סמכויות המשטרה

בצלאל סמוטריץ' יוצא להגנת איתמר בן גביר: "הדרישה הכי צודקת בעולם"

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר המיועד, ח"כ בצלאל סמוטריץ' יוצא להגנת יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי המיועד, ח"כ איתמר בן גביר: "הדרישה להכפיף את המשטרה לשר היא הכי צודקת בעולם" | לדבריו, "אני סמוך ובטוח שאיתמר יכתיב מדיניות מקצועית ואחראית" (חדשות)

קובי רוזן | כיכר השבת |
בצלאל סמוטריץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר המיועד, ח"כ בצלאל סמוטריץ' יוצא הבוקר (ראשון) להגנת יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי המיועד, ח"כ איתמר בן גביר.

"איתמר צודק!", כותב סמוטריץ', "הדרישה של חברי איתמר בן גביר, השר לביטחון הלאומי המיועד, להכפיף את המשטרה לשר היא הכי צודקת בעולם. מה שלא תקין זו לא הדרישה הטריוויאלית שלו אלא העובדה שעד היום זה לא עבד ככה".

לדברי סמוטרריץ', "משטרת ישראל היא הגוף שמחזיק בידיו הכי הרבה סמכויות ופוטנציאל לפגיעה בזכויות אדם ואזרח ונושא באחד התפקידים החשובים ביותר במדינה דמוקרטית - שמירה על הביטחון האישי ועל הסדר הציבורי של אזרחי ישראל. העובדה שגוף חשוב וחזק כל כך לא כפוף למערכת הדמוקרטית ולעם שאותו הוא אמור לשרת ולא נתון לפיקוח אפקטיבי שלה ופועל למעשה כמדינה בתוך מדינה היא עיוות דמוקרטי מסוכן.

"בדיוק כפי שהצבא כפוף לדרג הפוליטי - לממשלה ולשר הביטחון, כך המשטרה צריכה להיות כפופה לדרג הפוליטי - לממשלה ולשר לביטחון הלאומי. האנומליה הקיימת היום בין הצבא למשטרה היא לא הגיונית ולא דמוקרטית. הדרג הפוליטי קיבל את אמון מציבור והוא נושא באחריות כלפיו ויתן לו את הדין על הצלחותיו או כשלונותיו. הוא שאמון על האינטרס הציבורי ועל שמירתו והוא שצריך לקבוע את המדיניות, את סדרי העדיפויות ואת אופן הקצאת התקציב למשימות השונות בהתאם לחשיבותן ודחיפותן. אלה כלים בסיסיים והכרחיים למימוש האחריות. אין אחריות ללא סמכות".

סמוטריץ' חותם וכותב: "אני סמוך ובטוח שאיתמר יכתיב מדיניות מקצועית ואחראית ומאחל לו הצלחה רבה במשימה החשובה והקשה שהוא נטל על עצמו - להחזיר את הביטחון האישי לאזרחי ישראל".

באולפן שישי של חדשות 12 נחשף כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, צפויה להתנגד בנחרצות לתיקון פקודת הממשלה. לטענת היועמ"שית, בעוד שהצבא סר למרותה של הממשלה באופן מלא ודרך הפעולה שלו היא הפעלת כוח – המשטרה פועלת מול האזרח, וכי הפעלת כח משטרתי הוא דבר חריג.

השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר הגיב בחריפות: "מתקשה להבין איך היועמ"שית הזדרזה לקבוע עמדה בהצעת חוק שהוגשה רק ביום חמישי. אותה יועמ"שית שאפשרה לעמר בר-לב לקבל החלטות פוליטיות במשרד לביטחון הפנים, ונתנה ידה לכל מהלך דורסני ובלתי חוקי שקידמה הממשלה, כגון מינוי רמטכ"ל ואישור הסכמים מדיניים בתקופת בחירות ועוד, הספיקה לגבש עמדה שלילית בתוך יממה אחת בלבד נגד הצעת החוק שלי".

לדבריו, מדובר בהצעת חוק "שתכליתה העצמתה של הדמוקרטיה הישראלית, והחזרתה של המשטרה לפעול על פי רצון העם. זו הצהרה מאכזבת מאוד של היועמ"שית, שמעמידה בסימן שאלה גדול את עמדותיה המקצועיות".

במזכירות הכנסת הונחה ביום חמישי הצעת חוק חדשה, של איתמר בן גביר ויריב לוין, המגדירה מחדש את סמכויות המשטרה ומעניקה לשר הממונה סמכויות שלא היו מעולם במשטרה, באופן שדומה בהרבה לסמכויות שר הביטחון על צה"ל, כך נחשף בחדשות 12.

לפי הדיווח של עמית סגל, מדובר בחוק בן שני עמודים בלבד המכיל את המהפכה הגדולה מקום המדינה ביחסי הפוליטיקאים והשוטרים: אם עד עתה קבעה פקודת המשטרה שהמפכ"ל הוא שקובע את המדיניות, כעת קובע החוק כי הוא "ינהל את המשטרה בהתאם למדיניות ולעקרונות הכלליים שיתווה השר". בניגוד למצב עד היום, שבו המפכ"ל גיבש את מדיניות המשטרה והסתפק באישור השר, כעת כל החלטה על מדיניות כללית תיקבע מעליו.

עוד דווח ב-N12, כי החוק מחריג מסמכויות השר פתיחה או סגירה של חקירה ספציפית, למשל נגד פוליטיקאים. אולם, לשר תישמר הזכות להתוות מדיניות חקירה והעמדה לדין כללית. כך, לדוגמא, השר הוא שיוכל לקבוע שעל החזקת סמים קלים תיפתח או לא תיפתח חקירה, שתפילה בהר הבית לא תוביל להעמדה לדין או טיפול מחמיר בכל עבירת רכוש בפריפריה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר