בחסות כיכר השבת: וועידת ההייטק הראשונה לציבור החרדי

קריאה משותפת לשילוב חרדים בהייטק בוועידה ראשונה מסוגה, שהובילה קרן ההון סיכון JVP בוועידה שהתקיימה בין השאר בחסות "כיכר השבת" השתתפו מאות אנשי הייטק חרדים (דיגטל)

השר אלי ישי נואם בכנס (צילום: יח"צ)

מאות נשים וגברים מהמגזר החרדי, מנכ"לי חברות הייטק מהמובילות בישראל, מנכ"לי משרדי ממשלה, אנשי הון סיכון, משקיעים, יזמים וסטארט-אפיסטים חרדים, הגיעו ביום ג' האחרון לרובע המדיה של JVP, בירושלים לוועידה ראשונה מסוגה בישראל, שנועדה לעודד שילובם של חרדים בתעשיית הייטק הישראלית ולתת להם את הכלים להפוך ליזמים מצליחים.

הוועידה נולדה כיוזמה משותפת של קרן הון הסיכון JVP ומייסדה אראל מרגלית [מקום עשירי ברשימת העבודה לכנסת]:, שמזה עשרים שנה תומכים ומלווים יוזמות וחברות הייטק מהארץ ובעולם, יחד עם יזם הייטק החרדי, איציק קרומבי מנכ"ל חברת iSale Global ויו"ר פורום ההייטק החרדי.

ההישג המרכזי של הוועידה בא לידי ביטוי ביצירת חיבור ראשוני בין אנשי הייטק מהמגזר החרדי ויצירת שיתופי פעולה כמו גם קידום המודעות ליזמות בהייטק הקיימת במגזר החרדי.

בוועידה הוצגו נתוני משרד התמ"ת לפיהם: גודלה של האוכלוסייה החרדית מגיע לכ- 650 אלף אנשים המהווים בין 8%- 9% מכלל האוכלוסייה בישראל של האוכלוסייה החרדית. עוד עולה כי שיעור התעסוקה של גברים חרדים הוא 37% בלבד והוא נמוך באופן משמעותי משיעור התעסוקה של גברים חילונים-מסורתיים העומד על כ-80%. בנוסף, שיעור התעסוקה של נשים חרדיות – עומד על ל 49% והוא נמוך נמוך באופן משמעותי משיעור התעסוקה של נשים חילוניות 70%.

נתון מעניין נוסף התייחס לעובדה ש- 65% מדורשי העבודה החרדים מצהירים כי אינם מעוניינים לעבוד בעסקים מעורבים בהם אין הפרדה בין המינים או שרוב העובדים בהם אינם חרדים. לעומת זאת, 95% מהמעסיקים מעריכים שהיעדר הפרדה בין נשים לגברים במקום העבודה מקשה על שילובם של חרדים בעסק וכ-90% מהם מעריכים שלמרבית החרדים כישורים מתאימים לתפקידים שונים בעסק.

אראל מרגלית, מארח הוועידה אמר כי: "כניסתם של החרדים להייטק הישראלי, יכול להיות הזדמנות כלכלית של ישראל ב 10 השנים הבאות".

איציק קרומבי שיזם את הוועידה קרה להקמת חממות טכנולוגיות למגזר החרדי על מנת לאפשר ליזמים צעירים לממש את הרעיונות שלהם ולהקים סטארטאפ ים מצליחים.

המושב הראשון של הוועידה התמקד בהעסקת חרדים בחברות הייטק מובילות בישראל ומנחה המושב, גדי תירוש, שותף בקרן JVP, הדגיש "שרוב החברות עדיין לא הטמיעו קוד התנהגות שהולם את שילוב החרדים בחברות". ישי פרנקל, מנכ"ל מרכז הפיתוח של אינטל ירושלים, התייחס לחסם המרכזי בקרב המעסיקים בארץ: "יש מידה של שמרנות. גם אם המגמה מתרחבת יש מידה גדולה של חששות, שרובם אינם מוצדקים. אפשר להתגבר על כך".

במושב שעסק בגיוס מימון ממשקיעים, פירט פרופ' שלמה קאליש, מוותיקי תעשיית ההון סיכון בישראל, ומייסד קרן ההון סיכון JGV את הכלים הבסיסיים ליזם עם רעיון: "ראשית, צריך לחשוב אם הרעיון יחזיק חברה – לא רק יפרנס משפחה. צריך גם שהרעיון יהיה בר הגנה, כך שהסינים לא יעשו אותו טוב וזול יותר. צריך גם לשאול את עצמך האם אני מתאים להוביל סטארטאפ? והאם אני יכול להיות הקברניט שמוביל את החברה גם בזמן סערה?"

יואב צרויה, שותף ב JVP הדגיש: "יש מגוון מקורות מימון. יזם צריך לשאול את עצמו מה גודל השוק ומה הנכסים שהוא מביא להשקעה. להבין מה הערך של המוצר, מי יכולים להיות שותפים, מפיצים, לקוחות או משתמשים. לא חייבים להציג מוצר שכבר עובד אבל חייבים מפת דרכים שתעזור לנו וליזם להבין איך הרעיון שלו יעבוד".

עמיחי כץ, מנהל תחום חרדים בתמ"ת: "בניגוד למה שקרה עם הערבים שהוגדרו אוכלוסייה מיוחדת, בנוגע לחרדים אין החלטת ממשלה מסודרת. טרם הגענו להחלטת ממשלה ספציפית לנושא וכל תקציב הוא אד-הוק. מקווה שהממשלה הבאה תמצא את הסכומים הלא גדולים שיוכלו לעשות את המפנה בתחום החרדי"

נחום איצקוביץ, מנכ"ל משרד הרווחה: "יש מספיק רשויות. לא צריך להקים רשות מיוחדת לנושא תעסוקת חרדים. צריך לייצר היערכות ממשלתית כוללת שתיתן מענה לסוגיה הזו שיכולה להיות יעד לאומי בשנים הקרובות. זהו מעשה נכון וצודק, הן חברתית והן הכלכלית".

שבוע לפני הבחירות לכנסת ה-19, בכירי המפלגות השונות השתתפו היום במושב פוליטי מיוחד שחתם את ועידת הייטק למגזר החרדי, שהתקיימה ברובע המדיה של JVP בירושלים.

המושב עסק בעמדות המפלגות ביחס לחרדים ושיתופם בחברה. בזה אחר זה, עלו לבמה אלי ישי, יו"ר ש"ס, נפתלי בנט, יו"ר הבית הלאומי , אראל מרגלית, המדורג במקום 10 ברשימת העבודה, הרב שי פירון, מספר 2 ברשימת יש עתיד וקטי שטרית המתמודדת במסגרת הליכוד וכמעט כולם, כאיש אחד, השמיעו קריאה לציבור החרדי להתגבר על חששות ודעות קדומות, ולהשתלב במעגל התעסוקה.

אראל מרגלית, העבודה: "הגיע הזמן לברית עבודה עם החרדים. אין שום סיבה שהם יהיו שותפים לקו הימני הקיצוני. צריך להגדיר מולם ברית עבודה שבמרכזה השתלבות בחברה הישראלית יחד עם קו מדיני שפוי והגיוני. שותפות שתיצור אלפי מקומות עבודה בשנים הקרובות. אי אפשר לעשות שינוי בחברה הישראלית בלי שותפים אבל השינוי בחשיבה לא יכול להישאר רק במגזר העסקי. בעשור הבא ישראל יכולה לקפוץ מדרגה אם האוכלוסייה החרדית תיכנס למעגל התעסוקה. יש כאן הזדמנות כלכלית אדירה. בואו נעשה פחות הון פוליטי מההבדלים שביננו ונתמקד בדברים המשתפים".

אלי ישי, ש"ס: "הספינים התקשורתיים והניסיון להיות האח הגדול במפלגות שנסמכות על שסעים ומנסים לגייס כך מנדטים זו בושה וחרפה. כאדם שרצה להוציא לפועל ולשלב חרדים בעבודה, בנח"ל החרדי או באקדמיה אני אומר לכם – עד היום המדינה לא עשתה צעד אחד ולא הושיטה יד. הייתה רק ביקורת והשמצות. אני אומר זאת כשר וכחבר ותיק בקואליציה, שנאבק בכל הממשלות בנושא הזה. תפסיקו לתקוף ותתחילו לעשות. המדינה התעוררה מאוחר מדי בעקבות העשייה שלנו בש"ס. הציבור החרדי גדל, אני מאחל זאת גם לחילונים, אבל תנו להם להתפתח על פי הנורמות שלהם ובסגנון שלהם – בצבא, באקדמיה וגם בהכשרה המקצועית".

יואל חסון, התנועה: " אלי ישי כנראה חי בברוקלין, שם כולם עובדים. כאן בישראל, רוב הציבור שלו לא שותף לכלכלה ולא חולק בנטל. אנחנו לא נגד הציבור החרדי ולא נגד הדת. אנחנו מאמינים שהחברה הישראלית קטנה, ויש נטל – לא רק צבאי, נטל חברתי וכלכלי שהאוכלוסייה צריכה לשאת בו, והחרדים הם חלק מזה. לימודי הליבה, למשל, הם תנאי קריטי. רק כך נוכל להיות שותפים. אני מבין שגדולים בתורה צריכים ללמוד. השאלה היא האם מי שרוצה ללמוד ולעבוד – האם המנהיגים מאפשרים לו את זה? אלי ישי חי בעבר. החרדים, רובם, כבר לא מדברים כמו אלי ישי. הם רוצים לצאת ממעגל העוני ומהעדר ההשכלה".

הרב שי פירון, יש עתיד: "צריך לחשוב איך ישראל תמשיך להתנהל כחברה משותפת ולא כקהילות נפרדות. אני רואה סכנה עצומה שכל קהילה רואה את המדינה דרך החור של הגרוש. אם החרדים ישותפו בהייטק ישראל תהיה יהודית יותר כי רק המצוינים ביותר ילכו ללמוד. אסור שבית מדרש יהיה מקום שהולכים אליו כדי לא להיות במקום אחר. אנו קוראים לחרדים כי אנו זקוקים להם; על המנהיגים החרדים להפסיק להתייחס למדינת ישראל כאוייבת התורה. המנטליות שלהם פגעה ביהדות כי יש דור שלם של מתוסכלים. הגיע הזמן לחבר לעם אחד".

נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי: " אני מאוד נרגש להיות כאן כי לא ידעתי שיש יזמים או יזמיות מהמגזר החרדי. הייתי מנכל בהייטק ואני מודה – אם נכנס חרדי בדלת סיכוייו קטנים יותר מחילוני או חובש כיפה סרוגה. אני קורא למנכלים בהייטק: תדאגו לחברות שלכם ואל תהיו פראיירים – תעסיקו חרדים. הם יעשו עבודה נהדרת. הכדור אצלנו".
בנט, שמתכוון לפעול ליצירת אפליה מתקנת לחרדים בשוק העבודה, ובכך לסייע לחרדים שמבקשים להשתלב בשוק התעסוקה, נשא דברים חמים במהלך הכינוס, כאשר הקהל מצידו גילה קשב רב לדברים לאור ההבנה כי בנט צפוי להיות גורם משפיע ומשמעותי בכנסת הבאה כמו גם היותו בעל חברת חברת הייטק לשעבר.

נפתלי בנט פנה למנכ"לים בחברות ההייטק וקרא להם להעסיק חרדים בחברות שבניהולם. "אם אתם רוצים את טובת החברה שאתם מנהלים, הייתי ממליץ לכם להעסיק חרדים. מדובר בעובדים ערכיים ומצוינים".

"החברה הישראלית יש לה הרבה מה ללמוד מאחינו החרדים. יהדות, חסד, דרך ארץ וערבות הדדית. אני תמיד נדהם לראות איך אנשים שאין להם עוזרים לאנשים שבמצב עוד יותר קשה מהם".

בנט פנה למנהלי החברות לבל יתייחסו לסטריאוטיפים על החרדים "ברגע שאתה פוגש בני אדם, שלא דרך הכותרות, אתה רואה שהם אנשים טובים וערכיים. קיצוניים ישנם תמיד בשוליים ובכל חברה, אל לנו להסתכל בשוליים".

ליזמי ההייטק החרדיים אמר בנט: "אני מתרגש להיות פה איתכם היום, ומגיע לכם יחס של כבוד על היוזמה.

ההייטק במגזר החרדי התפתח משמעותית במגזר החרדי בשנים האחרונות. אלפי חרדים כבר עובדים כיום בתחום ההייטק בריכוזים החרדיים. אנחנו נסייע לפתח יוזמות שכאלה, ונעניק סיוע לראשי רשויות שיבקשו לקדם את תעסוקת החרדים".

קטי שטרית, הליכוד: " לצערי קיימת בורות לגבי כל מה שנעשה בממשלה הזו והקודמת בנושא שילוב החרדים. הייטק לחרדים – לפני כמה שנים זה נשמע הזוי. היום לא – בזכות עשייה של הממשלה כמו מסלולי הכשרה של משרד התמ"ת. אפשר לעבוד ביום וללכת לכולל בערב".

כ- 400 איש מרביתם חרדים וחרדיות מזרמים שונים, השתתפו היום בוועידת ההייטק הראשונה למגזר החרדי, שהתקיימה ברובע המדיה של JVP בירושלים. הוועידה היא יוזמה משותפת של קרן הון הסיכון JVP ופורום ההייטק החרדי, בראשות היזם החרדי איציק קרומבי, והיא נועדה ליצור חיבור ראשוני בין אנשי הייטק מהמגזר החרדי, לעודד יזמות ויצירת שיתופי פעולה וכן לקדם מודעות ליזמות ההייטק במגזר החרדי.

הוועידה כללה חמישה מושבים: תעסוקת חרדים – החסמים והפתרונות מניסיונן של חברות מובילות; סיפורי הצלחה של יזמי הייטק חרדים; פאנל משקיעים - איך לגייס כסף? פאנל של מנכ"לי משרדי ממשלה על שילוב חרדים בהייטק והיא ננעלה במושב פוליטי בהשתתפות ראשי ובכירים מהמפלגות השונות.

אודות קרן JVP

קרן JVP אחת מקרנות ההון סיכון המובילות בישראל ובעולם, שנבחרה לאחרונה, על ידי חברת המחקר Preqin כאחת מעשר קרנות הון הסיכון בעלות הביצועים העקביים הטובים ביותר. הקרן הוקמה בשנת 1993 ע"י ד"ר אראל מרגלית, ומנהלת 8 קרנות הון סיכון בסך הון כולל של למעלה מ - 900 מילון דולר. במהלך שנות פעילות הובילה הקרן 24 אקזיטים וביניהם כמה מהאקזיטים הבולטים ביותר בתעשיות ההון סיכון הישראלית. בין האחרונים שבהם נמנים ההנפקה ומימוש קליק טכנולוגיות הנסחרת היום בשווי של למעלה מ – 2 מיליארד דולר ומכירת חברת האחסון המהפכנית XtremIO לענקית האחסון EMC במאי 2012 בתשואה משמעותית תוך שנתיים וחצי. הקרן שוכנת ברובע המדיה של JVP (JVP Media Quarter) בירושלים הממוקם במתחם בית המדפיס הישן, ומאגד בתוכו חזון של יזמות עסקית, חברתית ותרבותית. ברובע המדיה פועלת גם החממה הטכנולוגית של הקרן, JVP Media Labs המשקיעה בחברות בשלבים מקודמים בתחומי המדיה, סייבר, ואחסון. במתחם שוכנות גם שתי היוזמות החברתיות של JVP – הזאפה ירושלים במעבדה ו"בקהילה" פרויקט קהילתי הפועל ב – 16 בתי ספר בירושלים.

נפתלי בנט יו"ר הבית היהודי
הפאנל
אראל מרגלית
השר אלי ישי נואם בכנס
ח"כ יואל חסון
הרב שי פירון נואם בכנס ההייטק החרדי
נפתלי בנט עם מארגני הועידה
נפתלי בנט יו"ר הבית היהודי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר