סדרת כתבות חדשה

זו פרשת השחיתות של קטאר שמסעירה את אירופה | באנו לפשט

אווה קאילי הייתה כוכבת עולה בפוליטיקה האירופאית אך התרסקה כשנעצרה בחשד ללקיחת שוחד מקטאר | כל מה שקורה בפרשה שמסעירה את אירופה כולה (בעולם, מגזין)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
אווה קאילי (צילום: שאטרסטוק)

הודעות הדחיפה המכונות 'פוש' הפגיזו את מכשיר הסלולרי שלי ביום חמישי שעבר. בבריסל נפתח מסע של מעצרים שחשף את אחד מפרשות השחיתות החמורות בתולדות האיחוד האירופי.

>> למגזין המלא <<

הבכירה ביותר שנעצרה היא לא אחרת מאווה קאילי, אשת שמאל יוונית שנבחרה לפרלמנט האירופי והפכה לפני 11 חודשים לסגנית הנשיאה פון דר ליין.

בפרק הראשון של סדרת הכתבות 'באנו לפשט' נכנס אל נבכי הפרשה שידועים, וננסה להבין את ההשלכות של הפרשה החריגה.

מעצר, הדחה - ועוד הדחה

לפני שקאילי הפציעה אל הפוליטיקה באיחוד האירופי, היא הייתה חברת הפרלמנט הצעירה ביותר ביוון, כוכבת פוליטית עולה בגוש השמאל.

בהמשך, נבחרה לפרלמנט האירופה מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית באיחוד, זאת אחרי שנים של כהונה מטעם מפלגת המרכז שמאל בפרלמנט של יוון.

קאילי בפרלמנט האירופי (צילום: מתוך הטוויטר של קאילי)

בעקבות המעצר בשבוע שעבר, שתי המפלגות, גם מפלגת הבית שלה וגם המפלגה בה הייתה חברה מטעמה באיחוד האירופי, הודיעו כי הדיחו אותה.

הדבר היה מוזר מלכתחילה. איך ייתכן שאשת השמאל שמטיפה לניקיון כפיים מגנה לפתע על קטאר, מדינה שזכויות אדם לא עומדות בראש מעייניה?

שוחד במעוז הדמוקרטיה האירופית

לא רק קאילי עצורה אלא גם שורה ארוכה של בכירים אחרים. קאילי אמנם הודחה באופן רשמי גם מתפקידה כסגנית נשיאת הפרלמנט האירופי, אבל קודם, ניקח צעד אחד לאחור וננסה להבין על מה היא ועוד בכירים רבים הוכנסו לחקירה ומעצר בבריסל.

בחודשים האחרונים השיח בכל הקשור לזכויות אדם בקטאר גובר בין היתר בשל תחרות גביע העולם בכדורגל - המונדיאל, כשעל פי החשד הקטארים הכניסו עובדים זרים רבים למדינתם ולא סיפקו להם תנאים בסיסיים כשרבים מהם נהרגו במהלך עבודות בניית האצטדיונים.

קאילי בפרלמנט האירופי (צילום: מתוך הטוויטר של קאילי)

הצקצוקים נגד הקטארים נשמעו במדינות שונות, אבל אף אחת לא באמת חשבה שלא לקחת חלק מהתחרות. באיחוד האירופי הרבו לשוחח על הנושא, אך באופן מפתיע ובניגוד מוחלט לרוב חבריה בשמאל, קאילי דווקא תמכה בקטאר וטענה כי התנהלותה של קטאר "מצוינת".

בביתה של קאילי נמצאו כרטיסים רבים ואצל כלל החשודים יחד נמצאו כמיליון אירו במזומן לצד חפצים רבים החשודים שהגיעו מקטאר כטובות הנאה.

(צילום: הפרלמנט האירופי)

באיחוד האירופי הסבירו כי המעצר בוצע למרות החסינות של הבכירה, זאת בשל העובדה כי העבירה היא ברף הגבוה עליה החסינות לא מגנה על פי החוקים של האיחוד.

קטאר

קטאר מצדה כמובן מכחישה כל קשר, עוד לפני שבכלל פורסם כי היא החשודה במתן השוחד, זאת בשל העובדה כי כעת האירופאים התירו לפרסם כי מדובר ב"מדינה מדברית מוכרת", אך האצבעות הופנו היישר אל קטאר.

באופן רשמי: הצהרת קטאר שמכחישה את החשדות נגדה

רק ימים ספורים לפני שנעצרה, אמרה קאילי כי "המונדיאל בקטאר הוא ההוכחה, למעשה לאופן בו דיפלומטיית ספורט יכולה להשיג מהפך היסטורי של מדינה, עם רפורמות שהיוו השראה לעולם הערבי".

מכה אנושה לאמינות ולשקיפות

האיחוד האירופי היה נחשב לאחד מהגופים השקופים והישרים ביותר בעולם, ובכל זאת נגע השחיתות נחשף גם אצלו, אצל הבכירים ביותר.

שרת החוץ של גרמניה קראה להשתמש במלוא הכוח של החוק מכיוון ש"מדובר באמינות של אירופה כולה והדבר עשוי לגרום להשלכות בתחומים שונים".

קראת למצות את החקירה. שרת החוץ הגרמנית אנאלנה ברבוק (צילום: שאטרסטוק)

גם בכירים אחרים אמרו כי מדובר בפרשה "מזעזעת" ונחשבת ל"אולי אחת השערוריות הגדולות ביותר בפוליטיקה של האיחוד".

מה הלאה?

בתקופה הקרובה חוקרים מבלגיה ימשיכו לחקור את הפרשה, וככל הנראה ככל שיחלוף הזמן ייחשף מידע נוסף אודות הפרשה.

קאילי עצמה אגב, כמו בכירים אחרים באיחוד, טוענת כי לא לקחה שוחד ולא טובת הנאה, וטענה כי היא חפה מפשע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר