

פרויקט הרובוט האנושי השאפתני של טסלה, אופטימוס, חווה לאחרונה עיכובים משמעותיים וקשיים טכניים שהובילו להשעיית קו הייצור מאז אמצע יוני. דווחים מהשבועות האחרונים בארה"ב מעלים כי ייצור הרובוטים רחוק מלעמוד ביעדים שהציב אילון מאסק - 5,000 רובוטים עד סוף השנה - כאשר בפועל? עד כה יוצרו רק כמה מאות יחידות.
תקלות טכניות חוזרות ונשנות
עיקר הבעיות נוגעות להנדסה: המנועים בפרקי הידיים מתחממים, חיי הסוללה קצרים מהמובטח, וגפיים כמו הידיים והאמות "תקועות" בפיתוח עם חסרונות בנשיאת משקל ובאמינות. גוף הרובוטים נערם במחסנים, ורבים מהם מחכים לידיים תקינות. טסלה נאלצת לנסות מספר פתרונות ולחפש ספקים שונים, ועד כה השגת הידיים נותרה צוואר בקבוק שמאט משמעותית את ההתקדמות.
דמויות ציבוריים והפסקות מביכות
גם ההדגמות שנעשו לציבור חשפו עד כמה הרובוט עדיין לא בשל: בסניף הדיינר החדש של טסלה בלוס אנג'לס, אחד הרובוטים נכשל כשאמור היה להגיש פופקורן ו"נתקע" מול הלקוחות – למרות שהיה מתופעל מרחוק באופן טלפוני ולא עצמאי מלא.
הפסקת ייצור ורענון תכנוני
למרות שטסלה הספיקה להרכיב כמעט 1,000 יחידות עד מאי, בעיות מצטברות אילצו אותה להקפיא את הייצור ביוני ולצאת לתהליך רענון ועיצוב מחדש שעלול להתארך מעבר לשני חודשים. הזמנות מרכיבים מספקים בסין הופסקו גם הן, ונראה כי השגת היעד השאפתני לשנת 2025 אינה ריאלית.
חילופי הנהגה וחיכוכים
הבעיות הטכניות לא הגיעו לבד: עזיבת מילאן קובץ', ראש הפרויקט מאז 2016, יצרה "ריק הנהגתי" בעיצומו של המשבר. אליו הצטרפו עזיבות בכירים נוספות בתקופה האחרונה, ולהובלת אופטימוס מונה כעת אשוק אלוסוואמי, שהיה אחראי על תחום התוכנה והבינה המלאכותית בחברה. הפתיחות בידיות וחשש מהדלפות של זכויות לקניין רוחני רק מוסיפים חוסר ודאות לעתיד הפרויקט.
לחצים פיננסיים ודחיית לוחות זמנים
בעקבות לחצים כלכליים גוברים על טסלה, שמדווחת על ירידה של 12% בהכנסות ו-16% ירידה במכירות רכבים ברבעון האחרון, אילון מאסק התריע בפני משקיעים על תקופה מאתגרת והפנה את תשומת הלב לתחומים החדשים – מכוניות אוטונומיות ורובוטים – אך כעת הוא נזהר ומדבר על "שאיפה סבירה" לייצר מיליון אופטימוסים בשנה בתוך חמש שנים, ולא הבטחה. היעדים המקוריים ל-2025 כבר הוגדרו מחדש, והייצור המשמעותי של הדגם המעודכן נדחה לפחות לתחילת 2026.
0 תגובות