לנטוש?

מה נתניהו היה מייעץ לאנשי המו"מ על הסכם הגרעין? • צפו

ראש הממשלה לשעבר נתניהו, נשאל בריאיון לכלי תקשורת בשפה האנגלית, מה הוא מייעץ לצדדים הלוקחים חלק במו"מ על הגרעין בוינה, והאם צריך לנטוש את המו"מ? | צפו (חדשות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
נתניהו בריאיון (באדיבות i24NEWS)

ברקע החתימה המסתמנת של המעצמות ואיראן, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, נשאל מה הוא מייעץ לצדדים הלוקחים חלק במו"מ בוינה, והאם צריך לנטוש את המו"מ.

בראיון באנגלית שקיים נתניהו עם רשת התקשורת i24NEWS, הוא השיב לשאלה: "כן לנטוש את המו"מ, כמובן, או לדרוש עסקה טובה יותר".

נתניהו הסביר: "עסקה שמאלצת את איראן להתפרק מהתשתיות הצבאיות הגרעיניות, שלא מאפשרת להם לפתח את הטילים הבליסטיים, להפסיק פיתוח נשקים, להפסיק את הטרור, שמתנה את ההתקדמות בהסרת הסנקציות על איראן בצעדים שאיראן תנקוט ולא בלוחות זמנים קבועים מראש, שזה מה שהעסקה הזאת עושה".

"אני חושב", הוסיף ראש הממשלה לשעבר ואמר: "שזה מה שאני הייתי מייעץ, אבל אני הייתי אומר שמנקודת מבטי, כמי שהיה ראש ממשלת ישראל ופעל נגד עסקאות כאלה במשך זמן רב".

"הדבר הכי חשוב שיש לי לומר הוא שעם עסקה או בלעדיה, ישראל חייבת לעשות מה שהיא צריכה לעשות על מנת להגן על עצמה נגד האיום העצום הזה על קיומה", הסביר נתניהו.

כזכור, מוקדם יותר היום, שר החוץ יאיר לפיד, שנמנע עד עתה מלתקוף פומבית את ממשל ג'ו ביידן באשר להסכם הגרעין המסתמן עם איראן בווינה, שינה גישה כאשר הובן שהחתימה עומדת לקרות בהקדם האפשרי:

"הסכם גרעין גרוע עומד להיחתם בווינה. זה אותו הסכם שנחתם ב-2015, אבל אז הוא הגביל את איראן מהעשרת אוראניום ל-10 שנים. בחתימה המחודשת, הם לא עשו דבר אחד פשוט: הם לא שינו את התאריכים. הם השאירו את תאריך התפוגה של חלק גדול מההגבלות על איראן ב-2025. עוד שנתיים וחצי. בעוד שנתיים וחצי ההגבלות על איראן יעלמו. היא תוכל להחזיר לפעולה את הצנטריפוגות המתקדמות. להעשיר אוראניום לפצצה", תקף שר החוץ את המעצמות על ההסכם המסתמן.

"אם זה לא מספיק, איראן מבקשת מהמעצמות בונוס על ההסכם: ביטול ההגדרה של משמרות המהפיכה כארגון טרור. היא רוצה שארגון הגג של חיזבאללה, של הג'יהאד האיסלאמי, של הח'ותים בתימן, לא יוגדר כארגון טרור. אם משמרות המהפכה הם לא ארגון טרור, אז מה הם כן? חוג לריקודי עם? העולם לא יכול להסכים לתנאים המחוצפים האלה", הוסיף לפיד.

שר החוץ שב על אמירתה הקבועה של ממשלת ישראל בנושא, לפיה תוכל לתקוף את איראן בכל עת: "אנחנו לא כפופים להסכם הזה. ישראל תשמור על בטחונה בעצמה. יש לנו צבא חזק, יש לנו את המוסד, יש לנו ממשלה נחושה, אנחנו לא נהסס לפעול כדי למנוע מאיראן להגיע למטרתה".

בשעת השאלות, מלבד תשובתו לכתב 'כיכר השבת', לפיד שב והדגיש כי אסור לישראל לתפוס צד במלחמה המסתמנת בין רוסיה לאוקראינה, ופנה לשרי הממשלה בבקשה שינהגו באחריות: "היה ציטוט לא נכון שלי בקשר לרוסיה-אוקראינה. אני צריך להיות זהיר מאוד בנושא הזה. יש לנו גבול עם רוסיה, בגבול עם סוריה. קורא לחבריי בממשלה: תהיו זהירים בדבריכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר