי נוכחות נאט"ו לא תתרכז רק בגבול הירדן. "הם יכולים להיות הרבה זמן ובכל מקום שהם רוצים, לא רק בגבול המזרחי, אלא גם בגבולות המערביים, בכל מקום. הם יכולים להישאר, להרגיע את הישראלים ולהגן עלינו", אמר.

כחלק מאותה תחושת הביטחון, הביע אבו מאזן נכונות שלאחר השגת הסכם שלום, צה"ל יוכל להישאר במקום במשך חמש שנים נוספות, כאשר במהלכן יפונו כל ההתנחלויות שיהיו בשטח הרשות הפלסטינית.

לפי הדיווח בעיתון, אבו מאזן העביר את הצעתו למזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי. עוד אמר יו"ר הרשות כי ראשי הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואהוד ברק וכן הנשיא ג'ורג' בוש הבן תמכו בהצעה.

לפני כמה שנים, העלה אבו מאזן את ההצעה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון. אבו מאזן אמר לנתניהו: "אם אתה לא סומך על בעלי הברית שלך, אז על מי אתה סומך? אני לא מביא לך טורקים ואינדונזים". נתניהו ענה אז: "אני סומך על הצבא שלי בלבד".

מדינה יהודית? לא בא בחשבון

בראיון, הדגיש אבו מאזן כי הם מתנגדים לדרישת ישראל שהפלסטינים יכירו בה כמדינה יהודית. "זה לא בא בחשבון" אמר אבו מאזן וציין כי בהסכמי שלום עם מצרים וירדן, הן לא נדרשו להכיר בישראל כמדינה יהודית במסגרת ההסכם שנחתם.

יחד עם זאת, אבו מאזן אמר שלא יאפשר בכל מקרה חזרה על אינתיפאדה שלישית בימי חייו והצהיר כי "אני לעולם לא אחזור למאבק מזוין".

אבו מאזן גילה גמישות כשהתייחס לתשעת החודשים שהוקצבו להמשך השיחות ויסתיימו ב-29 באפריל. "זה לא תאריך קדוש" אמר אבו מאזן, "נניח שבתום תשעה חודשים נקבל משהו מבטיח, האם אפסיק? אנחנו לא נפסיק. אם אחרי תשעה חודשים לא נקבל כלום ולא יהיה שום דבר באופק, אז נפסיק".

כחלק מתכנית מסגרת שהציגו האמריקנים, לאורך כל השיחות שיתנהלו עד סוף 2014 תקפיא ישראל את הבנייה באזורים המתוכננים לעבור לשליטה פלסטינית, כאשר הפלסטינים מצדם יקפיאו כל פעילות להצטרפות לבית הדין הבינלאומי בהאג ולסוכנויות האו"ם. מפת הדרכים האמריקנית תציע גבולות חדשים וסידורי ביטחון שיתייחסו לשני הצדדים המתדיינים.

המתווה המדיני של קרי יקבע אם השיחות ימשכו ויובילו לפריצת דרך.

"אם נצליח להשיג משהו מבטיח במהלך החודשים הקרובים, לא נפסיק לשאת ולתת עם הישראלים", אמר אבו מאזן. "אבל אם בתום החודשים הקרובים לא נשיג משהו משמעותי, אם לא יהיה אופק נראה לעין, נפסיק את השיחות".

את הראיון חתם אבו מאזן בהצהרה כי לפלסטינים אין מחויבות להסכים להצעת קרי. "לקרי יש את הזכות לעשות כרצונו", אמר אבו מאזן. "אך בסופו של דבר לנו יש את הזכות להחליט כרצוננו".

בשבוע שעבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפק הצהרה דומה ואמר כי "ישראל לא מחוייבת להסכים עם כל מה שארה"ב תציג".

דוברת מזכיר המדינה האמריקני ג'ן סאקי אמרה בתגובה לדברי אבו מאזן כי "שני הצדדים מציגים הצעות רבות ומגוונות, אך עדיין מוקדם מדי לתת תחזית ברורה על ההרכב של מפת הדרכים להסכם".

לדברי ה-"ניו יורק טיימס", במשרד ראש הממשלה סירבו להגיב לדבריו של אבו מאזן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר