
השיחה הזו נקטעה באמצע. "סורי, מתנצל אבל אני חייב לעצור. יש עניין מבצעי, אני חייב לרוץ", אמר רס"ן נ׳, טייס בצוות האוויר של טייסת 133 שתקפה בטהרן. הבנתי אותו. איחלתי לו שיהיה בהצלחה והוספתי תפילה והודיה שרק ימשיך כך. אנו ביום השישי למבצע שהותיר את כל העולם בתדהמה. התקיפות באיראן מתנהלות באופן חופשי וחיל האוויר תוקף את אתרי הגרעין, את מערך הטילים האיראני, משגרים וסמלי שלטון ועוד היד נטויה.
נ' הוא לא צעיר, את הצבא הסדיר סיים לפני תקופה לא קצרה וכעת הוא מילואימניק בחיל. במטוס F15.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
אשמח לשמוע קצת מה אתה יכול לספר, על ההכנות ועל רגע היציאה... שאלתי אותו במסגרת ריאיון מיוחד ל'כיכר השבת'.
"אני השתתפתי במטס הפתיחה הראשון ביום חמישי בערב", הוא מספר "אם אתם חושבים על זה, עצם הטיסה לאיראן והתקיפה באיראן היא כל מה שהתאמנו עליו בשנים האחרונות בחיל האוויר, זה הקצה של הקצה. שוב, המערכה הזו זה כל מה שהתכוננו והתאמנו במשך כל השנים. זה רגע היסטורי ואני נרגש שהייתי חלק. לא דמיינתי שזה יקרה. אבל המציאות הביאה אותנו למלחמת קיום אל מול הגרעין האיראני ונדרשנו לעשות את זה".
מתי אתה מקבל את הידיעה שהנה זה קורה?
"בגדול קיבלנו את הידיעה בבוקר. משם עוברים להכנות, סינכרונים. לראות וללמוד את החומר לטיסה, לעבור על המטרות. אתה הולך למהלך עם עשרות מטוסי קרב, כטב"מים וכלים אחרים. יש הרבה סנכרון סביב הדבר הזה. עשור שלם התכוננו למהלך, וגם רגע לפני יש עוד מה להתכונן וללמוד. כמובן שגם מנסים קצת לישון ולאגור אנרגיה כי אתה מבין שהמטס הזה זה רק התחלה, משם אנחנו נכנסים למערכה. לעוד אירוע ועוד אירוע.
"אני חייב להגיד שאני באופן אישי עד שלא המראתי לא דמיינתי שזה יקרה, חשבתי שמשהו יעצור את זה. אבל בסוף זה קרה ובהצלחה מדהימה. הצלחנו לתפוס אותם לא מוכנים, הישגיים מאוד משמעותיים, הצוות שלי ספציפית תקף טילי טק"ק והצלחנו לפגוע ביכולת שלהם להגיב בחזרה".

כמה שעות הטיסה ומה עושים במהלך כל הזמן הזה?
"זה כמה שעות מהרגע שאתה ממריא עד שאתה נוחת. זו טיסה לא פשוטה דרך סוריה ועיראק, כך שגם ההגעה היא גם בסיכון. איראן היא מדינה ענקית, רק בתוכה יש 30 דקות טיסה מנקודה לנקודה. ועם כל האיומים, הצלחנו להשיג עליונות בצורה שאנחנו מביאים מטוסים כל יום כמה פעמים ולהשמיד את המטרות.
"בדרך הלוך, יש לכל אחד משימות. אתה עובר בשטחי אויב כך שאתה עסוק במשימה, אתה עסוק בתקיפות. כשאתה חוצה קו בחזרה מאיראן לעיראק אז יורדת קצת המתיחות, כשאתה נכנס חזרה לארץ אתה יכול כבר לדבר על הרגע ההיסטורי הזה".
אתה מדבר על האיומים. מה האיומים ומה החששות שהיו לכם שלא קרו בסוריה או תימן. מה הפחד הגדול באיראן?
"איראן היא מעצמה. מדינה עם צבא שהתאמן והתכונן במשך עשרות שנים למלחמה מול ישראל ובמיוחד נגד חיל האוויר הישראלי. לאיראן היה את מערך ההגנה האווירי הכי גדול באזור עם עשרות רבות של מערכות הגנה. ההישג הגדול הוא שהצלחנו בשיתוף פעולה מדהים של חיל האוויר, חיל המודיעין, המוסד וגורמים נוספים, להשמיד בצורה משמעותית את מערך ההגנה האווירית בדגש על מערכות גילוי וטילים נגד מטוסים, כך שסללנו את הדרך עד טהרן.
"באחד הלילות הגעתי עד טהרן, אנחנו לא תמיד מבינים את זה אבל זו עיר ענקית, יש שם מיליוני תושבים. וכשאתה עובר מלמעלה יש תחושת עוצמה. תחושה מדהימה".
מאז שהתגייסת לסדיר לפני לא מעט שנים זה עומד באוויר. איך התחושה לדעת שהנה הדבר הזה קורה ואתה הראשון שעושה את זה?
"מעל 10 שנים שאני מתאמן על התרחיש הזה. גם לפני שאני הייתי מבצעי התאמנו עליו בחיל האוויר. וזה באמת, הגיע הרגע אחרי מלחמה ארוכה שכולנו היינו בה חלק, וזו ההזדמנות אמר להזכיר את החטופים שכולנו מתפללים שישובו הביתה. אבל המלחמה הזו היא הפיק, השיא במלחמה מול מי שרוצה להשמיד אותנו. זה רגע היסטורי שעם ישראל צריך אותי בקצה וזו זכות גדולה להיות חלק".
ראיתי איזו ידיעה שהסינים מעבירים מערכות כאלו ואחרות ושעדיין יש איומים, אתם חוששים מהפתעות?
"תמיד יש חשש, אנחנו לוקחים בחשבון גם הפתעות. אבל אנחנו על האגפים והחילות השונים ערוכים מכל הבחינות גם לאיומים. והמשימה היא הכרחית, אין לנו ברירה אחרת. וצריך להיכנס לסיכון בשביל למנוע את הגרעין ובשביל למנוע תקיפות על אזרחי ישראל".
אתה טייס F15, מה מסווג את המטוסים, לכל מטוס מטרות שונות?
"כל מטוסי חיל האוויר לקחו חלק בתקיפות, לא היה מטוס שנשאר על הקרקע. לכל מטוס יש את היתרונות שלו. לא רק במערך הקרב. יש גם תובלה, תידלוק, חילוץ. מסוקים, מודיעין. כל בכל גיחה ובכל מסע לאיראן יש מעטפת שלימה".

לטנקיסטים יש אמירה ש'האדם שבטנק ינצח'. בחיל האוויר, הסיבה שבחסדי שמים הצלחתם ככה, זה בגלל הטכנולוגיה או בגלל הטייסים. מה הסוד מאחורי ההצלחה המדהימה הזו?
"כל הצלחה היא אחרי עבודה קשה, יזע ודמעות. זה שילוב, גם של האנשים וגם של הטכנולוגיה הישראלית והאמריקאית. אבל חשוב להדגיש שיש כאן מערכת שלמה שעבדה קשה".
ברמת המסוכנות של המשימה זה הדבר הכי קשה שעשית?
"אין כל ספק. זה הדבר הכי קשה ומסוכן שעשינו. טסנו בלבנון, בסוריה, בעיראק. אבל איראן אחרת לחלוטין מכל כך הרבה היבטים. בגלל היכולות שלהם והמרחק מהם ועשינו את זה בהצלחה רבה".
שאלה שעולה בכל שולחן שבת: מה עושים בכל שעות הטיסה ומה עושים כשצריך להתפנות?
"כמו שאמרתי מקודם, יש טיסה רבה בשטח אויב. אתה חייב להיות חד כי דברים יכולים לתפוס אותך בדרך ואתה חייב להיות מרוכז במשימה. יש הרבה הכנות והמודיעין גם זורם בזמן אמת. כשאתה בעיראק אתה פתאום יכול לקבל מטרה חדשה שכטב"ם זיהה. אז אתה מתעסק בנסיעה. אבל בדרך חזור אתה יכול להוריד טיפה דופק. ואם צריך יש פתרונות למי שצריך להתפנות במטוס".
אתה חוזר לארץ ויודע שעשיתם את זה. איך ההרגשה?
"דבר ראשון זו כמובן הקלה גדולה שעבר בשלום, דבר שני תחושת הישג מאוד גבוהה, שמחים שהגענו להישג הזה ופגענו באיום הקיומי על המדינה שלנו. וזה כיף לצאת מהקוקפיט, לפגוש את הצוות הטכני עם חיבוק גדול. אין מרגש מזה".
>> למגזין המלא - לחצו כאן
אני רוצה להמשיך לשוחח עם נ', אבל זה השלב שהריאיון נעצר. "סורי, מתנצל אבל אני חייב לעצור. יש עניין מבצעי, אני חייב לרוץ", הוא אומר, ואני נאלץ לסיים את הריאיון המרתק, בתודה ובתפילה: "הצלחתך היא הצלחתינו, שתלכו ותשובו לשלום. אמן".
0 תגובות