90% דיוק

"זוהתה פגיעה!" • צפו: כך הותקפו עשרות מטרות בעזה

עזה כולה 'מרוצפת' בכטמ"מים, כלי טיס מאוישים מרחוק, שאוספים מודיעין 24 שעות סביב השעון. כעת צה"ל מתיר לפרסום תיעודים מפעולות אותם כלי טיס במהלך מבצע 'עלות השחר' (צבא)

משה מנס | כיכר השבת |
כלי טיס בלתי מאויש של צה"ל בזמן מבצע 'עלות השחר' (צילום: דובר צה"ל)

יותר מ-2000 שעות טיסה, למעלה מ-100 גיחות, ועשרות תקיפות: מערך הכטמ"ם, כלי הטיס הבלתי מאוישים, היווה חלק משמעותי בעשייה המבצעית של צה"ל במהלך מבצע "עלות השחר", שהסתיים לפני כשבוע וחצי. המערך פעל במבצע באופן מדויק וקטלני וגבה מחיר כבד מארגון הג'יאהד האסלאמי כשפגע ביכולותיו.

הערב (רביעי) התיר צה"ל לפרסום תיעודים מזמן הלחימה שבהם נראים מתקני טרור מותקפים באמצעות כלי הטיס. כלי הטייס המאוישים מרחוק הפכו בשנים האחרונות לגורם משפיע בפעילות המבצעית בצה"ל. בכל זמן נתון נמצאים הכטמ"מים באוויר ומבצעים משימות איסוף מודיעין, תצפית, תקיפה וסגירת מעגלי אש.

לאחרונה, הותרו לפרסום יכולות התקיפה של כלי הטיס המאוישים מרחוק, באמצעותם סוכלו בשנים האחרונות פעילי טרור ומבוקשים של ארגוני הטרור ברצועת עזה.

תיעוד מתקיפת משגר מרגמה על ידי כטב"ם, בב' מנחם אב (צילום: דובר צה"ל)

עיקר פעילות המערך היא בבסיס חיל האוויר בפלמחים שם נמצאות חלק מטייסות הכטמ"ם של חיל האוויר ויחידת זיק (5252), יחידת כלי טיס מאוישים מרחוק בחיל התותחנים. בבסיס תל נוף שוכנת טייסת כטמ"ם נוספת המפעילה את כטמ"ם ה"איתן". בחודש האחרון נפתחה גם טייסת כטמ"ם חדשה בבסיס חיל האוויר בחצור המפעילה את כטמ"ם ה"ניצוץ", כחלק מהתרחבותו והתעצמותו של מערך הכטמ"ם בצה"ל, והמענה באיסוף מודיעין ויכולות אש לכוחות המתמרנים.

המערך פועל בשיתוף פעולה רב-זרועי עם יחידות המודיעין ומופעל על-ידי מרכזי האש בחטיבות, באוגדות ובפיקודים. בזמן פעילות, המפעילים אוחזים בתמונת המצב לאורך זמן ומקפידים על ביצוע תקיפות באיכות ודיוק למניעת פגיעה בבלתי מעורבים. הפעילות המבצעית של טייסות הכטמ"ם מהווה כ-80% מכלל שעות הטיסה המבצעיות בחיל האוויר.

מפקד בסיס חיל האוויר בפלמחים, תת-אלוף עומרי דור: "עזה כולה 'מרוצפת' בכטמ"מים, כלי טיס מאוישים מרחוק, שאוספים מודיעין 24 שעות סביב השעון. מהמודיעין הזה בפיקוד הדרום, אוגדת עזה, מפקדת חיל האוויר וזרועות נוספות, מפיקים מודיעין איכותי שהופך למטרות וחלק מהמטרות האלה נתקפו הן על ידי מסוקי ומטוסי הקרב בימים האחרונים, וכמובן על ידי הכטמ"מים שלנו, שגם הם חלק בלתי נפרד ממערך התקיפה של צה"ל.

"עולם התקיפה במערך הכטמ"ם הוא מגוון, החל מאירוע כירורגי מאוד של למצוא אדם או משגר בודד ולנטרל אותו מבלי לייצר נזק סביבתי ונזק לאדם אחר. יכולת סריקה וניקוי מצוינת, שמאפשרת תקיפות קרב מאסיביות כמו שאנחנו רואים בתקופה האחרונה, בשנים האחרונות בכלל, ולבצע עדיין תקיפות אגרסיביות עם הרבה מאוד חומר נפץ ומינימום נזק אגבי, חלק מהדבר הזה הוא בזכות מערך הכטמ"ם. לא אחת עצרנו תקיפות מלהתבצע, כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע".

החיילים המפעילים את כלי הטיס מרחוק (צילום: דובר צה"ל)
החיילים המפעילים את כלי הטיס מרחוק (צילום: דובר צה"ל)

קצין תותחנים ראשי, תת-אלוף נרי הורוביץ אומר: "בימים שקדמו למבצע "עלות השחר" יחידת זיק פעלה במרחב הרצועה ונערכה למספר תרחישים מבצעיים. שהגיעה ההחלטה לצאת למבצע יזום, ביצעה מגוון רחב של משימות איסוף ותקיפה החל מסיכול בכירים, השמדת משגרי רקטות ופצצות מרגמה, איתור וסיכול של חוליות תמ"ס שנערכו לשיגור או כאלה שכבר ביצעו ירי לעוטף עזה ולעורף מדינת ישראל. יחידת זיק מתמחה בסגירת מעגלים, חשיפת אויב ותקיפות כחלק ממאמצי ההגנה וההתקפה, היוותה כוח משמעותי במבצעים רבים לאורך השנים ובעלת מורשת קרב ענפה, קיימת למעלה משני עשורים ומיום הקמתה מהווה מודל לשותפות רב זרועית ייחודית בצה"ל".

מפקד יחידת הכטמ"ם היבשתית בחיל התותחנים (5252), סגן-אלוף מ' מוסיף: "יחידה 52 יחד עם שאר טייסות הכטמ"ם במערך, פעלו במבצע "עלות השחר". המבצע איפשר לנו, ליחידה, את היתרון היחסי בחיבור לאוגדת עזה ולפיקוד הדרום, במשימת ההגנה על ישובי העוטף. מערך הכטמ"ם הוא מערך שמומחיותו במשימות הסיוע והתקיפה. כיחידה יבשתית המובילה במבצע הנוכחי את התיאום והמשימות מול אוגדת עזה ופיקוד הדרום, אנחנו פועלים 24/7 כדי להבטיח את ביטחונם של תושבי העוטף ומדינת ישראל. נמשיך לעשות את זה כדי שכולם יוכלו לחזור למרקם חיים תקין ולשגרה המיוחלת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר