מחקר ארכאולוגי חשף ראיות מוצקות לתאי הגזים

ארכיאולוגים חשפו באזור מחנה ההשמדה טרבלינקה במזרח פולין ראיות ברורות להיקף ההרג במחנה ההשמדה באמצעות תאי הגזים • בין הראיות: עצמות אדם ואריחים (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(NBC, שאטרסטוק)

הנאצים ניסו להסתיר, אך מחקר ארכאולוגי שנערך לאחרונה באזור מחנה טרבלינקה שבפולין, חשף לראשונה ראיות ברורות להיקף ההרג במחנה ההשמדה. הערוץ סמית'סוניאן שידר בסוף השבוע האחרון תכנית בשם "טרבלינקה: מכונת ההשמדה של היטלר", שתיעדה את המחקר. בתכנית הוצגו עצמות אדם ואריחים מתאי הגזים ששימשו לרצח הקורבנות.

ראש קבוצת הארכאולוגים, קרוליין סטורדי-קולס, ארכאולוגית מאוניברסיטת סטדפורדשייר אמרה לחדשות NBC כי "הממד המוסרי של המחקר היה חשוב לי מאוד".

במחנה טרבלינקה הממוקם במזרח פולין, נספו כ-900,000 קורבנות. בשונה ממחנות ההשמדה אושוויץ ודכאו, לא שוחררו ממנו אסירים בידי בעלות הברית, לא קיימות תמונות שתיעדו את תאי הגזים והגרמנים דאגו להרוס את המחנה לקראת סוף המלחמה, ב-1943. את גופות הנרצחים קברו במקום מרוחק מהמחנה ומעליו בנו בית על משטח מוגבה. רק עדויות של ניצולים בודדים ושומרים מהמחנה שנתפסו, גילו כי למעשה טרבלינקה היה מחולק לשני מחנות: מחנה עבודה, ומחנה השמדה שנועד להובלת אלפי קורבנות לתאי הגזים.

את האישור לחפירות קיבלה קבוצת הארכאולוגים מרשויות פולין וממנהיגים יהודיים. "היו שאלות שרק דרך חפירות ארכאולוגיות ניתן היה לענות עליהן", הסבירה סטורדי-קולס. המחקר התבסס על טכנולוגיה מיוחדת שפותחה במהלך שש השנים האחרונות, וכללה מפות ממוחשבות של האזור באמצעות צילום, טכנולוגיית GPS, מכ"מים וטכנולוגיית סריקה בלייזר שידועה בשם "לידאר".

החפירות התבצעו בשלושה אתרים נפרדים, בהם איתרו החוקרים עצמות אדם. חלקן עם סימני חיתוך שאוששו את העדויות כי הגופות בותרו לפני הקבורה. העצמות שנמצאו, נקברו בחזרה באזור.

אתר חפירה אחר, סיפק לארכאולוגים ראיה נוספת - את הלבנים של בית המרחץ בו נספו עשרות אלפים, אלו היו יסודות מבנה תאי הגזים, ובסמוך לו גם כמה אריחים צהובים עליהם הייתה חותמת מגן דוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר