"לפנים משורת הדין"

מות קצין המודיעין בכלא | הרמטכ"ל הכריע: איש המודיעין יוכר שמת כחייל

שנה וחצי אחרי שנמצא מת בתאו, הרמטכ"ל החליט להכיר בקצין ת' שמת כחייל, זאת למרות שלא היה נחשב לחייל בשירות פעיל בזמן מעצרו ולכן גם לא נקבר כחייל אלא כאזרח • בהמשך, תבחן האפשרות להכיר בו כחלל צה"ל • הקצין היה עצור בחשד ל"עבירות חמורות" (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

קצין המודיעין ת' שמת בכלא הצבאי לפני כשנה וחצי אחרי שהיה חשוד בפגיעה חמורה בביטחון המדינה. היום (שני) קיבל הרמטכ"ל את המלצות הוועדה לעניין בראשות האלוף במיל' ניצן אלון.

בדובר צה"ל מסרו כי לאורך "השבועות האחרונים, ערכה הוועדה פעולות מקיפות על מנת ללמוד את פרטי הפרשה, את הלקחים שהופקו בעקבותיה ואת דרכי הטמעתם. במסגרת פעילות הועדה, בין היתר, נלמדו דו"חות הוועדות שהוקמו בעקבות הפרשה בראשות תא"ל (מיל') שער ותא"ל (מיל') לוריא, התקיים שיח ישיר עם ראשי ועדות אלה ועם בעלי תפקידים רבים בדרגים השונים בצה"ל ובמשרד הביטחון, נערכו סיורים ביחידתו של הקצין ובבסיס הכליאה הצבאי, התקיים מפגש עם הוריו של הקצין ובאות כוחם, בוצע עיון במסמכים רלוונטים ועוד."

בצבא מוסיפים ואומרים בכל הקשור לעניין הביטחוני והליך תקור והפקת הלקחים שנעשו על ידי אגף המודיעין היה "סדור מקצועי ואפקטיבי".

בכל הקשור לעובדה שהקצין נמצא מת נכתב על ידי הוועדה כי "התקיים תהליך מקיף, יסודי ומעמיק במטרה להטמיע לקחים מהפרשה. תהליך זה כלל פעולות רבות, לרבות תהליכים ארוכי טווח שעודם מתנהלים. הוועדה המליצה לקיים המשך בקרה ומעקב ביחס למערך הכליאה, ביצוע עבודת מטה לבחינת סוגיות הנוגעות למעמדם של כלואים שהשתחררו משירות וממשיכים לשהות בכלא הצבאי, ובחינה נוספת של המענה הרפואי לכלואים בהתאם למאפיינים המיוחדים של מתקן כליאה צבאי".

בכל הקשור למעמד הקצין, למרות שסיים את שירות הקבע שלו חודשים לפני שמת, החליטו כי בשל המקרה הייחודי, החליטו לאפשר את ההכרה בו שמת כחייל ובהמשך לבחון את הנצחתו כחלל צה"ל.

בצה"ל אומרים כי "בהתבסס על מסקנות הוועדה, הרמטכ"ל קבע כי קביעת מעמדו של קא"ב ת' בעת מותו הייתה תקינה ונכונה לנקודת זמן זו. לצד זאת, הועדה ביצעה בחינה נוספת של מעמדו לפנים משורת הדין, זאת לאור הנסיבות הייחודיות של הפרשה, לרבות הימצאותו במסגרת צבאית מיום גיוסו ועד למותו הטראגי במהלך מעצרו, בעת שהוא במשמורת בבסיס כליאה צבאי. הרמטכ"ל קיבל את המלצות הועדה, וקבע כי קא"ב ת' ז"ל יוכר בדיעבד כמי שהיה חייל בשירות בעת מותו."

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר: "מדובר במעשים חמורים, אשר גרמו נזק בטחוני והיו בעלי פוטנציאל לנזק גדול אף יותר. עלינו לוודא שממשים את האמצעים שקבענו למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד, באמצעות שיפור הליכי המיון והשיבוץ, ומנגנוני מעקב ובקרה במהלך השירות הצבאי.

באשר לסוגיית ההכרה בקצין כחלל צה"ל, זוהי סוגיה ערכית מורכבת, אשר מצריכה לערוך איזון בין החומרה הרבה של מעשי הקצין, הנזק הביטחוני שנגרם והעובדה ששוחרר באופן תקין משירות, לבין פטירתו בהיותו תחת משמורת הצבא ובהמשך רציף לשירותו הצבאי, לרבות בקשת הוריו בדבר הנצחתו. ההחלטה התקבלה מתוך תפיסת אחריות מרחיבה של צה"ל כלפי משרתיו וכלפי אלו הנתונים תחת משמרתו, ומתוך גישה מתחשבת המשקללת את הנסיבות הייחודיות ובקשת הורי הקצין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר