תוכן גולשים: דירה חובה לילדים? זו סחיטה באיומים

גולש מגיב למאמרו המסעיר של הרב יצחק בלומנטל: "מעולם לא נתקלתי באדם שאין לו מה לומר והוא עושה זאת בצורה כה מביכה. זו דמגוגיה. אין ספק שהורים רוצים ומסייעים לילדיהם. אך מכאן ועד הצדקה גורפת לתופעה הפסולה הזו של "סחיטה באיומים" (כי אם לא, בתך לא תמצא שידוך) אין שום בסיס והצדקה"

sbh1 | כיכר השבת |

תגובה נסערת לטורו של בלומנטל אודות סוגיית דירות ללומדי תורה.

מר בלומנטל הנכבד!

מעולם לא נתקלתי באדם שאין לו מה לומר והוא עושה זאת בצורה כה מביכה. לא אישית כמובן, אלא לעצם הטקסט שהעלית בנושא הדירות לאברכים לומדי תורה.

כי 6 הטענות שהעלית בטוב טעם, הוצגו בצורה מהותית, נכונה ובעיקר מעיקה. התשובה בת המשפט האחד, לעומת זאת, אינה מהווה אפילו לא בסיס כלשהו כתשובה הולמת לאי-מי מן הטענות הכבדות.

"כי לימוד התורה הוא ערך עליון" – זו פשוט דמגוגיה שאין מאחוריה כלום. בוודאי, כולנו יודעים שלימוד התורה הוא ערך עליון, אך האם בשל כך (ואני חוזר לטענות שהתייחסת אליהן בדבריך):

א) על החתן להתעלם מן המשנה המפורשת באבות של "פת במלח תאכל"? הרי גם זו אותה תורה עליה אתה מצביע כערך עליון. מה קרה פתאום לערך העליון הלז של "מים במשורה תשתה"? פתאום מותר לדורות להשתנות...

ב) למה שהאבא יזנח את אותו לימוד תורה שהוא "ערך עליון" בוודאי עבורו ממש כמו החתן הצעיר. האם אצל החתן הערך הוא יותר עליון מאשר אצל האב? ומה עם "וחי בהם" – ולא שימות בהם? התקף לב מגיע לאבא הלא-צעיר שצריך להתרוצץ וללוות גמ"חים?! אה, ויש עוד "ערך עליון" ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. על כך לא מצווה החתן או אביו העגום?

ג) בוודאי שזהו מצע בלתי הגיוני שאדם יחתן 10 צאצאים ולא את עצמו בלבד. זה כבר לא "ערך עליון" אלא חשבון פשוט והגיוני!

ד) הנותן עיניו בממון, כאן אני כבר לא מדבר על "ערך עליון" אמיתי, אלא על "ערך עליון" מדומה. מצב בו הממון הפך לערך עליון במקום התורה. הפך לקרדום לחפור בו. לחפור ל"ע את הקבר של המחותן...

ה) ואכן, בשם אותו "ערך עליון" לעניים אין זכות חתן את בנותיהם. כן, אתה בעצמך מאמין שזהו הערך העליון אותו מנחילה התורה אשר מזכירה שוב ושוב: "וחי אחיך עמך"?

ו) לא כל אחד צריך ללמוד! מה לעשות שזהו ערך עליון אותו קבעה כבר הגמרא בהבהירה כי "רבים ניסו" כרשב"י ולא עלתה בידם, ואילו אחרים עשו כרבי עקיבא שמיזג תורה עם דרך ארץ – ועלתה בידם? האם זו אינה אותה תורה בעלת "ערך עליון"? הענין הוא שלתורה האמיתית אין שום בעיה לכתוב את הדברים הללו, כן – שצריך לעבוד. שצריך להסתפק במועט.

אין ספק שהורים רוצים ומסייעים לילדיהם. אך מכאן ועד הצדקה גורפת לתופעה הפסולה הזו של "סחיטה באיומים" (כי אם לא, בתך לא תמצא שידוך) אין שום בסיס והצדקה.

ואגב, חכמינו ז"ל כבר קבעו כי לא הלימוד (לבדו) עיקר – אלא המעשה!

יהי רצון שגם הליטאים האשכנזים, ילמדו מכל יתר בני המגזרים, החסידי, הספרדי, התימני, והאמהרי, וכן כולם, יזכו לאהוב את התורה ואת ילדיהם כל כך שירצו לזכות לשוש עמם בשמחתם בלי התקפות לב ברקע, תוך נטל שווה וגם לקיחת אחריות מצד ילדיהם. כי השמירה על כבוד ההורים ועל בריאותם (וגם על עצמם, כשיגיע זמנם לחתן את ילדיהם שלהם) הוא המחיר הכי יקר שיש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר