המוזיקה היהודית, על גווניה הרבים, עוברת בשנים האחרונות תהליכי התפתחות ושינוי משמעותיים. לצד השמירה על המסורת והניגונים העתיקים, צצים אמנים חדשים המביאים עמם קולות רעננים, סגנונות מגוונים ופרשנויות אישיות. אחד מהם הוא דודי פרישמן, יוצר וזמר ששמו הולך לפניו, במיוחד לאחר השתתפותו הבולטת בתוכנית הכישרונות המוזיקליים "הקול החדש". בראיון מקיף באולפן "כיכר השבת", פרישמן חושף את עולמו המוזיקלי העשיר, את תפיסותיו הייחודיות לגבי יצירה ותחרות, ואת שליחותו החינוכית-טיפולית בקרב נוער מתמודד.
המסע המוזיקלי: מילדות ועד בשלות מאוחרת
דודי פרישמן אינו שם חדש בנוף המוזיקה היהודית, אך בשנים האחרונות הוא זוכה להכרה רחבה יותר. בראיון, הוא מספר על מסע מוזיקלי שהחל כבר בילדותו, כשהיה סולן במקהלות והשתתף בהרכבים מוזיקליים שונים. עם זאת, רק בשנים האחרונות, כשהוא כבר אב לילדים, החליט פרישמן להוציא את יצירותיו לאור באופן רשמי. "לא ידעתי באמת שאני יודע לכתוב, לא ידעתי שאני יודע להלחין, כאילו פשוט התחלתי, וקיבלתי פידבקים טובים, אז המשכתי," הוא מציין בפשטות, ומדגיש את הגילוי העצמי המאוחר של כישרונותיו כיוצר.
פרישמן יוצר כבר כ-15 שנה, ומזה כשמונה שנים הוא מוציא מוזיקה באופן פעיל. נקודת המפנה הגיעה מתוך הבנה ש"אם לא עכשיו, אימתי?" – תחושה של דחיפות אמנותית שהובילה אותו להפוך את התשוקה למוזיקה לקריירה של ממש. אחד משיריו המוקדמים והבולטים, "זיכרון ישן", זכה לתהודה רבה.
השתתפותו של דודי פרישמן בתוכנית הכישרונות "הקול החדש" העניקה לו חשיפה משמעותית לקהל רחב יותר. הוא הגיע עד לרבע הגמר, וחווה על בשרו את ההשפעה של תוכנית כזו על אמנים, "מזהים אותי פתאום ברחוב", הוא אומר בחיוך.
אף על פי שהתוכנית סיפקה לו פלטפורמה חשובה, פרישמן מביע עמדה מורכבת לגבי תוכניות תחרותיות במוזיקה. הוא אינו מאמין בתחרותיות כערך עליון, ומדגיש את חשיבותה של הבשלות האמנותית. "אני לא מאוד מאמין בתוכניות האלה. אני מאמין ביצירה בזה שבן אדם... צריך שתהיה לו בשלות," הוא מסביר. לטענתו, לו היה משתתף בתוכנית לפני שנים, היא הייתה עלולה להזיק לו, שכן רק כעת הוא חש בשל מספיק להתמודד עם הלחצים והתחרותיות ומדגים זאת בכך שלאחר הדחתו, הוא שמח בכנות בהצלחתו של המתמודד השני ואף יזם שיתוף פעולה עמו ועם משתתפים נוספים מהתוכנית.
מטרתו העיקרית בהשתתפות בתוכנית הייתה להשמיע את המוזיקה שלו לקהל רחב, והוא חש שהשיג מטרה זו. "באתי בסוף להביא את המוזיקה שלי...".
הפער בין המראה לקול?
אחד ההיבטים המרתקים באישיותו האמנותית של דודי פרישמן הוא סגנונו המוזיקלי הייחודי, שלעיתים עומד בניגוד למראהו החיצוני המסורתי. פרישמן מסביר כי הוא "אוהב המון המון סגנונות מוזיקליים," וכי גדל על מגוון רחב של השפעות, כולל מוזיקה ישראלית, רוק ישראלי ובינלאומי, לצד אמנים חסידיים כמו אברהם פריד ומרדכי בן דוד.
הוא מדגיש כי יצירתו אינה תמיד תואמת את הציפיות המקובלות מהז'אנר החסידי. עם זאת, הוא מספר כי דווקא בקהילות חסידיות סגורות, שם לכאורה יצירתו הייתה אמורה להתקבל בפחות הבנה, הוא זכה להצלחה הגדולה ביותר. "ההופעות הכי טובות שלי היו בחסידויות הכי סגורות," הוא חושף, ומסביר כי עבור הקהל שם, המוזיקה שלו היוותה "יציאה מהקופסה" ונתנה להם פורקן ושמחה.
שליחות חינוכית-טיפולית: חיבור לנוער מתמודד
מעבר לקריירה המוזיקלית שלו, דודי פרישמן עוסק גם בהוראת מוזיקה ובטיפול באמצעותה בבתי ספר לנוער מתמודד. עבודה זו חושפת פן נוסף באישיותו – יכולתו ליצור חיבור עמוק ואותנטי עם בני נוער הנמצאים במצבי קושי. הפרישמן מסביר כי הסוד טמון בפשטות ובחוסר התנשאות. "עם נוער שהוא מתמודד... חייבים לבוא בלי כפפות ובלי החליפה... אלא באמת לראות את הבן אדם ולבוא ככה," הוא מדגיש.
הוא מאמין כי היכולת שלו להכיר סגנונות מוזיקליים מגוונים, יחד עם כישרונו האישי, מסייעים לו בעבודה זו. אך מעל הכל, הוא מציין את החשיבות של גישה כנה ואמיתית. "אם באמת מישהו מתנשא, מרגישים את זה ברגע שהוא נכנס לחדר, מרגישים את זה," הוא אומר, ומדגיש כי נוער מתמודד רגיש במיוחד לזיוף. פרישמן חושף כי הוא עצמו עבר חוויות דומות בחייו, מה שמאפשר לו להזדהות עם בני הנוער ולדמות את עצמו למקומות שהם נמצאים בהם, ובכך ליצור קשר משמעותי.
מבט לעתיד: סינגל חדש וגישה אמנותית מבשילה
לקראת סיום הראיון, דודי פרישמן מספק הצצה לעתיד הקרוב, עם סינגל וקליפ חדשים העומדים לצאת בקרוב - "למעלה". הוא חושף כי בניגוד לעבר, אז נהג להוציא שירים ב"בהילות" מסוימת, הפעם מדובר בתהליך ארוך ומבושל יותר. השיר החדש מוכן כבר שנתיים, והקליפ נמצא כעת בשלבי עריכה. "דווקא השיר שאני מוציא עכשיו... כבר מוכן לפני שנתיים... ואני אוהב אותו," הוא אומר, ומציין כי הוא מקבל עליו פידבקים חיוביים עוד לפני יציאתו הרשמית בשל הביצוע שלו ב"קול החדש".
גישה זו משקפת בשלות אמנותית עמוקה יותר, שבה פרישמן אינו ממהר לפרסם, אלא ממתין לזמן הנכון ולחיבור פנימי עמוק יותר ליצירה.
צפו בראיון המלא ובביצוע הלייב באולפן:
0 תגובות