"אנחנו בגלות" • ריאיון

"מראות קשים": שומרים ירדנים חתכו את רצועות התפילין לרב מדובאי

זעזוע עמוק: רב מדובאי שטס דרך ירדן נאלץ לחתוך את רצועות התפילין שלו כדי להמשיך בטיסה • בריאיון ל'כיכר השבת' מספר הרב בזעזוע: "הרגשתי אנטישמיות נוטפת" (חרדים, בעולם)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
התפילין הגזורות. בקטן: הרב חליואה בבית הכנסת (צילום: באדיבות המצלם)

סיפור מקומם ועצוב: ביום שני השבוע, טס הרב משה חליואה, רב קהילת אור דוד חברת פינטו בדובאי, דרך ירדן בחזרה מביקור בארץ ישראל.

בהגיעו לעמדת הבידוק בשדה התעופה הורו לו השומרים הירדנים להוציא את התפילין. הם החלו לבדוק אותם ולשאול שאלות רבות. בסבלנות רבה ענה להם הרב על כל שאלה ואף הדגים להם איך הוא מלביש את התפילין.

השמורים הודיעו לו כי הרצועות מהוות סכנה לעליה למטוס מחשש שניתן לחנוק אנשים עם הרצועות ולכן הודיעו כי לא ניתן יהיה לעלות אותם למטוס. הרב חליואה ניסה להסביר להם שאף יהודי מעולם לא השתמש בתפילין לכאלה מטרות וכי מדובר בחפץ קדוש לעם היהודי.

השומרים אטמו ליבם והודיעו לרב כי יהיה עליו להכניס את התפילין לתוך מזוודה לבטן המטוס, אלא שתיק כזה לא היה לרב ולכן הם הודיעו לו כי התפילין מוחרמות. לאחר שהרב ניסה בדרכי נועם להסביר להם את חשיבות התפילין, הם הקשיחו ליבם והודיעו לו כי אם ימשיך בדבריו – יקראו למשטרה.

בצר לו, הסכים הרב שיחתכו לו את הרצועות. וכך נגלה המחזה המביש שתפילין משוסעות על ידי נכרים.

בריאיון כאוב ל'כיכר השבת' מגולל הרב את הסיפור המלא: "כשהגעתי לאבטחה לעבור לכיוון ארץ ישראל - לא היה בעיה כלשהיא. הם לא פתחו את התפילין, אבל כשחזרתי מתל אביב לדובאי הם התחילו לשאול שאלות. השומרים פתחו את כל הרצועות לגמרי. הסברתי להם בנעימות שהכל יהודי ואין בעיה בזה.

"שומר אחד קורא לעוד איש אבטחה וככה שישה אנשי ביטחון עמדו סביבי. רצו לראות מה זה הדבר הזה שיש לי ביד".

הרב ממשיך לספר: "הראיתי להם איך זה עובד. שמתי את תפילין עלי ואז אז אחד אומר לי אתה לא יכול לקחת את זה אלא רק במזוודה במטוס. הוא נימק שהחבל של התפילין מסוכן ואסור לעלות את זה למטוס.

"מה לא עשיתי. ניסיתי, ביקשתי, בכיתי. בסוף אמרו לי 'נחתוך את הרצועות ותשמור את השאר'. כידוע, תפילין עולה הרבה כסף, אני לא יכול להשאיר אותם אצלם. זה קדוש. ניסיתי להסביר להם שאנחנו מתפללים לאותו אלוקים, אבל זה לא עזר לי".

"אני אנגלי", ממשיך הרב לתאר את הסיפור המקומם, "הכל אצלי בנימוסים, אבל אמרתי להם שאני לא רוצה לעשות מזה רעש – אבל זה יעשה רעש גדול. השומר אומר לי שיקרא למשטרה.

"כאן כבר חששתי. אני לבד בירדן. אני לא מתכוון להיעצר שם. השארתי את התפילין שם לצערי והלכתי לכיוון הדיוטי פרי. חיפשתי שם את ראש האבטחה. ברוך ה' מצאתי איש ביטחון שם ובנעימות הם ניסו לעזור לי. הוא עשה את הבדיקות שלו והביא לי את התפילין, אך את הרצועות שכבר חתכו - לצערי לא".

מה יש לרב לומר על מעשה מזעזע שכזה?

"מוזר שהם לא מבינים בזה. מה, מלמדים אותם את זה בביטחון לפני תחילת העבודה?! זה מזכיר לי תמונות מ-39 באירופה, אבל ברוך ה' שיש את הבתים של התפילין אצלי".

אחרי שהם פסלו לרב את התפילין, יש לרב איפה להניח תפילין?

"דובאי איננה במדבר שומם. יש לנו מניין ברוך השם. יש איפה להניח".

מה המסר של הרב בעקבות הסיפור המצער הזה?

"לא יכולתי ללחום בהם. כל מי שמתכנן לעבור דרך ירדן כדאי לזכור לשים את התפילין במזוודה לבטן המטוס ולא בתיק לעליה למטוס.

"בנוסף, חשוב לי להדגיש, היה הבדל בין אנשי הבידוק לאנשי ההנהלה. ההנהלה היו בסדר שהם רצו להחזיר את הבתים, כי זה עצמו כבר נס. אנשי הבידוק התנהגו בצורה כזאת שהרגשתי אנטישמיות".

"מה אפשר להגיד", מסכם הרב, "אנחנו בגלות. כל זמן שאנחנו בגלות הכל לא מובן מאיליו ולהיות זהירים במדינות ערב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר