מאמע לשון

הכירו: זו השפה הסודית בעסקים שרק חרדים מבינים

מ'מקח טעות' ועד 'נישט שעבאס גירעט' • יש שפה שרק חרדים מבינים בעת 'מקח וממכר' • לרגל וועידת כיכר השבת לצרכנות חרדית אנו חושפים לכם כמה מושגים סודיים (כוחות השוק)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
מה זה צווי דינים? (צילום: שאטרסטוק)

אם תבואו לחנות שקניתם בה מיקרוגל ותגידו למוכר 'תקשיב, זה היה 'מקח טעות', אני רוצה להחזיר את המיקרוגל', רוב הסיכויים שהוא לא יבין מה אתם רוצים ממנו. יש שפה שרק חרדים מבינים בעת עשיית עסקים.

עכשיו, לקראת וועידת כיכר השבת בשיתוף בני מורן כוחות השוק, שתעסוק בצרכנות חרדית, ובגלל שיש לנו מצב רוח טוב, נפענח עבורכם את השפה הזאת כשאנו לא מתחייבים שתבינו את כל הניואנסים לעומק. אבל עדיף לדעת קצת מאשר לא לדעת כלום.

ככה תבואו מוכנים יותר לעסקים עם חרדים:

אל תמכור לי לוקשין

ביטוי שבא להגיד: "אל תערבב אותי". אני מבין בנושא הזה יותר טוב ממך ונראה שאתה מנסה שאתה סתם מנסה למכור לי משהו לא שווה בעליל. 'אחיו של' אל תמכור לי לוקשין הוא: "אל תמכור לי תותין".

בכמה תפוזים תמכור לי את זה?

כיוון שבשבת אסור לדבר על כסף משום 'עובדין דחול', אבל ב"ה אנחנו העם היהודי לא יכול שלא לעשות 'ביזנעס' בשבת – אז במקום להגיד 'כסף', אומרים 'תפוזים', או 'חלות'.

אז בכמה תפוזים אתם רוצים את הרכב?

גם אני רוצה להגיע לוועידה הכלכלית של כיכר השבת >>>

ידוע הסיפור על היהודי שהעמיד את הרכב שלו למכירה וניגש אליו חברו הטוב בתפילת השבת בלילה וביקש לקנות את הרכב. אמר לו המוכר "נישט שאבעס גירעט, אני מוכר אותו בעשרים אלף שקל". ענה לו חברו הטוב שזה יקר מדי והוא יחשוב על זה. למחרת אחרי קריאת התורה הוא הגיע למוכר וביקש ממנו לקנות את הרכב. ענה לו המוכר: "נישט שאבעס גירעט, הרכב כבר נמכר"...

נו, שוין

בתרגום לעברית – נו שיהיה. נאמר בדרך כלל לאחר הבנה כי זה הכי הרבה שאני אצליח לקבל ממך על העסקה ולכן, נו, שוין. בוא נסגור את העסקה בסכום הזה.

מויחל טויבעס

ביטוי ל'אל תעשה לי טובות, אסתדר לבד'. לדוגמה: ביקשתם מחבר לקנות לכם מוצר כלשהו בחנות והוא רוצה הררים של דברים בתמורה, זה בדיוק הזמן להגיד לו: 'עזוב, מויחל טויבעס'.

צווי דינים

בתרגום לעברית – שני דינים שונים. כאשר לקוח שם לב שלאחד אתם עושים מחיר גבוה על המוצר ולשני מחיר נמוך, על אותו מוצר. מה שעלול להוביל אותו לזעקה: "מדוע אתה עושה צווי דינים?"

אנדערע זאך

כשהלקוח לא יכול להסתיר את התפעלותו מהמוצר הוא עלול לפלוט: "וואי, זה אנדערע זאך" – דבר אחר, משולם ביותר.

'א שיינא אתרוג'

זה המשך לסעיף הקודם. כשלקוח יראה מוצר מושלם הוא יגיד: "א שיינא אתרוג", זהו אתרוג מושלם. נגזרת מכך שכל חרדי מצוי מחפש שעות לפני חג סוכות את האתרוג הכי מהודר שאפשר.

מי הולך להגיע לוועידה הכלכלית של כיכר לציבור החרדי? >>>

יש לכם עוד ביטויים עסיסיים שרק חרדים מבינים בעת עסקים? כתבו לנו בתגובות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר