זרימה שוצפת: נחל שניר - החצבאני

אם מדברים על 'ארץ נחלי מים' נחל שניר הוא המקום לחוש זאת, כל השנה בקיץ ובחורף נחל שניר הוא חוויה של מים במלא עצמתה של המילה.

נחל שניר (צילום: ויקיפדיה)

בביטוי "ארץ נחלי מים" מקובל לכנות את שלושת מקורתיו העיקריים של הירדן, ששמו נגזר משמות מקורתיו - היורדים מדן.

נחל שניר (בערבית 'חצבאני') הוא אחד משלושת מקורות אלו. הוא מתחיל את מסעו בין הרי הלבנון סמוך לעיירה בשם 'חצביה' וממשיך לאורך 65 ק"מ כשבדרך הוא מנקז את מורדות החרמון ועל כן שמו 'שניר' שהוא אחד משמותיו של החרמון.

זרימת הנחל היא בין חזקה לאימתנית, עם הפרש גדול בין החורף לקיץ. כיוון שרוב המים הזורמים בו בחורף הם במקורם שיטפונות, מה שאין כן בקיץ מקור המים הוא רק ממעיינוות הוואזני. בכדי להבין את עוצמת הפכפכותו של הנחל נגיד כי בזמן השיא נמדדה בנחל זרימה של 150 קוב לשניה לעומת הקיץ בו נמדדה זרימה של 0.6 קוב לשניה.

בשנות ה-60 המוקדמות לפני מלמת ששת הימים ניסו הסורים להטות את מקורות הירדן ביניהם את נחל שניר, צה"ל הפריע למהלך החפירות בירי טנקי, והתוכנית לא התגשמה. כך הרווחנו את ה'אי הקסום' שבין זרועות הנחלים דן ושניר.

נחל שניר - החצבאני - מסלול טיול

ניסע בכביש מספר 90 לכיוון צפון נחלוף על פני קריית שמונה ובצומת 'המצודות' נפנה מזרחה לכיוון החרמון על כביש מס 99. מול קיבוץ הגושרים, נגיע למחלף ונפנה על פי השילוט המכוון ל"מסעדת דג על הדן ונחל שניר". משם על דרך עפר נחלוף על פני הפנייה למסעדה ובפנייה שלאחר מכן נפנה שמאלה. ראינו את שער השמורה? נחנה את הרכב ונכנס רגלית.

נתחיל את המסלול בגשר צינורות העובר על הנחל, שני הצינורות מהם מורכב הגשר הובילו בעבר את מי הירדן ליישובי הסביבה. המסלול שלנו ילווה את הנחל על גדתו המזרחית - עם הזרם.

הנחל וגדותיו מוכרזים כשמורת טבע סגורה, בינתיים רק השביל מותר למעבר. לכן - אל תסטו מן השביל ובמיוחד אל תתפתו ללכת בתוך מימיו של החצבאני - מטעמי בטיחות (בימוות החורף מדובר בסכנה של ממש).

לאחר שעברנו את גשר הצינורות נמשיך בשביל המסומן, כ- 200 מטר מדרום לפלג הראשון של נחל שניר, נגיע לפלג (שלוחה) של נחל דן. פלג זה הוא יותר דלתה קטנה המורכבת ממפלונים קטנים הזורמים אל ה'שניר', במקום המדהים הזה באופן לא מפתיע, הוקמה מסעדת 'דג על הדן'. נמשיך ללכת בשביל, בצל עלי הדולב המסוככים עלינו בענפיהם, ונגיע אל ה'אשד' - אולי המקום היפה ביותר בחצבאני. גובהו של האשד הוא מעט יותר ממטר, ומימיו נשברים על סלעי בזלת בשצף. מתחת לאשד סלעי נטף-נחלים רבים עטורים ב'שערות שולמית' ירקרקים.

ההליכה בינות לצמחיה העבותה, שאונם של המים המתנפצים על סלעי הבזלת, שורשי הדולב המזרחי עליהם אנו פוסעים, כל אלה גורמים לנו לחוש שאנו במסע בעולם אחר.

הזדמנות מיוחדת ללמד את הילדים הישרדתו בטבע - לקטוף את פירותיו שיח הפטל הבולטים באדמימותם העסיסית בקיץ. יש להזהר מהקוצים שעל הגבעולים. במים אפשר לראות דגי חפף זריזים המגרדים את האצות הגדלות על סלעי הנחל.

נמשיך עם השביל המסומן עד לסיום המסלול, נגיע לרחבה גדולה בה אפשר להשתכשך ולהפרד מחווית המים שליוותה אותנו בשעות האחרונות. מן הבריכה נלך אל השער החד כיווני לאחריו אפשר לפנות ימינה לכיוון תחנת האוטובוס. או לפנות שמאלה ולחזור את כל הדרך עד לחנייה.

נחל שניר החצבאני - שעות פתיחה:

קיץ 08:00 - 16:00 כניסה אחרונה. סגירת האתר בשעה 17:00

חורף 08:00 - 15:00 כניסה אחרונה. סגירת האתר בשעה 16:00

בימי שישי 8:00 - 15:00

פרטים נוספים:

טלפון: 04-6950064. הכניסה בתשלום. חלק מן המסלול מתאים לנכים (כדאי להתייעץ עם תחנת המידע של רשות הטבע והגנים). כדאי להצטייד בנעלי הליכה במים.

איך מגיעים לחצבאני:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר