פחות משנתיים לבחירות

טראמפ רוצה לחזור לבית הלבן; הנה כל הסיבות שזה לא יהיה לו קל

"על מנת להפוך את אמריקה לגדולה שוב, אני מודיע הערב על מועמדותי לנשיא ארה"ב", הכריז דנלד טראמפ השבוע, כשהוא מסתער על הבחירות לנשיאות ב-2024; אך האם הוא יצליח לעשות זאת? ציקי ברנדוין עם כל האתגרים שעומדים בפני טראמפ עד לבית הלבן (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

דונלד טראמפ הוא כמו אבוקדו, או שאוהבים או שממש שונאים. זו ההנחה שהייתה עד כה אך היא הולכת ונסדקת - בייחוד בצל התוצאות של בחירות האמצע. "דבריו של דונלד טראמפ סיכנו אותי ואת משפחתי", כך אמר השבוע בריאיון לרשת ABC, האיש שהיה המקורב הבכיר ביותר לדונלד טראמפ, סגן הנשיא הקודם, מייק פנס.

>> למגזין המלא <<

פנס הוא כבר תקופה לא קול חריג במפלגה הרפובליקנית נגד טראמפ, ונראה כי הקולות הולכים וגוברים נגד הנשיא לשעבר - בתוך מפלגתו שלו.

בבחירות האמצע שנערכו לאחרונה, ניסה טראמפ לעשות דבר שכמעט אף נשיא לשעבר לא ניסה - להביא לבחירתם של אנשי שלומו לקונגרס. התרבות הפוליטית האמריקנית בדרך כלל מעבירה אל המחסן הפוליטי את הנשיאים שהפסידו בבחירות. כי ככה זה. במעצמת הענק לא אוהבים מפסידנים - לוזרים.

לא היו הרבה עקשנים כמו דונלד טראמפ לנסות להוכיח כי הוא לא לוזר - עוד משנת 2020 כשהפסיד את הבחירות ומאז טוען לזיופים.

אחד המועמדים שטראמפ קידם ונכשל: מהמט אוז שהפסיד מושב רפובליקני בפנסילבניה. על פי דיווחים - טראמפ מאשים את הכישלון בסנאט האוז וברעייתו מלאניה שלחצה אותו לתמוך בו (צילום: מתוך הטוויטר של אוז)

הנשיא לשעבר הצליח להביא לניצחון בפריימריז של רוב חבריו להכחשת תוצאות הבחירות, אך הדבר הביא לקריסה רפובליקנית בבחירות האמצע, מה שמגביר את הקולות והקרע נגד דונלד טראמפ.

מדובר באירוע מדהים. רוב המועמדים הרפובליקנים שהפסידו היו הסוסים עליהם טראמפ הימר ואת בחירתם ניסה לקדם.

אז איך הקרע ישפיע על השנתיים הבאות? והאם דונלד טראמפ באמת ימצא את עצמו מחוץ למרוץ לבית הלבן - עוד בשלב הפריימריז?

ההכרזה

מוקדם יותר השבוע הכריז טראמפ על החלטתו הרשמית להתמודד על התפקיד ממנו הודח בסערה - נשיא ארצות הברית, בבחירות לנשיאות שייערכו עוד כשנתיים, בשנת 2024.

"על מנת להפוך את אמריקה לגדולה שוב, אני מודיע הערב על מועמדותי לנשיא ארה"ב", הכריז טראמפ וזכה לתשואות מהקהל שהאזין במשך שעה ארוכה לנאומו, אותו נשא באחוזתו מאר-א-לאגו בפלורידה.

הבעיה היא, כמו שאמרנו, שנראה כי ההימור שלקח בבחירות האמצע עשויות לפוצץ לו את חלום הנשיאות. יחד עם זאת, הנאמנים של הנשיא לשעבר ילכו אחריו באש ובמים, ובכל מקרה יכחישו תוצאה שלילית באם טראמפ יאמר זאת.

הוא עוד ישוב? השבעת טראמפ (הבית הלבן)

כמעט ולא היה תרחיש של נשיא מכהן שהפסיד בחירות והצליח לחזור. טראמפ ינסה לעשות את הבלתי יאמן, אבל כנראה שמתחרים רבים מחכים לו מעבר לפינה.

כך זה יעבוד

ריענון קצרצר למי ששכח לגבי הבחירות לנשיאות - מעומד המעוניין להפוך לנשיא ארצות הברית, ובהנחה שעומד בתנאי הסף שעומדים בחוקה, המועמד, בדרך כלל בין שנה לשנתיים לפני ההתמודדות, עורך סקרי עומק להתכנות שאכן ייבחר. והיה ואכן רואה התכנות, המועמד מכריז על כוונתו להתמודד לנשיאות.

בקרוב חפיפה עם ביידן? | אובמה וטראמפ בפגישת חפיפה בסוף 2017 (צילום: הבית הלבן)

לאחר ההכרזה, המתמודד עובר מסכת ארוכה של התמודדויות בבחירות המקדימות - הפריימריז, שם ינסה להיות המועמד המוביל מטעם מפלגתו, ומשם להתמודדות מול המועמד שניצח בצורה דומה במפלגה המתחרה.

אנשי המרכז והמתונים שונאים את טראמפ

כמו אנשי המפלגה הדמוקרטית ההארד קור, גם הקולות הצפים זוכרים היטב את הכחשת הבחירות של טראמפ מה שהוביל להסתערות על הקפיטול.

בנוסף, לא צריכים להיות עם זיכרון כל כך טוב כדי לזכור זאת, אחרי הכל - טראמפ לא מפסיק להזכיר את זה, וזה מה שגם גרם למפלה בבחירות האמצע.

לצד זאת, טראמפ מסובך בשורה ארוכה של תיקים משפטיים, לא דבר שמשמח במיוחד את המתונים - זאת לצד העובדה שטראמפ ב-2024 יהיה מרחק של שנתיים בלבד מגיל 80.

אפקט טראמפ

עוד מוקדם מאוד לדעת מה יקרה, למרות שכעת נראה כי אחד המועמדים הבולטים נגד טראמפ מבית עשוי להיות רון דה סנטיס, עליו פרטנו בשבוע שעבר.

אחת האפשרויות הבולטות ל-2024 היא שיקרה בדיוק מה שקרה בבחירות האמצע: ניצחון סוחף לטראמפ בשלב הפריימריז, זאת בשל העובדה שטראמפ עדיין מוערך מאוד בין הרפובליקנים - אך הדבר עשוי להסתיים בהפסד מוחלט עבורו ועבור מפלגתו, בבחירות לנשיאות.

עשוי לנצח בקרב בתוך המפלגה אך מול המועמד הדמוקרטי עשוי להפסיד | עימות הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית ב-2016 (צילום: שאטרסטוק)

הקולות הצפים, בדומה לישראל, גם בארצות הברית - מכריעים. האופי של המצביעים הצפים הוא פשוט, לפחות בקרב רבים מהם. מצד אחד, הם נרתעים מאנשים קיצוניים או מעוררי תיאוריות קונספירציה כמו אנשי שלומו של דונלד טראמפ - אך מצד שני לא מעוניינים בקיצוניות משמאל.

הבחירות האחרונות הוכיחו כי המצביעים הצפים נמלטו כמו מאש מאנשי טראמפ. אז האם יצליח לחזור לנשיאות? הסיכוי קיים. ימים יגידו אם יצליח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר