'חומר קיצוני'

בגלל ספר של הרב מ. להמן: הקהילה נקנסה

בית המשפט של העיר סטברופול שברוסיה העניש את הקהילה היהודית המקומית, לאחר שברשותה נמצא ספר ילדים - על יהודים שדתם הומרה בכפייה במאה ה-14 (חדשות, עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
ארון ספרים של קהילה יהודית ברוסיה (צילום: Shutterstock)

קהילה יהודית ברוסיה נענשה בקנס כספי, בגלל שהחזיקה בספר שחיבר הרב מאיר להמן, סופר הילדים הידוע מהמאה הקודמת.

בית משפט מחוזי בעיר סטברופול שברוסיה, העניש את הקהילה היהודית המקומית לאחר שברשותה נמצא ספר הילדים 'הוטבל בכפייה' של הרב להמן - על יהודים שדתם הומרה בכפייה במאה ה-14.

הסיבה בגינה נקנסה הקהילה, היא פסיקה של בית משפט בעיר סוצ'י שברוסיה בשנת 2017, לפיה הספר כלול ברשימת 'חומרים קיצוניים' שהשימוש בהם אסור. הרשימה, שפרסם משרד המשפטים הרוסי, מונה ספרי קריאה ש'מנוגדים לסובלנות' בין דתות ואמונות.

"התגלה כי המהדורה המודפסת של הספר נשמרה כאמור בגישה חופשית במתחם הקהילה המקומית של היהדות האורתודוקסית", קובע בית המשפט כעת, "הספר הוצב על מדפי הספרים בספרייה שבחדר המשותף, וניתנה גישה אליו לכל המבקרים".

יצויין שהקנס שמסוגל בית המשפט להשית על מבצעי עבירה מעין זו עומד על סכום שבין 100 אלף לבין מיליון רובלים (סכום השווה ל-4,500 עד 45,000 שקלים. י"נ). במקרה זה בחר בית המשפט בקנס הנמוך ביותר.

הספר המדובר עוסק בלחצים שהופעלו על גיבור הסיפור להמיר את דתו, בכדי שיוכל להחזיק במשרת אוצר בית המלוכה. זאת על רקע הטבלתם בכפייה של יהודים רבים בליטא ובפולין של המאה הארבע עשרה.

הרב מאיר להמן (צילום: דער איזראליט / נחלת הכלל)

את הספר כתב המחבר הידוע הרב מאיר להמן שחי בגרמניה בין השנים 1831-1890, וחיבר עשרות ספרים, ביניהם גם תורניים, אך ידוע בעיקר בזכות סיפוריו ההיסטוריים לנוער שיצאו לאור באינספור הדפסות ומהדורות.

כאשר נודע בשנת 2017 על הפסיקה הביזארית של בית המשפט הרוסי, תקף אותה הרב ברוך גורין - מרבני חב"ד במוסקבה. לדבריו, "זהו לעג לצדק, לעג מוחלט לחוק נגד קיצוניות. לכנות את הספר הזה 'קיצוני', ספר שיש לו עשרות מהדורות, לרבות בגרמניה במאה ה-19, ספר המדבר על אפלייה דתית כנגד יהודים, זה פשוט להפוך ללעג את המאבק נגד קיצוניות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר