בשל הפגיעה בביהמ"ש

כחלון מבהיר: לא אתמוך בחוק ההסדרה

שר האוצר משה כחלון, השתתף במושב מליאה מיוחד שנערך בכנס אילת לעיתונות והתבטא כי לא יתמוך בחוק ההסדרה. כמו כן התייחס לשלל נושאים שעל סדר היום (חדשות, פוליטי)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום וידאו: כיכר השבת; תמונה: מוטי קמחי - ynet)

שר האוצר משה כחלון, השתתף במושב מליאה מיוחד שנערך בכנס אילת לעיתונות. את שר האוצר ראיינו שלום קיטל - יו"ר וועדת התוכן של הכנס וקרן מרציאנו מחדשות 2.

במהלך הדיון, אמר כחלון על חוק ההסדרה כי "לא אתמוך בחוק שיתפרש כפגיעה בבית המשפט העליון. אני אדבר עם היועמ"ש. אם יסתבר שהחוק פוגע - לא יקום ולא יהיה".

באשר לסערת התאגיד, אמר כחלון כי "בשבילי שידור ציבורי, זה שידור חופשי, דמוקרטי ואמין". בתשובה לקרן מרציאנו האם יקום התאגיד השיב: "יהיה שידור ציבורי. יש רשות שידור. זה לא שידור ציבורי אמין?". מרציאנו: "האם יהיה תאגיד, או שיהיה מיזוג עם הרשות?".

כחלון: "כשהתחלתי את התפקיד. בתקצוב שלי מופיע 700 מלש"ח לתאגיד שידור ציבורי. כשר אוצר, שלחו אותי לטפל בתקציב. ואז יום אחד אני שומע שרוצים לדחות את התאגיד ב-18 חודשים. אמרתי לרה"מ שאני לא מוכן לתת אגורה מעבר למה שסוכם – תאגיד או רשות השידור. כך אני מכיר את המצב. לא בניתי את התאגיד אז אני לא אמור להתעסק אם זה או זה".

כחלון: "גם הרשות היא שידור ציבורי וגם התאגיד. אני מדבר על כסף כי זה המנדט שלי. בנושא זה אני מדבר על כסף. בבחירות קבלתי 10 מנדטים. בפעם הבאה, אם כולם יצביעו לי אהיה גם 'שר הדמוקרטיה'. במסגרת תפקידי מטפל שיהיה שידור ציבורי, והכסף ליצירה יהיה כפי שהוא. אני עושה כל מה שאני יכול – בכוחותיי הדלים.

"באים איתי בפשרה. אם התכנית הראשונית הייתה יוצאת לפועל, האזרחים היו משלמים 730 מלש"ח אסטרה. אני מחוייב לשידור ציבורי, מחוייב לכסף ליצירה ישראלית שהיא חשובה ביותר, לחדשות – לזה אני אדאג, אלו הקווים האדומים שלי".

קיטל: "האם יקום תמהיל של התאגיד עם הרשות בלי ההנהלה הקיימת בתאגיד?".

כחלון: "אני חושב שיש פה בעיה. אני לא נכנס לשמועות, אבל אנשי רשות השידור הם בני אדם. אני חושב שזה שמדירים אותם, גם אם יהיה תאגיד, שזו שגיאה. צריכים את אנשי רשות השידור בתאגיד אם יקום. אי אפשר להפוך את הגוף הזה לכזה נורא. יש פה אנשים שאז שנולדנו ליוו אותנו. אי אפשר להגיד להם יום בהיר אחד 'אתם בבית', וזהו".

מרציאנו: "האם מה שמעניין את רה"מ זה הראש של קובלנץ וגיל עומר?"

כחלון: "אם זה מה שראש הממשלה חושב הוא כנראה לא יגיד את זה. רה"מ טען שעשה טעות בהקמת התאגיד ולכן הוא רוצה לבחון את זה מחדש. זו זכותו כשר התקשורת. אני טענתי שאני כשר אוצר מחוייב לתקציב. הוועדה תסיים את עבודתה עוד שבוע וחצי ונחכה לתוצאות.

"אני לא חושב שאם יקום גוף אחר הוא לא יהיה דמוקרטי. לא כל הדמוקרטיה אצלכם. התאגיד הזה וכל הסיפור רווי אינטרסים. יש מו"לים לאמצעי התקשורת. יש עורכים. הם חוששים שיגנבו להם טאלנטים. יש עיתונאים שרוצים שהתאגיד יקום כי זה יעלה את ערכם. לא פעם אני מזה איך האינטרס הופך לאידיאולוגיה ואני לא מוכן להגרר לזה. עיתונאי עבורי הוא בנאדם עם אינטגריטי. אם הוא לא מסוגל לבצע את עבודתו, ולא משנה מי הבעלים של מקום העבודה שלו – זה לא טוב. המושג תקשורת לדעתי מזמן לא קיים. בשבילי תקשורת זה אנשים".

על האווירה הציבורית סביב עיתונאים אמר כחלון כי "מה שקרה לאמנון אברמוביץ' זה מעשה נבלה. כל מילה קשה בנושא הזה תהיה רכה מדי. דברתי עם רה"מ, הראתי לו מאמר שכתבו נגדי שלא בצדק – הוא אמר לי שהוא 20 שנה כבר נרדף, הוא ומשפחתו. כל אחד והחוויה שלו. הוא מרגיש ככה. הוא הגיב בצורה קיצונית לטעמם של רבים, אני לא הייתי הולך למקומות כה רחוקים".

על סוגיית התחרות בתקשורת אמר כחלון כי "אני לא חושב שצריך לפרק כוח מאף אחד. לא צריך להתערב יותר מדי שתהיה תחרות. רינה מצליח, עיתונאית בכירה מערוץ 2 אמרה לי פעם שהתחרות בחדשות תהרוס את התקשורת. היום אני חושב שהיא צודקת. אני מדבר עם עיתונאים והם אומרים לי 'העורך שלי לא חשוב לו כמה זה נכון, אלא כמה הכותרת מושכת את העין'. לפני מעל ל-20 שנה כשלא הייתה תחרות זה לא היה ככה. אני מאמין בתחרות. אני מוכן, אם ירצו את עזרתי, אני מוכן. לדעתי יש עודף תחרות בתקשורת".

כחלון סיפר על יחסיו עם נתניהו ואמר כי "זה נכון שיש לנו מחלקות בנושא התאגיד. ביתר הדברים, ההסכמים הקואליציוניים מקויימים. יש מחלקות על התאגיד אבל זו הפוליטיקה".

האם רה"מ מנהל את המדינה כמו שצריך, נשאל כחלון והשיב: "הציבור בחר בו ונתן לליכוד 30 מנדטים. לא תפקידי לחלק ציונים לרה"מ. אם אראה חריגות וסיכונים אעשה מעשה. מצבנו בסדר".

בשלב זה אמרה מרציאנו לכחלון שהתחושה היא שהוא מתחמק מתשובות חד משמעיות. "זה שאת לא אוהבת את התשובה לא אומר שהיא לא נכונה", השיב כחלון. "במסגרת התקציב – כסף לשידור ציבורי יהיה, כסף ליצירה ישראלית – יהיה. אני מתייחס לתקשורת כעיתונאי. אם יש לו אינטגריטי אז לא משנה מי מינה אותו. אם אין אינטגריטי אז כל זה לא חשוב".

על פרשת החייל היורה אלאור אזריה אמר כחלון כי "זה שזה יצא ככה זו טעות. הצבא צריך לעסוק בזה. הוא מתעסק בדברים קשים יותר וצריך לתת לצבא לטפל בזה".

כחלון נשאל באיזה אופן ירוץ בבחירות הבאות וחבירה לליכוד כן - או לא: "התשובה היא לא, חד משמעית. אני הייתי בליכוד ואת לא", אמר למרציאנו והמשיך: "אין לי מילה רעה על הליכוד. יש לי אג'נדות חברתיות טיפה שונות ולא יכולתי לעשות בליכוד מה שאני רוצה".

לגבי הקואליציה אמר כי "אין שום בעיה עם אף אחד". על גלנט: "הוא שר בינוי שעובד והוא עושה את תפקידו בצורה טובה. גם אם יעבור למשרד אחר זה יהיה בהסכמה מרצונו. אין לי בעיה איתו, עם מייקל אורן ולא עם אלי כהן. אתם עושים להם עוול".

על נושא המס על דירה שלישית אמר כחלון כי "אין שום סיבה בעולם ששוכר ישלם יותר או משכיר יגבה יותר. המס הזה לא יצר ביקוש נוסף. בכלכלה יש היצע ויש ביקוש, אם הייתי בא ואמר שיש עלייה של מיליון איש וצריך עוד מיליון דירות אז יצרנו ביקוש. נכון, זה מס לא נעים, אבל מי שיש לו צריך לתת יותר. יש משבר דיור, מצפים ממני לפתור אותו. עובדים בצד הביקושים וההיצעים. הצלחנו עם המשקיעים, השוק מצטנן – צריך טיפה סבלנות. אני לא רואה שום סיבה לשנות את החקיקה בכנסת". כחלון על הערה של מרציאנו שהפרשנים חושבים שזו מתנה לעשירים: "חיפשתי עניים עם 3 דירות ולא מצאתי".

"נכון להיום, אלפי צעירים קיבלו דירות ב-300-400 אלף שקל פחות ממחיר השוק", אמר כחלון. "אני חושב שבחודשים הקרובים, ככל שיתגברו ההיצעים, העסק יעבוד. אולי לא בקצב שהעם רוצה. אין פתרון בלחיצת כפתור. אני מטפל ולקחתי את האחריות הזו על עצמי. הכי קל לתת את זה למשרד השיכון למשל. אני גם אשא באחריות בסוף הקדנציה אם לא אספק את הדירות האלה. לא אעמיד את עצמי לבחירה יותר".

על מצבו בסקרים אמר כחלון כי "יש לי משימות. אם הייתי בודק רק סקרים לא הייתי מתקדם במטר. יש לי משימות, עזבתי מפלגה גדולה שהייתי בה במצב טוב כדי לבצע משימות. בואו נטפל בדברים שהתחייבתי אליהם. אם הציבור לא ירצה אותי - בלי וייז אני יודע להגיע לחיפה".

כחלון על תגובתו של סמוטריץ' לדבריו שאם לא יוותר על ההסדרה, לא יתמכו ביוזמותיו אמר כי "לא רוצה להיות שחצן, אבל חוק ההסדרה מופיע בהסכם קואליציוני. לא הסכמתי להכנס לממשלה לפני שבנט חתם שלא תהיה פגיעה בבית המשפט העליון. אין דבר כזה. אני מכבד את ההסכמים האלה. לא בכדי השקענו בהסכמים אלה. ידעתי לאיפה אני הולך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר