דרך חדשה

אוטונומ-בוס: האוטובוס האוטונומי כובש את העולם | סקירה מיוחדת

בעולם, ובשנים האחרונות גם בישראל, פועלים לפתח ולקדם את מערך התחבורה הציבורית, ולהכניס לסל הכלים את האוטובוסים האוטונומיים, בתקווה שאלו יחליפו בעתיד את כלל האוטובוסים ה'אנושיים' | האם  האוטובוסים האוטונומיים אכן יחליפו את הנהגים, והאם הם בטוחים לנסיעה? יצאנו לדרך (מגזין כיכר)

שמאי צוק | כיכר השבת |
רכב אוטונומי | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בשבוע האחרון, נרשמה עליית מדרגה דרמטית בתחום התחבורה האוטונומית בישראל, כשבעיר נהריה החל לפעול קו 5. מבחוץ הוא נראה 'תמים' ככל הקווים - אך למעשה מדובר באוטובוס אוטונומי. האוטובוס נוסע במסלול מוגדר של כשמונה קילומטרים ומוגבל במהירות עד 50 קמ"ש. האוטובוס החשמלי יכול לנסוע עד 200 קילומטרים בטעינה אחת, הוא מסוגל להסיע עד 32 נוסעים ואף מצויד ברמפה חשמלית לנגישות נוסעים בכיסאות גלגלים.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

האוטובוס מצויד ב-8 מצלמות הקולטות את כל האובייקטים שמסביב לאוטובוס; הולכי רגל, רכבים בתנועה, רכבים בחניה ועוד. הוא עובר באזורים מרכזיים בעיר, מתמודד עם כיכרות, הולכי רגל וכלי רכב אחרים ותנאי מזג אוויר שונים, מה שמאפשר למערכת האוטונומית להתנסות במגוון מצבי דרך ותנאים.

מדובר בניסוי ראשון מסוגו של אוטובוס אוטונומי בכביש ציבורי בישראל, הנערך ע"י החברה הישראלית Imagery (חברה טכנולוגית המפתחת פלטפורמת נהיגה אוטונומית) בשיתוף עם חברת 'נתיב אקספרס' ומהווה חלק ממיזם משותף של משרד התחבורה ורשות החדשנות. הניסוי יצא לדרך לאחר קבלת אישור מרשות החדשנות.

בשלב הראשון של הניסוי, האוטובוס מלווה במפעיל בטיחות היושב ליד ההגה אך לא מתערב בנהיגה. בשלבים מתקדמים יותר, מתוכנן להפעיל את הקו באופן אוטונומי לחלוטין, ללא מפעיל מלווה (אוטונומי רמה 4) ולאפשר עליית נוסעים. כדי לאשר את האוטובוס לשימוש סדיר, על האוטובוס לעבור 100,000 קילומטר אוטונומי.

האוטובוס האוטונומי ברחובות נהריה (צילום: חברת אימג'רי)

אין זו הפעם הראשונה בה עולה אוטובוס אוטונומי על הכביש בישראל. כבר בינואר 2023 החל לפעול אוטובוס אוטונומי ברחבי בית החולים שיבא - תל השומר לרווחת ציבור הנוסעים, כחלק ממערך היסעים בשטח בית החולים.

הניסוי התבצע באמצעות חברת נתיב אקספרס וחברת Imagry (ישראל) - כשלב הראשון לניסוי שהיום מתקיים בנהריה, כאשר שטח בית החולים מהווה מעין 'עיר קטנה' על שלל האובייקטים בתוכה.

האוטובוס האוטונומי בשיבא (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של חברת Imagry)

ראשית התהליך

ביולי 2022 הציגו משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, חברת נתיבי איילון ורשות החדשנות, קול קורא לתאגידים בעלי רישיון להפעלת קווי תחבורה ציבורית סדירים יחד עם תאגידים המפתחים כלי רכב עצמאיים, שביכולתם לבצע ניסוי ושילוב של אוטובוסים עצמאיים בקווי שירות של תחבורה הציבורית, להגיש בקשה לקבלת מענקים בתוכנית לביצוע ניסויים והדגמות בישראל במסגרת המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית.

במסגרת המכרז, נבחרו ארבע קבוצות שיבצעו ניסויים בהפעלת אוטובוסים אוטונומיים בישראל. כאשר המטרה היא שבסיום הניסויים יתחילו מפעילי התחבורה הציבורית להפעיל את קווי השירות האוטונומיים באופן מסחרי. במסגרת הפיילוט, הקבוצות הזוכות יפעילו שירות תחבורה ציבורית-עצמאית בדרכים ציבוריות, לרבות הסעת נוסעים, לאחר שיבצעו שורה של ניסויים בשדה ניסויים ובשטחים תפעוליים, ויגיעו להיתכנות טכנולוגית ביצועית ובטיחותית.

הזוכות היו: קבוצה הכוללת את חברת מטרופולין, חברת G. Motors, חברת Karsan (טורקיה), חברת Adastec (מישיגן, ארה"ב), חברת Applied Autonomy (נורווגיה) וחברת Ottopia (ישראל), קבוצה הכוללת את חברת אגד וחברת טכנולוגיה צרפתית שזהותה לא נמסרה, קבוצה הכוללת את חברת דן, חברת Via (ישראל), חברת EasyMile (צרפת), חברת Enigmatos (ישראל) וחברת Ottopia (ישראל), וקבוצה הכוללת את חברת נתיב אקספרס וחברת Imagry (ישראל).

אולם מכל ארבעת הקבוצות נשארה רק הקבוצה האחרונה, של חברת נתיב אקספרס וחברת Imagry, שהפעילה את הפיילוט בבית החולים שיבא - תל השומר וכיום בנהרייה.

אוטונומי בעולם

בסקוטלנד פועלת מ-2023 תוכנית CAVForth, המהווה פיילוט לפיתוח שירותי אוטובוסים אוטונומיים להובלת נוסעים בבריטניה. מסלול האוטובוס הראשון של התוכנית, שירות החנייה והסעות AB1, מופעל על ידי חברת התחבורה של סקוטלנד בתדירות של 20 דקות בין פארק אדינבורו לבין אתר Ferrytoll Park and Ride דרך Forth Road Bridge.

הפרויקט הוגדר על ידי ממשלת בריטניה כשירות האוטובוסים האוטונומיים הציבוריים בגודל מלא הראשון בעולם, ויועד להסעת כ-10,000 נוסעים מדי שבוע. השירות משתמש בצי של חמישה אוטובוסים חד-קומתיים Enviro200AV של חברת Alexander Dennis הבריטית שנבנו בעלי רמה אוטונומית 4, כלומר נהג נוכח באוטובוס כל הזמן אך אינו צריך לשלוט באוטובוס בשירות סדיר. 

דגם Enviro200 של חברת Alexander Dennis הבריטית (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של חברת Alexander Dennis)

אך לא רק סקוטלנד בתחום, בעשור האחרון החלו ניסויים ואף נסיעות תדירות, בסין, קוריאה הדרומית, סינגפור ודובאי, ברלין ועוד. בעולם פועלות מספר רב של חברות המתמקדות בפיתוח וייצור כלי תחבורה אוטונומיים כמו Golden Dragon ,WeRide ,Ohmio הסיניות EASYMILE וNAVETTY הצרפתיות, Karsan הטורקית, Alexander Dennis הבריטית ועוד.

האוטובוס האוטונומי של WeRide הסינית (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של WeRide )
האוטובוס האוטונומי של EASYMILE בצרפת (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של EASYMILE)

אתגרי בטיחות

לצד ההתפתחות המואצת בתחום, ישנן שאלות ובעיות שעדיין לא באו על פתרונן.

בטיחות הנוסעים: במספר מקרים, במהלך תקופות הניסיון, נפצעו מספר נוסעים עקב בלימה פתאומית של האוטובוס, לאחר ש"זיהה" אובייקטים בכביש הדורשים בלימה מיידית - אובייקטים שכלל לא היו בכביש.

בטיחות מפני התקפות סייבר: החשש מפני השתלטות גורמים עוינים על מחשבי הרכב, מעורר חלחלה בקרב העוסקים בתחום. האסונות שעלולים לבוא בעקבות פרצות הגנה שכאלה, עלולים להיות קשים מאוד. האוטובוס האוטונומי בארץ מוגן בחומת הגנה על מערכות האוטובוס, ונדרש לעבור תחת הביקורת של אגף הסייבר במשרד התחבורה.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

שאלות כאלו ואחרות, הן הגורמות לכך שהתחום עדיין נשאר על אש נמוכה ובעיקר בתחבורה פנים עירונית ולנסיעות קצרות בלבד. גם בפרוייקטים התחבורתיים בעולם, המפעילים תחבורה חכמה, פוקחים עין על התהליך ומתקדמים אט אט בהדרגה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות