בזכות הקורונה

אוקראינה תחשוף מיליוני מסמכים יהודיים

הארכיון הלאומי של אוקראינה מעלה לאינטרנט מגוון עצום של חומרים - ולראשונה יחשוף לציבור הרחב כ-10 מיליון עמודי תוכן הקשור לשואה ולקהילות היהודיות הרבות שחיו בה (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אתר ההנצחה באבי יאר בקייב (צילום: Shutterstock)

הארכיון הלאומי של אוקראינה יעלה לרשת המקוונת אוצר עצום של מסמכים בעלי משמעות רבה ליהודים.

לפי דיווח באתר יהודי אירו-אסיה, מדובר ביוזמה של המוזיאון האמריקני לזכרון השואה, שקרא להעלות לאינטרנט מאגר של כ-10 מיליון עמודים שבהם תוכן הקשור ביהדות אוקראינה, בקהילותיה הרבות ובחייה בתקופת השואה.

מדובר במאגר שנבנה במשך למעלה משני עשורים, בעבודה משותפת של ארכיונאים אוקראינים ושל אוצרי המוזיאון, אך אין ספק כי תקופת הקורונה האיצה את התהליך, כאשר ארכיונים ממשלתיים ומוסדות אחרים עוברים תהליך של דיגיטציה, במסגרתו מועלים החומרים לרשת המקוונת לעיון הציבור.

חלקו הגדול של המאגר נשאר מוסתר מעין הציבור שנים רבות, בפרט בתקופת הקומוניסטים שלא התירו אליהם כל גישה.

סמל הארכיון האלקטרוני של אוקראינה

על פי הסיכום בין המוזיאון לזכרון השואה לבין הארכיון האוקראיני הלאומי הממוקם בקייב, החומרים יועלו לאתר המוזיאון אך גם לפלטפורמה המקוונת של הארכיון.

יהודי אוקראינה סבלו במשך מאות שנים פרעות, פוגרומים והצקות מצד שכניהם האוקראינים, שהגיעו לשיאם במלחמת העולם השנייה. בסך הכל נרצחו באוקראינה במהלך השנים קרוב למיליון יהודים, כ-50,000 מהם נורו למוות ב'באבי יאר' שהפך לקבר אחים גדול.

בשיחה עם 'כיכר השבת', מברך רבה הראשי של אוקראינה הרב יעקב דב בלייך על המהלך: "השנה מלאו 80 שנה מאז הטרגדיה של באבי יאר. אוקראינה מתכננת להנציח את התאריך הטרגי הזה בצורה הולמת. נותרה עוד עבודה רבה, כמו בניית מרכז מוזיאון ואנדרטה בקייב", אומר הרב בלייך.

לדבריו, "כל דבר שיכול להביא מידע להמונים באוקראינה על הטרגדיה שהתרחשה באוקראינה - חשוב מאוד, במיוחד לאור העובדה שהקומוניסטים השאירו את הארכיונים הללו מוסתרים ולא אפשרו גישה אליהם.

"אני גם חושב שזה טבעי שאוקראינה, שמחזקת את הדמוקרטיה שלה, חופש הביטוי והיחסים עם מדינות המערב, תמשיך להתנהג כמו מדינה דמוקרטית ופותחת את הארכיונים שלה", מברך הרב הראשי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר