גבאי תחת מתקפה

טענות: האגודה החרדית גרמה 'נזק בלתי הפיך' לבית עלמין

בית קברות יהודי בבאוקראינה עבר שיקום על ידי 'אהלי צדיקים'; כעת נשמעים קולות לפיהם האגודה הניחה את המצבות - על קברים לא נכונים • הרב גבאי ל'כיכר': "אין לטענות בסיס" (חדשות, בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הרב ישראל מאיר גבאי; בית העלמין לאחר השיקום (צילום: באדיבות 'אומן שלום'; 'אהלי צדיקים')

באירופה נשמעים קולות הטוענים כי אגודת 'אהלי צדיקים', העוסקת בשיקום קברים, הזיקה לבית קברות יהודי, הגאודה הגיבה ל'כיכר השבת': "הטענות האוויליות על שבירת מצבות והשלכתם בביזיון ועוד במכוון (???), אינן נכונות כלל".

תחילה מעט רקע: הכל החל כאשר בית העלמין היהודי ביישוב סטאניב שבאוקראינה, יישוב בעל עבר יהודי מפואר והווה לא פשוט, עבר שיקום בחודשים האחרונים על ידי 'אהלי צדיקים' של הרב ישראל מאיר גבאי.

בית העלמין היה הרוס במשך שנים, כאשר שברי מצבות זרוקות בהזנחה על הקרקע. כמו במקרים אחרים טיפלה האגודה במצבות, שיפצה אותן והחזירה אותן אל הקברים, אך כעת נשמעים קולות לפיהם הניחה אותן ברשלנות על קברים לא נכונים.

את המתקפה נגד 'אהלי צדיקים' מוביל הארגון Jewish Heritage Europe (= מורשת יהודית באירופה). לפי הארגון, נגרם 'נזק בלתי הפיך' לחלק העתיק ביותר בבית העלמין בשל פעולות 'אהלי צדיקים'.

תמונות שהשיג הארגון היהודי-אירופי מראות עשרות רבות של מצבות שלכאורה נעקרו, הוכנסו לבסיסי בטון והונחו באופן מלאכותי בשורות ישרות ללא כל קשר למקומותיהן המקוריים של האבנים ולקבורות שסומנו. במקרים מסוימים, בסיסי הבטון מכסים חלק מהכיתוב שעל המצבות.

מי שגינה את הפעילות - הרשלנית לכאורה - בבית העלמין, הוא רבה הראשי של פולין הרב מיכאל שודריך. לדבריו, זו "הפרה מוחלטת של ההלכה היהודית, שמהווה ניגוד גמור לכל מה שנראה כמו הגינות".

הרב שודריך הוסיף שנדרשת התערבות בכדי "להבטיח שתועבות כאלה לא יחזרו על עצמן שוב". הוא הוסיף כי העובדה שגבאי יהודי "אינה נותנת לו רשות לחלל בתי קברות יהודיים; העובדה שהוא דתי אינה נותנת לו זכות להפר את ההלכה היהודית".

בית העלמין העתיק בסטאניב - מהאוויר (צילום מסך: Google Maps)

בנוסף נשמעו דעות דומות מפי היסטוריונים וחוקרים, שלטענתם מדובר בהרס חמור למקום מלא בהיסטוריה יהודית.

"בית הקברות היהודי היפה ביותר באוקראינה, ואולי באירופה, חולל", אמר בוריס חיימוביץ', האוצר הראשי של 'המוזיאון להיסטוריה יהודית ברוסיה', ל-Jewish Heritage Europe. "אני חושב שזה פשע, ודוגמה לוונדליזם, ברבריות וחוצפה חסרת תקדים".

חיימוביץ' אף קרא להקים מועצת מומחים שתפקח על התערבויות באתרי מורשת יהודיים, שכן בשלב זה אין חוק אוקראיני הקובע כללים במצבים כגון אלו. לטענתו, אם אנטישמיים היו מפילים מצבות ומשחיתים בית עלמין, זה בוודאי היה עולה מיד לכותרות, אך כאשר ההרס נעשה ע"י קבוצה יהודית - זה עובר ללא הפרעה.

לאחר פניית 'כיכר השבת' לקבלת תגובה מ'אהלי צדיקים', נמסר מהאגודה כך: "בית הקברות העתיק עבר שיפוץ מקיף ויסודי, כשכל מציבה קיבלה את הכבוד הראוי לה עם הגבהת בטון מעל האדמה, מה שמציל אותה מנזקים חמורים בשלגים של החורף.

"הטענות האוויליות על שבירת מצבות והשלכתם בביזיון ועוד במכוון (???), אינן נכונות כלל, כי נעשתה כאן מלאכת מחשבת מדוקדקת לטפל במקצועיות וביסודיות בכל מציבה, כפי שאגודת 'אהלי צדיקים' עושה ועשתה בכל מאות בתי הקברות ברחבי אוקראינה ואירופה, והמפורסמות אינן צריכות ראיה", נמסר.

עוד נאמר כי "בכל מקום שתגיעו במזרח אירופה, תראו ותמצאו את הפעילות הענפה של 'אהלי צדיקים' הפועלת כבר שלשה עשורים, והצילה ברבות הימים מאות רבות של בתי קברות עתיקים מאבדון ממשי. הרב גבאי מוסר, כי לצערו הרב, כמו על כל דבר טוב שעושים במסירות ובתום-לב, ישנם כאלו שאינם רואים זאת בעין טובה וברוח יפה, מכל מיני סיבות שהן ולא כאן המקום לפורטן, ומכאן נובעות הטענות שאין להם בסיס מציאותי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר