דיון בשתי מדינות

ראש בראש: נתניהו והרצוג התגוששו במליאה

רה"מ נתניהו נאם בכנסת על שתי מדינות לשני עמים ותקף את ח"כי המחנה הציוני, "האחרונים לזהות את המציאות" כדבריו. הרצוג לא שתק: "נתניהו רוצה ששום דבר לא יזוז. לנו יש חזון" (פוליטי, בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרצוג ונתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (רביעי) במליאת הכנסת במסגרת דיון 40 חתימות בנושא "שתי מדינות לשני עמים" ותקף את המחנה הציוני: "אתם במפלגת העבודה האחרונים לזהות את המציאות". הרצוג השיב לו: "האלטרנטיבה היא מדינה יהודית-ערבית שתחסל את ישראל כמדינה יהודית".

נתניהו אמר: "לפני שבע שנים בנאום בר אילן הבהרתי מה דרוש כדי להביא לסיום הסכסוך. עמדתי על שני עקרונות ייסוד, הראשון – הכרה הדדית. השני-פירוז. הניסיון מלמד שרק צה"ל יכול להבטיח את הפירוז הזה".

לדבריו: "כולנו ראינו מה קרה ברצועת עזה, ישראל פינתה את השטח וקיבלנו בסיס טור. כולנו ראינו מה קרה בירושלים כשלא פעלנו בבית ג'אלה. לכן בכל הדיבורים על היפרדות עם או בלי הסדר, צריך להבין שאין היפרדות ביטחונית. ישראל חייבת להמשיך להיות הגורם שאחראי על הביטחון בשטח".

"אני רוצה להבהיר בפעם האלף" הוסיף ראש הממשלה: "אני לא התניתי כניסה למשא ומתן בקבלת העקרונות הללו אך הבהרתי שכדי להשלים אותו העקרונות הללו חייבים להתממש. כבר אחרי הנאום רבים תקפו אותי וקראו לי לוותר על העקרונות שהצבתי. כמובן שלא הסכנתי ובשל כך תוארתי כסרבן שלום.

"לפני חמש שנים בפרוץ האביב הערבי המשכתי באותו קו, אבל הבעתי ספק לגבי ניצחונם של מבקשי הקידמה והחופש. אמרתי אז שסביר להניח שגורמים קיצוניים יכוננו משטרים רודניים. כמובן שגם הפעם הוטחה בי ביקורת חריפה. הסבירו לי שצריך לתפוס את גודל הרגע".

לדבריו: "חמש השנים האחרונות הוכיחו מי צדק ומי טעה. חובתי כראש הממשלה היא לא לטמון את הראש בחול אלא להסתכל על המציאות בעיניים. לפני שנה הבהרתי שמול השינויים הכבירים שמתחוללים באזורנו וכל שטח שמתפנה נתפס בידי גורמים קיצוניים, בנסיבות הנוכחיות לא נראה שניתן ליישם את פתרון שתי המדינות. גם אז התנפלתם עלי".

"והינה בתחילת השבוע נפל דבר" הוסיף ראש הממשלה: "חברי תנועת מפלגת העבודה קבעו שלא ניתן לממש את פתרון שתי המדינות. בוקר טוב בוז'י, אני שמח שהתעוררת. ברוכים הבאים למזרח התיכון. אתם מתחילים להבין איפה אנחנו חיים. אתם האחרונים לזהות את המציאות. איך אפשר לסמוך על שיקול הדעת שלכם להתמודד עם האתגרים סביבנו.

"אני ממשיך לעמוד בתוקף על אותם שני עקרונות ייסוד – הכרה ופירוז. הטרור לא נוע מכיבוש אלא מתרבות של מוות. מטרתו לא לשחרר מדינה אלא להרוס מדינה. הוא תוצאה של אידאולוגיה טוטליטארית".

יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג השיב לנתניהו: "בתקופה האחרונה ניסיתי יחד עם חברי ורבים, רבים מהמחנה שאני מוביל, לבחון את הפרדיגמה של חזון שתי המדינות והיכולת להגיע אליו. אני מנסה לבחון את המציאות כמות שהיא. צר לי מאד שאתם, אתה ראש הממשלה ואתם חברי הליכוד והבית היהודי אינכם מוכנים לבחון זאת כמוני. ראשית, בניגוד אליכם, אינני מוכן לקבל את הקביעה על חרבך תחיה.

"אני קובע שחזון שתי המדינות הוא החזון היחיד שישמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. האלטרנטיבה היא מדינה יהודית-ערבית שתחסל את ישראל כמדינה יהודית. אני יודע שהימין העמוק לא מסכים איתי. הימין העמוק חושב שדווקא סיפוח השטחים על תושביהם הפלסטיניים הוא הפיתרון. מי הפריע לכם לעשות את זה?".

"לנו יש חזון אחר" אמר הרצוג: "וכמה שתנסו להרוג אותו זה לא יעזור לכם. חזון שתי המדינות לא מת, אבל הוא לא יקרה מחר. בוודאי ובוודאי כל עוד אתה, מר נתניהו ואבו מאזן, פוחדים לזוז. לכן אני קובע כי מה שאפשר להשיג היום הוא ביטחון לאזרחי ישראל והפרדה ביננו לבין הפלסטינים במעשים ולא בדיבורים.

"מדינות העולם רוצות להטיל עלינו הסדר כפוי של ישראל בגבולות 67. אתם רוצים את זה? המשיחיים בימין הקיצוני רוצים לספח שטחים ולהכניס מיליוני פלסטינים למדינת ישראל. מישהו אמר זכות השיבה? – זאת בדיוק התוכנית של המשיחיים. אתם רוצים את זה? נתניהו רוצה ששום דבר. ששום דבר לא יזוז. אבל הדברים זזים – והם זזים לרעתנו. אתם רוצים את זה? זהבה גלאון רוצה מדינה פלסטינית מחר בבוקר. מחר בבוקר, אני לא אמכור לבוחרי שלי את האשליות שאת מוכרת לבוחרים שלך".

"אני מציע לכם כחלופה לרעיונות הכושלים ולבחון ברצינות את תכנית ההפרדה שהנחתי על השולחן שמעוררת עניין רב מאוד בארץ ובעולם".

בסוף הדיון 42 ח"כים תמכו בהודעת ראש הממשלה ו33 התנגדו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר